کد خبر: ۴۹۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ 18 September 2017
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویر احمد گفت: شناسایی بیماری HIV در هر مرحله از پیشروی آن بر کمیت و کیفیت زندگی تاثیر گذار و غیر قابل چشم پوشی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر اورنگ ایلامی از افزایش کنترل و درمان بیماریHIV در استان خبر داد و افزود: پیگیری 70 درصد پرونده های درمانHIV در سال 96 نسبت به پیگیری های سال 95 افزایش چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به اینکه 204 مورد مبتلا به بیماری ایدز در استان شناسایی شده است، افزود: 113 فرد زنده و 44 نفر تحت درمان ویروسی قرار گرفته اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد، تصریح کرد: فعالیت 4 عضو هیئت علمی متخصص عفونی در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از سری اقدامات مهم و پررنگ در زمینه ارائه خدمت به مردم استان است.
وی با اشاره به اینکه دو نوع مطالعه بررسی افراد مبتلا به ایدز و بررسی مرحله پیشروی بیماری صورت گرفته است، یادآور شد: نخستین مطالعه در سال 85 و مربوط به بررسی 2 هزار فرد در معرض خطر انجام شد.
دکتر ایلامی با بیان اینکه در نخستین مطالعه 1/0درصد افراد مبتلا به HIV بوده اند، ادامه داد: در دومین مطالعه انجام شده در سال 95 تعداد 212 فرد معتاد و سایر افراد در تماس با آنان مورد بررسی و تعداد 20 مورد مبتلا شناسایی شد.
وی اظهار داشت: برنامه پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند از ابتدای مرداد ماه سال جاری در 13 پایگاه حاشیه شهری و تمامی نقاط شهری گچساران شروع شده است.
زنان آسیب پذیر از اولویت های کنترل و درمان بیماری های عفونی
وی با اشاره به اینکه درصد ابتلا زنان نسبت به مردان رو به افزایش است، تاکید کرد: بررسی زنان آسیب پذیر از اولویت های کنترل و درمان بیماری های عفونی محسوب می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه بیشترین الگوی انتقال بیماری HIV در استان مربوط به اعتیاد تزریقی است، ابراز داشت: انتقال از طریق آمیزشی، مادر به کودک، خون و فراورده های خونی نیز به ترتیب بیشترین آمار الگوی انتقال است.
وی تصریح کرد: برنامه پیشگیری انتقال HIV از مادر به کودک در سطح استان با برگزاری کارگاه های آموزشی انجام شده است.
دکتر ایلامی عنوان کرد: تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، فراهم کردن داروهای مرتبط با درمان بیماری ایدز، راه اندازی کلینک های درمانی هپاتیت در کلینیک شهید مفتح یاسوج و همکاری متخصصین عفونی و فوق تخصص گوارش از اصلی ترین اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آمار ابتلا به بیماری ایدز است.
وی اضافه کرد: تحقیقات صورت گرفته در خصوص بیماران هپاتیت b نیز حاکی از آن است، که بیماران حاضر در کلینیک ها احتمال پیشروی بیماری در آنان کمتر است.
دکتر ایلامی در پایان با اشاره به اینکه اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری HIV مهم و اساسی است، خاطر نشان کرد: بررسی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، زنان باردار، زندان ها، کمپ های ترک اعتیاد، مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها، مطب های خصوصی و مراکز زنان آسیب پذیر در روند کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی مزمن به خصوص HIV تاثیر گذار است.
در ادامه نشست بررسی کنترل بیماری HIV در استان، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه بررسی مناطق پرخطر بیماری HIV در استان از اهمیت پیشگیری نسبت به درمان خبر می دهد، گفت: بررسی چند شهرستان در زمینه کشف و شناسایی افراد مبتلا به بیماری از مهمترین فعالیت های حوزه بهداشت و درمان استان است.
ابراهیم نعیمی افزود: عمده فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی در خصوص پیشگیری بیماری ها و کنترل راه های انتقال بیمار است.
وی ادامه داد: در بحث تشخیص، انتقال و درمان بیماری ایدز در مقایسه آماری استانی و کشوری در مباحث انتقال، تشخیص و درمان بیماری ایدز 204 مورد مبتلا به این بیماری مشابه 30 درصد افراد مبتلا به HIV در کشور است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با افزایش فعالیت های تبلیغی و همکاری های بین بخشی در کاهش آمار ابتلا به HIV گام های بلندی را خواهیم برداشت.
بررسی HIV از مهمترین برنامه های تحول نظام سلامت
رئیس اداره ایدز کشور نیز در ادامه این نشست، گفت: برنامه بررسی HIV یکی از 15 برنامه تحول نظام سلامت بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.
دکتر پروین افسر کازرونی، افزود: شناسایی نکردن افراد مبتلا در یک منطقه نه به منظور نبود افراد مبتلا بلکه به منظور مساعد نبودن شرایط بررسی بیماری است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین گروه های خطر معتادان تزریقی هستند، تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 مرکز کمپ ترک اعتیاد و 19 کلینیک متادون قادر به پیشگیری و کنترل بیماری HIV است و باید این گروه خطر هدف اصلی مطالعه ها قرار گیرد.
دکتر کازرونی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به HIV از طریق آمیزش جنسی رو به بالا است، خاطرنشان کرد: کنترل زنان آسیب پذیر در روند کاهش آمار مبتلایان تاثیر گذار است.
جوانان مهمترین گروه در معرض خطر ابتلا به HIV
وی با اشاره به اینکه در روند انتقال بیماری جوانان از مهمترین روند سنی هستند، ابراز داشت: ارائه خدمات آموزشی در کاهش آسیب های اجتماعی برای جوانان موثر است.
رئیس اداره ایدز کشور، اظهار داشت: کاهش انتقال بیماری ایدز در معتادان و زندانیان نتیجه برنامه ریزی های مداوم و فعالیت های گسترده در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری است.
وی درخصوص اهمیت پیشگیری بیماری اذعان کرد: پیشگیری نباید فقط در خصوص آموزش و برگزاری کارگاه های آموزشی باشد، بلکه برنامه های کاهش آسیب های ناشی از بیماری و خدمات کنترل و درمان نیز خود پیشگیری به حساب می آیند.
دکتر کازرونی با بیان اینکه کارشناسان و نیروهای فنی، کمیته های امداد، کمپ های ترک اعتیاد و زندان ها از اصلی ترین زیرساخت های پیشگیری و کنترل بیماری هستند، اضافه کرد: با آموزش های صحیح و استفاده از کارشناسان مجرب در کاهش آمار HIV سهیم خواهیم بود.
وی تاکید نمود: کلینیک های مشاوره و تشخیص با داشتن آزمایشگاه های مخصوص مو استفاده از نیروی فنی متخصص در شفافیت اطلاعات خروجی نقش بسزایی خواهند داشت.
رئیس اداره ایدز کشور در پایان، خاطر نشان کرد: ساختار برنامه استراتژیک کنترل و درمان از فعالیت های مهم و اساسی برنامه اداره ایدز کشور در زمینه افزایش بوجه های اقتصادی بوده است.

برچسب ها: ایدز،شیوع ایدز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار