کد خبر: ۵۰۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 07 October 2017
بــرنـامـه وزارت راه و شهرسازی برای تقویت متقاضیان مصرفی مسکن در حال نهایی‌شدن است.

غلامرضا سلامي، مشاور وزير راه و شهرسازي، از كاهش مدت زمان سپرده‌گذاري در صندوق پس‌انداز مسكن يكم از 12‌ماه به 10ماه، كاهش نرخ سود تسهيلات اين صندوق از9.5درصد به 8درصد و افزايش دوره بازپرداخت آن از 12سال به 15سال خبر داده است.

تسهيل شرايط تسهيلات مسكن براي نخستين بار از سوي عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي مطرح شده و پس از آن نيز چندين بار توسط متوليان حوزه مسكن در وزارت راه‌ و شهرسازي تشريح شده است. اكنون سلامي، مشاور وزير راه وشهرسازي در گفت‌وگو با مهر از نهايي شدن اين 3 برنامه خبر مي‌دهد؛

اين در حالي است كه اجراي اين برنامه‌ها هنوز از سوي بانك مركزي يا مقامات ديگر دولتي اعلام نشده است اما احتمال مي‌رود كه در هفته جاري اين موضوع رسما اعلام شود. پيشنهاد اين 3 برنامه در حدود يك‌ماه پيش توسط وزير راه و شهرسازي به رئيس‌جمهور داده شده است.

توان متقاضيان مسكن بهتر مي‌شود؟

آخرين تحولات بازار مسكن نشان مي‌دهد كه اين بازار به مدد حضور متقاضيان مصرفي، با حفظ تعادل نسبي، بر لبه رونق در حركت است؛ در حقيقت پس از اينكه مسكن به واسطه جهش‌هاي قيمتي مكرر و نجومي در سال‌هاي منتهي به سال 91، وارد ركود سنگين شد و بعد از آن نيز به‌دليل ركودي شدن فضاي اقتصاد كلان كشور، هرگز مهلت خروج از ركود را پيدا نكرد. همين مسئله باعث شد ريشه معاملات سفته‌بازي و سوداگرانه در اين بازار خشك شود.

در اين شرايط دولت يازدهم كه سياست‌هاي اصولي خود در بازار مسكن را بر افزايش قدرت خريد متقاضيان مصرفي، به‌ويژه خانه‌اولي‌ها و زوج‌هاي جوان متمركز كرده، فرصت مناسبي به‌دست آورد تا با راه‌‌اندازي صندوق پس‌انداز مسكن يكم، رقم تسهيلات مسكن را تا سقف 80ميليون تومان براي متقاضيان تهراني، 60ميليون تومان براي متقاضيان شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت، 40ميليون تومان براي متقاضيان ساير شهرها و دوبرابر اين ارقام براي زوج‌هاي جوان افزايش دهد.

در اين ميان پايدارماندن قيمت‌ها در بازار مسكن باعث شد عملا قدرت خريد تسهيلات مذكور نسبت به قيمت تمام‌شده يك واحد مسكوني حفظ شود و متقاضيان بتوانند حدود 40تا 80درصد قيمت يك واحد مسكوني را از طريق تسهيلات تأمين كنند؛ با وجود اين، از يك سو به‌دليل طولاني بودن مدت سپرده‌گذاري در صندوق پس انداز مسكن يكم و از سوي ديگر به‌دليل بالا بودن مبلغ اقساط اين تسهيلات، بخش زيادي از متقاضيان مسكن، از تسهيلات مسكن يكم استقبال نكردند.

از سوي ديگر از ميان حدود 260هزار نفري نيز كه بنا به گفته وزير راه وشهرسازي تاكنون در اين صندوق سپرده‌گذاري كرده‌اند، تا چندي پيش حدود 34هزار نفر حائز دريافت سقف تسهيلات شده بودند كه از اين تعداد، حدود 10هزار و 200نفر يعني كمتر از يك‌سوم متقاضيان واجد شرايط، از تسهيلات متعلقه به‌حساب خود استفاده كرده‌اند.

در اين شرايط، متوليان مسكن در دولت دوازدهم، اعلام كردند برنامه‌هايي براي تقويت متقاضيان مصرفي بازار مسكن درنظر گرفته‌اند كه اگر با آنها موافقت شود، سپرده گذاران در صندوق پس‌انداز مسكن يكم با شرايط بهتري مواجه مي‌شوند و خواهند توانست در ازاي 10‌ماه سپرده‌گذاري در اين صندوق، دوبرابر ميانگين حساب خود تا سقف‌ 80، 60و 40ميليون تومان در شهرهاي تهران، بالاي 200هزار نفر جمعيت و ساير شهرها تسهيلات دريافت كنند. تسهيلاتي كه نرخ بهره آنها از 9.5درصد به 8درصد كاهش يافته و مدت زمان بازپرداخت آن نيز از 12سال به 15سال رسيده است.

استفاده از تسهيلات مسكن چقدر آسان‌تر مي‌شود؟

هم‌اكنون يك شهروند تهراني مي‌تواند با سپرده‌گذاري 40ميليون توماني به‌مدت يك سال در صندوق سپرده‌گذاري مسكن يكم، 80ميليون تومان تسهيلات با نرخ سود 8.5درصد و دوره بازپرداخت 12ساله دريافت كند و ماهانه حدود 933هزار تومان اقساط آن را بپردازد. بر همين قياس زوج‌هاي تهراني مي‌توانند با افتتاح 2حساب 40ميليون توماني جداگانه، 160ميليون تومان وام با همين شرايط دريافت كرده و 144قسط حدود يك‌ميليون و 866هزار توماني پرداخت كنند.

با اعمال تغييرات مدنظر دولت در مدت سپرده‌گذاري، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت اين اقساط، متقاضي تهراني مي‌تواند با سپرده‌گذاري 40ميليون تومان به‌مدت 10ماه، 80ميليون تومان وام مسكن يكم دريافت كند و به‌مدت 15سال اقساط حدود 764هزار و 500توماني آن‌را بپردازد. زوجين تهراني نيز در همين شرايط مي‌توانند 160ميليون تومان وام بگيرند و ظرف 15سال ماهانه يك‌ميليون و 529هزار تومان قسط بدهند.
برچسب ها: وام مسکن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار