کد خبر: ۵۰۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲ 08 October 2017
بچه‌های عشایر در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره از بااستعدادترین‌ها بوده‌اند و اگر این استان در حال حاضر از نیروی انسانی توسعه یافته‌ای برخوردار است که در کشور می‌درخشند به واسطه زندگی ساده و پاک عشایری بوده است زندگی که همراه با صمیمیت و صداقت و به دور از هر گونه آلایشی بوده است.

بچه‌های عشایر و نسل طلایی آن‌ها اکنون در سراسر ایران اسلامی به عنوان مدیرانی خوش فکر و توسعه‌گرا مشغول خدمت به کشور عزیز ایران اسلامی هستند.

در این بین نباید نقش معلمان و عشایری و مدارس عشایری و افراد ماندگار در این حوزه مانند مرحوم محمد بهمن‌بیگی را نادیده گرفت که به حق پدر آموزش و پرورش عشایری بود.

استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد هنوز نیز توانسته بافت عشایری خود را هر چند کمتر از گذشته حفظ کند و جریان زندگی عشایری در استان همچنان ادامه دارد.

در این بین افراد خادم و دلسوزی هستند که برای کمک به بچه‌های عشایر زندگی خود را وقف این کار کرده‌اند که یکی از آن‌ها اسماعیل رضایی‌نیک رئیس آموزش و پرورش عشایر استان است.

همه در استان و به خصوص در جامعه عشایری از اسماعیل رضایی به عنوان فردی دلسوز و خوش‌اخلاق یاد می‌کنند که حتی در سخت‌ترین لحظات زندگی و روزهایی که فرزند دلبندش را در حادثه‌ای ناگوار از دست داد در برخورد با ارباب رجوع گل لبخند را از لبانش دور نکرد.

وی خود را خادم و نوکر عشایر می‌داند و خدمت به جامعه عشایری و بچه‌های معصوم عشایر را بنا به گفته خود با بزرگترین مسؤولیت‌ها نیز عوض نمی‌کند به همین خاطر پای صحبت‌های این مدیر موفق در حوزه آموزش و پرورش عشایری نشستیم.

**زندگی عشایری کنونی چه تفاوتی با زندگی عشایری در گذشته دارد؟

هنوز هم احساس من بر این است که بافت فرهنگی جامعه ما در استان کهگیلویه و بویراحمد عشایری است هر چند که در شهر زندگی می‌کنیم اما روحیه عشایری خود را حفظ کرده‌ایم.

هنوز در مناطق عشایری ما آداب و رسوم و سنن حفظ شده و البته با مشکلاتی که زندگی شهرنشینی ایجاد کرده مردم به دنبال روزنه‌ای هستند تا به اصل خویش یعنی زندگی با فرهنگ عشایری برگردند.

**بچه‌های عشایر چه تغییری کرده‌اند؟

من تغییرات در بچه‌های عشایر را مثبت می‌بینم به دلیل این که خود نیز عشایرزاده‌ام و با چادر عشایری و درس خواندن به سبک عشایری ناآشنا نیستم لذا معتقدم که اکنون استعدادها قابل مقایسه با گذشته نیست و بچه‌ها از هر منظر رشد کرده‌اند اما ممکن است که اکنون مشغولیات بیشتر شده باشد اما به هر صورت بچه‌های کنونی عشایر بسیار بهتر از گذشته متون و مطالب را می‌گیرند و می‌فهمند.

**نمونه‌ای از این تغییرت را مصداقی بگویید؟

چه مصداقی بهتر از این که در کنکور سال جاری چندین رتبه بین 100 تا 200 داشتیم و چندین رتبه زیر 1000 داشتیم که نشان می‌دهد بچه‌های امروز عشایر بسیار توسعه یافته‌تر از گذشته‌ها هستند که باید این ظرفیت‌ها و استعدادهای خوب را برای آینده استان زیر چتر حمایت بگیریم.

**موفقیت‌های بچه‌های عشایری استان در کنکور امسال چگونه بود؟

امسال سال طلایی در زمینه کنکور داشتیم و در بین همه سال‌های اخیر امسال استثنا بود به طوری که از تعداد 86 دانش‌آموز کنکوری عشایر بالای 70 درصد آن‌ها در کنکور پذیرفته شدند به نحوی که 26 نفر آن‌ها تنها در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند.

برای مثال در یک مدرسه عشایری با تعداد 14 دانش‌آموزی که داشتیم تعداد 8 نفر آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند که خود یک رکورد محسوب می‌شود.

**شنیده‌ایم که برخی از معلمان و دبیران مجرب استان در یک امر خیرخواهانه به مناطق عشایری می‌رفتند و برای کنکوری‌ها تدریس داشتند این عده چه کسانی بودند؟

هر چند که این معلمان عزیز نمی‌خواستند که نامی از آن‌ها برده شود اما من باید به رسم وظیفه نام این عده را به مردم شریف استان بگویم تا بدانند که دبیران ارزشمند و انسان دوستی در استان داریم که برای کمک به فرزندان عشایر از وقت خود مایه می‌گذاشتند و به میان این بچه‌ها می‌رفتند و انفاق و ایثار می‌کردند.

آقای خادمی دبیر ریاضی، آقای پیراسته دبیر هندسه و ریاضی، آقای بدرقه دبیر فیزیک، آقای اکرم‌فر دبیر شیمی، آقای بهرامیان‌زاده دبیر ادبیات، جاسم رضایی دبیر زبان، داریوش قلندری علوم اجتماعی، دکتر علی عدالتی دبیر عربی و آقایان توفیقی و محمدزکی قلندری که با هزینه خود و خودروی شخصی به دل عشایر می‌رفتند و برای موفقیت فرزندان عشایر از خود ایثار نشان دادند.

**در کنار آموزش چه برنامه‌های فرهنگی دارید؟

یکی از برنامه‌های مهم در حوزه قرآن و عترت و نماز است که رتبه‌های خوب کشوری و استانی تاکنون داشته‌ایم، در حوزه ورزش و تربیت بدنی همه عزم خود را بر بازی‌های بومی و محلی گذاشته‌ایم و خوشبختانه در این رشته‌های ورزشی مقام اول کشوری هم کسب کرده‌‌ایم، در پخت غذاهای محلی و در مهارت‌های زندگی هم رتبه‌های اول کشوری را در جشنواره‌ها داشته‌ایم.

کارهای فرهنگ‌سازی و بصیرت‌آفرینی هم داریم که اقدامات خوبی در زمینه خطرات ماهواره برای جامعه عشایری داشته‌ایم و لذا هیچ‌گاه رسالت فرهنگ‌سازی خود را فراموش نمی‌کنیم.

**معلمان عشایری چه سختی‌هایی دارند؟

معلمان عشایری ما در استان با جان و دل تلاش می‌کنند و تاکنون شاهد کم‌کاری از سوی آن‌ها نبوده‌ایم اما مشکل این است که معلمان عشایری در زمینه حقوق منطقه‌ای محسوب می‌شوند و حق سختی کار و حق کوچ آن‌ها قرار است برقرار شود به همین خاطر با همه سختی‌هایی که دارند چنین مشکلی هست که باید این سرفصل‌ها در حقوق آن‌ها دیده شود.

تعداد 76 معلم کوچ‌رو داریم که کار آن‌ها سخت است و همان جا اسکان پیدا می‌کنند که لازم است بهتر و بیشتر از نظر حقوقی دیده شوند بنابراین از دولت تدبیر و امید انتظار داریم تا که معلمان عشایری را در سرفصل‌های مختلف بیشتر از گذشته ببینند.

**مدیر و معلم عشایری چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

جامعه عشایری جامعه‌ای صاف و پاک و زلال است به همین خاطر یک معلم عشایری اول از همه باید با صداقت باشد و دروغ نگوید و وعده دروغ هم ندهد اگر چیزی نیست بگوید که نیست و نداریم چرا که عشایر می‌پذیرند و قبول می‌کنند.

معلم عشایری باید همراه و همدم عشایر باشد و با صداقت سر سفره عشایر بنشیند و معلمی خوب است که اختلافات محلی را حل و فصل کند چرا که عشایر حرف شنوی زیادی از معلمان خود دارند.

در طول این چند سال که در خدمت جامعه عشایری هستیم سعی ما بر این بوده که اختلافات آن‌ها را برطرف کنیم که همین گونه هم شد و توانستیم بسیاری از مشکلات را که در حیطه کاری ما هم نبود برطرف کنیم.

**در زمینه تجهیز مدارس عشایری و خارج کردن آن‌ها از حالت کپری چه کارهایی انجام داده‌اید؟

خوشبختانه مدرسه کپری در سطح مناطق عشایری نداریم همین چند روز پیش تعداد 9 مدرسه پیش ساخته که طبق تفاهم‌نامه‌ای با سفارت ژاپن داشتیم به مبلغ 200 میلیون تومان وارد استان شد تا در مناطق محروم زیلایی و پشتکوه جلیل آن‌ها را نصب کنیم.

در حال حاضر تعداد 45 مدرسه پیش‌ساخته یا همان کانکس داریم که در مناطق مختلف استان راه‌اندازی شده‌اند و به صورت مستمر ارتباط با مؤسسات خیریه و افراد خیر جهت کمک به مدارس عشایری داریم.

**برای هوشمندسازی مدارس عشایری چه کارهایی انجام داده‌اید؟

کارهای خوبی انجام شده تعداد قابل توجهی از مدارس عشایری ما هوشمندسازی شده و همین چند روز پیش هم مبلغ 100 میلیون تومان از سوی اتاق بازرگانی برای این کار به مدارس عشایری استان اهدا شد که باید از آن‌ها تشکر و قدردانی کنم.

**برای کمک به دانش‌آموزان عشایری در زمینه لوازم‌التحریر و البسه چه اقداماتی شده انجام شده است؟

یکی از برنامه‌های مهم ما در همین زمینه یعنی تأمین البسه و لوازم‌التحریر برای بچه‌های عشایر است که این کار در منطقه جلاله زیلایی انجام شد و نهضت سبز زاگرس کیف و کفش و نوشت‌افزار در بین بچه‌های عشایر توزیع کرد.

همچنین در منطقه پشت‌کوه جلیل نمایندگانی از مؤسسه قلمچی به همراه دکتر خلیفه خلقی‌پور مدیر قلم‌چی در استان حضور پیدا کردند و در منطقه پشت‌کوه جلیل البسه و لوازم‌التحریر در بین دانش‌آموزان توزیع شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار