رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد : این 5 درصد با انضباط مالی خود دستگاه و صرفه جویی های صورت گرفته به کارکنان اختصاص می یابد و از مدیران دستگاه ها می خواهیم که برای این منظور برنامه ریزی داشته باشند.
کد خبر: ۵۰۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 08 October 2017
چند روز پیش موضوع درصد افزایش حقوق کارکنان دولت از طرف  رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که برخی ابهامات در آن وجود داشت چرا که ابتدا از میزان 5 درصدی افزایش سخن به میان آمد و پس از انتشار خبر و واکنش هایی که در پی داشت ، دوباره این مبلغ 10 درصد اعلام شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در سومین نشست شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد که اولین مدیریت استاندار جدید بر این شورا بود ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به ارائه گزارشی از وضعیت بودجه ای و نحوه و محل اعتبارات پرداخت. در بخش ابتدائی این گزارش حسن نوروزی به موضوع درصد افزایش حقوق سال آینده کارکنان دولت پرداخت که به نظر می رسد همین توضیحات ، ابهامات را برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد ، بیشتر کرده است.
 
 جزئیات و ابهامات افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت/ ابهام در میزان افزایش حقوق فرهنگیان / کهگیلویه و بویراحمد چگونه مصوبه دولت را اجرایی می کند؟
 
حسن نوروزی در توضیح سخنان نوبخت که گفته بود ، 5 درصد از این افزایش حقوق را ما به بودجه اضافه می کنیم و 5 درصد بقیه از طریق بهره وری خود دستگاه مربوطه و توسط خود دستگاه پرداخت می شود ، گفت : این 5 درصد با انضباط مالی خود دستگاه و صرفه جویی های صورت گرفته به کارکنان اختصاص می یابد و از مدیران دستگاه ها خواست که برای این منظور برنامه ریزی داشته باشند.
نوروزی به این موضوع اشاره کرد که بودجه ریزی سال اینده به روش عملیاتی است و در بودجه ریزی عملیاتی هر میزان دستگاه ها بهره وری بیشتری داشته باشند به نفع خودشان است خواستار دقت در موضوع بهره وری شد.
بیان جزئیات میزان افزایش ، برخی ابهامات دیگر را در پی داشت چرا که اگر آنگونه که در سخنان نوروزی بیان شده منظور بهره وری دستگاه ها به صورت منطقه ای باشد تا از محل انضباط مالی و صرفه جویی 5 درصد اختصاص پیدا کند، مطمئنا چنین امکانی برای ادارات کهگیلویه و بویراحمد بسیار سخت است چرا که در این استان حتی برخی سرمایه گذاری ها که باید تماما به بخش خصوصی واگذار شود عملا با حمایت های مالی بخش دولتی انجام می شود! که هر چند اغلب چنین پروژه هایی از عهده بخش دولتی هم برنمی آید و راکد می مانند.
آنچه که در شورای برنامه ریزی استان اعلام شد تاکنون این ابهام را بوجود آورده است. اما اگر منظور از طرح چنین موضوعی دستگاه ها بصورت کلی و در سطح وزارتخانه باشد برای استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد ، امیدواری برای تخصیص چنین بودجه ای مطمئن تر خواهد بود! 
این ابهامات در سطح کشور هم وجود داشته است به گونه ای که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است سطح زندگی کارکنان دولت را با نرخ تورم متناسب کند.
قانون مبهم است
حمیدرضا حاجی بابایی در این زمینه اظهار داشت: بخشنامه بودجه ٩٧ که عنوان شده است دستگاه ها افرایش حقوق ٥ درصدی را از بهره وری خود دستگاه پرداخت کنند، آینده مبهمی را در افزایش حقوق کارکنان دولت ایجاد کرده است.
وی افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است سطح زندگی کارکنان دولت را با نرخ تورم متناسب کند، لذا این مصوبه نمی‌تواند در تحقق این هدف از قانون برنامه ششم موثر باشد.
 
جزئیات و ابهامات افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت/ ابهام در میزان افزایش حقوق فرهنگیان / کهگیلویه و بویراحمد چگونه مصوبه دولت را اجرایی می کند؟ 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نقدینگی موجود در جامعه و تاثیر آن سطح زندگی شهروندان و به ویژه کارکنان دولت تصریح کرد: دولت باید به دنبال راهکارهایی باشد که کارمندان بتوانند در تامین ملزومات زندگی در سختی نباشند.
حاجی بابایی گفت: این نوع نگاه به افزایش حقوق کارکنان دولت عادلانه نیست و قطعا به شکاف عمیق دریافتی های کارکنان دولت خواهد شد.
وی تاکید کرد: این بخشنامه مغایر با ماده ۲۸و۲۹و ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه در همسان سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاهها اجرایی است.
این قانون را چگونه برای آموزش و پرورش توجیه می کنید؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه به افزیش حقوق پرسنل دستگاههای فرهنگی به ویژه معلمان اشاره کرد وگفت: برای مثال با توجه به شرایط حاکم بر سیستم آموزش وپرورش به عنوان یک دستگاه تولید کننده دیربازده که خروجی آنها در طول زمان به بهره وری می رسند و درآمدی ندارد، چگونه این افزایش را می توان توجیه کرد.
رییس فراکسیون نمایندگان ولائی مجلس خاطر نشان کرد: در شرایطی که کاهش بودجه های آموزش و پرورش منجر به افزایش تراکم دانش آموزی در کلاس های درس شده است، چگونه می توان برای افزایش حقوق کارکنان آموزش وپرورش به درآمدهای این دستگاه اتکا داشت؟
وی تاکید کرد: در دستگاههای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش ، وظیفه ذاتی اتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه وبه اخص در آموزش و پرورش،ارتقای سطح تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان کشور است و تاکید بردرآمدزایی با ماهیت وکارکرد این دستگاهها در سطح کلان منافات دارد.
حاجی بابایی افزود: وظیفه دولت و مجلس این است که این دستگاههای فرهنگی را به صورت مطلوب اداره نموده و بودجه کافی را به آن اختصاص دهد.
عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دغدغه مسولین باید عمل به سند تحول بنیادین باشد.
وی اظهار داشت: در این سند تاکید بر آن است که برنامه ها باید به سمت افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی به میزان مناسب و افزایش سهم هزینه های غیرپرسنلی در بودجه جاری آموزش و پرورش باشد.
 
جزئیات و ابهامات افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت/ ابهام در میزان افزایش حقوق فرهنگیان / کهگیلویه و بویراحمد چگونه مصوبه دولت را اجرایی می کند؟ 
 
توضیحات نوبخت در خصوص 5 درصد دستگاهها
 پس طرح چنین ابهاماتی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: میزان افزایش حقوق کارکنان دولت که متوسط ۱۰ درصد است، تقلیل نمی‌یابد.
 محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه برای افزایش حقوق کارمندان اگر دستگاهی نتواند از محل صرفه جویی و بهره‌وری پنج درصد را تامین کند، تکلیف افزایش حقوق آن‌ها چه می‌شود؟، گفت: اگر سازمان برنامه بودجه برای آن دستگاه به این نتیجه برسد که نمی‌تواند همه پنج درصد را صرفه جویی کند در میزان بودجه‌ای که برای آن اختصاص می‌دهد آن را ترمیم می‌کند.
وی افزود: به هر صورت چیزی از آن میزان افزایش حقوق کارکنان دولت که متوسط ۱۰ درصد است، تقلیل پیدا نمی‌کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نظر می رسد با طرح چنین ابهامات جدی از طرف متخصصین ، هنوز نمی توان چنین موضوعی را نهایی شده تصور کرد و میزان و چگونگی تخصیص درصد افزایش حقوق کارکنان دولت تغییراتی را شاهد خواهد بود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار