با میزبانی ارشاد اسلامی لنده صورت گرفت:
جشنواره روستاهای دوست دارکتاب به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود
کد خبر: ۵۰۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 11 October 2017

رئیس اداره ارشاد اسلامی لنده دراین نشست گفت: مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ،ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی‌، نهادها و سازمان‌های فعال روستاییان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت دراین جشنواره باشد. در هر برنامه، اعم از اجرا شده یا پیش‌بینی شده، باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت‌کننده و نحوه تامین بودجه آن مشخص شود.
 
زارعی تصریح کرد: برای شرکت در جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مدارک و مستندات با امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی و مسئول کتابخانه یا متولی طرح‌های کتابخوانی، به همراه فرم‌های تکمیل شده، تا پایان وقت اداری روز دوشنبه بیستم آذر 1396 به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شود.
 
وی اظهارداشت: هیئت‌داوران جشنواره از میان نامزدان نهایی، ۱۰ روستا یا گروه عشایری برگزیده را به‌عنوان «دوستدار کتاب» معرفی خواهد کرد. روستاهاو عشایر برگزیده در مراسمی با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی کشور در تهران موردتقدیر قرار خواهند گرفت. در استان‌ها نیز به نحو مقتضی از روستاهاو عشایر برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.
 
مدیر ارشاد اسلامی لنده ادامه داد: برنامه‌های ارسالی می‌تواند شامل مجموعه فعالیت‌هایی همچون؛ اقدامات زیربنایی شامل تأسیس نهادهای مرتبط به کتاب‌خوانیازجمله کتابخانه، واگذاری زمین، تأمین تجهیزات و امکانات زیربنایی، فعالیت‌های ترویجی شامل برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، و هر فعالیتی که به نحو مبتکرانه و خلاقانه‌ای به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بیانجامد، باشد.

وی در خصوص شاخص‌های انتخاب نیز گفت: متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد. تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد. از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر برخوردار باشد. پوشش جمعیتی مناسب داشته باشدو به‌خصوص زنان، کودکان و نوجوانان را موردتوجه قرار دهد. قابلیت الگوبرداریو اجرا در سایر مناطق را داشته باشد. از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.
 
اسمائیل زارعی با اشاره به مدارک لازم برای شرکت در این جشنواره، افزود: اصل طرح، فرم تکمیل‌شده با مهر و امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی روستا یا تیره عشایری و مسئول طرح و مستندات (فیلم، عکس، گزارش، تقدیرنامه) برای فعالیت‌های شاخص و ابتکاری (حتی‌المقدور لوح فشرده حاوی مطالب و مستندات ارسال شود.) از مدارک لازم برای ثبت نام در این جشنواره است.

درپایان این نشست حاضرین هرکدام پیشنهاداتی را درراستای برگزاری کتاب برگزاری جشنواره روستای  دوست دار کتاب  روستا ارائه دادند.

دکترجاویدان مدیر آموزش وپرورش لنده  گفت :دراین جشنواره دومحوربیان شده است که باید باتوجه به پتانسیل منطقه خود به این مقوله ورود کنیم . 

وی افزود:زندگی منطقه ماهنوزمطلق شهری نشده است وظرفیت عشایر در منطقه ما وجود دارد که میتوانیم با درنظرفتن محور دوم یعنی کتاب خوان  روستای عشایری را تقویت و کتاب و کتاب خوانی را در به سمت روستاها بکشانیم .

وی بیان داشت :زندگی شهری با هجمه شبکه های مجازی شهرنشینان تقریبا از کتاب فاصله گرفتند وامروزاین جشنواره فرصتی  مناسبی است در شهرستانهای که مناطق عشایری وجود دارد کتاب و کتاب خوانی را نهادینه کنیم .

وی خاطر نشان کرد:در شهرستان لنده روستا های که ظرفیت میزبانی چنین طرحی را پذیرا باشند وجود دارد که میزبانی چنین طرحی میتواندعامل ترغیب اهالی به سمت کتاب کتابخوانی شود.

تقوی مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان لنده  نیز دراین نشست گفت :محوریت کتاب خوان روستا را درلنده بنابر دلایل مناسبت تری که وجود دارد تلاش کنیم راه اندازی کنیم .

وی گفت: روستای قیام یکی از بهترین روستاهای است که بحث کتاب ، کتاب خوانی و کتاب داری درآن به نحو مطلوبی انجام می گیرد اگر چه روستای ایدنک ،شهرک فجر وسراسیاب نیز از دیگرمناطق فعال شهریتان  درمقوله کتاب خوانی وکتاب داری فعال هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار