کد خبر: ۵۰۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱ 17 October 2017
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:70درصد از عشایر این استان به 350 منطقه قشلاقی در شهرستان‌های گرمسیری بازگشته اند.

به گزارش ایرنا، کوج زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 15 شهریورماه گذشته آغاز شده و بقیه عشایر استان تا پایان مهرماه وارد مناطق قشلاقی می شوند.
بهمن آزادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با شروع فصل سرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق سردسیری (ییلاق) کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه‌های طبیعی گرمسیری (قشلاق) این استان بر می گردند.
وی تعداد عشایر کوچ رو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از 11 هزار خانوار ذکر کرد.
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با ورود عشایر به مناطق قشلاقی ،کار آبرسانی سیار به عشایر با 15 تانکر به ظرفیت روزانه 450 متر مکعب صورت می گیرد.
وی تاکید کرد که شهرستان‌های قشلاقی این استان برای پذیرایی و استقرار عشایر در مناطق مشخص شده در آمادگی کامل بسر می برند.
آزادی گفت: گروه‌های دامپزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی و نیروی انتظامی در مسیر حرکت عشایر حضور دارند و مخازن ذخیره آب، کامیون‌های آبرسانی سیار، بازگشایی جاده‌ها، فروشگاه‌های مناطق عشایری و ذخیره نفت سفید از برنامه ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از عشایر در مناطق قشلاقی است.
وی از عشایر خواست که برای تامین امنیت عشایر و دام های آنان در زمان حرکت، خانوارهای عشایری از کوچ شبانه و حرکت در مسیر جاده‌ها خودداری کنند.
به گفته وی از دو دهه پیش تاکنون ببیش از 70 درصد از جمعیت عشایری کوچ روی این استان ترجیح می دهند به جای پیاده کوچ کردن با کامیون به مناطق قشلاقی بروند.
آزادی افزود:30 مخزن ذخیره آب در مسیر تردد عشایر در بین راه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است.
وی تعداد مخازن آب ساخته شده در مناطق عشایری این استان را یک هزار و 300 مورد ذکر کرد.
25 اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.
ازادی در ادامه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به عشایر را از برنامه های دولت برای تامین علوفه و پرورابندی دام آنان در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
آزادی گفت: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد به میزان 80 میلیون ریال برای هر خانوار عشایری در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: امسال 58 میلیارد ریال تسهیلات برای تامین علوفه و پرواربندی دام عشایر پرداخت شده و تا پایان سال میزان تسهیلات پرداختی به 200 میلیارد ریال خواهد رسید.
54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.
12 درصد از جمعیت استان 713 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار خانوار عشایر کوچرو هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار