کد خبر: ۵۱۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 18 October 2017
آتش‌نشانی یکی از مشاغل سخت و پرخطر است که در آن باید با عشق و با گذاشتن جان در کف دست به مصاف شعله‌های بی‌رحم آتش بروی.

متأسفانه در کشور ما و تا پیش از حادثه غم‌انگیز پلاسکو چندان با کار آتشنشانان آشنایی نداشتیم و بیشتر مردم آن را کاری روزمره به مانند سایر فعالیت‌های اجتماعی می‌پنداشتند.

اما با حادثه پلاسکو همه به عمق ایثار و فداکاری این قشر ایثارگر و زحمت‌کش پی بردند و اکنون در کشور ما مردم بیش از هر زمان دیگر به اهمیت کار آتش‌نشانان واقفند.

شهادت چند تن از نیروها و مأموران آتش نشانی تهران موجب شد که مردم ایران هنوز که هنوز است داغدار آتش‌نشانان باشند و به خصوص قشر جوان و نوجوان به نقش آن‌ها بهتر پی ببرند.

به همین منظور و برای اطلاع از وضعیت آتش‌نشانی در استان و به خصوص در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به سراغ کسی رفتیم که ابتدا راننده اتوبوس بود و به دلیل مهارت و تعهدی که داشت پله‌های ترقی را در نوردید و امروز مدیرعامل آتش‌نشانی شهر یاسوج است.

محمد رستمی را همه به عنوان نیروی عملیاتی با اخلاق می‌شناسند و اگر بخواهیم از 5 نیروی با اخلاق در مجموعه شهرداری یاسوج و سازمان‌های تابعه نام ببریم نام محمد رستمی در میان آن‌ها خوش می‌درخشد.

آقای رستمی کار در آتش‌نشانی را از کجا آغاز کردید؟

بدون تعارف و ریا ابتدا در سال 81 وارد اتوبوسرانی یاسوج شدم و به مدت 6 سال در اتوبوسرانی بودم به دلیل این که در رانندگی اتوبوس خیلی تیزدست بودم شهردار وقت آقای دکتر بهرامی مرا پسندید و خواست تا به دلیل چالاکی که داشتم وارد آتش‌نشانی شوم.

یکی از کارهای شاق من این بود که در کمترین زمان خودم را به محل آتش‌سوزی می‌رساندم. شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که یک بار با خودروی سنگین آتش‌نشانی از ایستگاه مرکزی در خیابان جمهوری تا سرآبتاوه را برای عملیات اطفای حریق در طول 6 دقیقه طی کردم.

سال 74 گواهینامه پایه یک گرفتم در سال‌هایی که این کار خیلی سخت بود و مدتی هم در خط یاسوج تهران پشت اتوبوس می‌نشستم اما وقتی وارد آتش‌نشانی شدم فهمیدم که خدا مرا برای این کار ساخته و به همین خاطر وقتی 24 ساعت کار و 24 ساعت هم آف بودم همان 24 ساعت آف را هم در کنار دوستانم در آتش‌نشانی بودم.

چگونه در آتش‌نشانی مسوولیت گرفتید؟

همین روحیه کار و عشق و علاقه موجب شد که آقای امیریان با این که نیروی شرکتی بودم مسوولیت دو ایستگاه را با 15 نیروی رسمی به من واگذار کند و بعد از آن هم به دلیل لیاقتی که از خودم نشان دادم و لطفی که آقای امیریان داشت مسوول سه ایستگاه شدم.

چه دوره‌هایی را در آتش‌نشانی پشت سر گذاشتید؟

تقریبا همه دوره‌های تخصصی را پشت سر گذاشتم دوره اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه را طی کردم دوره فرماندهی عملیات را هم پشت سر گذاشتم و اکنون نیز عضو کانون کارشناسان دادگستری هستم که اگر محلی و خانه‌ی و کارخانه‌ای در شهر یاسوج آتش گرفت و دچار خسارت شد دیگر نیازی به کارشناس از شیراز نیست.

در طول شبانه‌روز چند ساعت کار می‌کنید؟

تاکنون که مسوولیت پذیرفته‌ام برای حتی یک ساعت هم گوشی تلفن همراه من خاموش نشده است امکان ندارد که فردی 4 صبح و یا هر موقع دیگر به من زنگ بزند و جوابی نشنود به خاطر علاقه‌ای که به شغلم و کارم دارم علی‌رغم مسوولیتی که در آتش‌نشانی دارم اما بعد از ظهرها همواره و در همه ساعات در کنار همکارانم در ایستگاه‌های مختلف هستم که گاهی از سوی آن‌ها سرزنش می‌شوم که فلانی استراحت نمی‌کند.

چه کارهایی همزمان با مسوولیت شما در آتش‌نشانی یاسوج صورت گفت که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد؟

کار شاق خودم را در جابجایی ایستگاه خیابان جمهوری می‌دانم که در عرض سه ماه آن را تخلیه کردیم و اگر این کار توسط ما و به صورت اورژانسی و جهادی انجام نمی‌شد اکنون خیابان جمهوری بازگشایی نشده بود.

کاری که همه از انجام آن دلهره داشتند و در هشت سال نتوانسته بودند انجام دهند به صورت شبانه‌روزی و در عرض سه ماه انجام دادیم.

اما یکی از کارهای خوب دیگر در دوره من این است که یک وعده غذای گرم در طول روز به همکاران می‌دهیم و در گذشته این گونه نبود.

مورد مهم دیگر این که همکاران من تا قبل از مدیریت ما 24 ساعت کار و 24 ساعت آف بودند یعنی این که اصولا موقعیتی برای استراحت نداشتند که آن را به 24 به 48 تبدیل کردم و تنها کسانی که قسط وام بدهکار بودند و مشکل داشتند را برای اضافه کار همان 24 به 24 به حال خود گذاشتیم.

برای نیروهای آتش‌نشانی چه دوره‌های آموزشی گذاشته‌اید؟

یک دوره غواصی با حضور یکی از اساتید زبده کشوری برگزار کردیم که اکنون یک گروه 7 نفره تیم غواصی داریم و دیگر نیازی نیست که در هنگام غرق شدگی‌ها از شیراز و با هزینه گراف گروه و تیم غواصی بیاوریم.

با همین تیم غواصی خودمان در سال گذشته چهار جسد و امسال هم سه جسد پیدا کردیم و همچنین در کنار این کارها تیم نجات کوهستان راه‌اندازی کردیم که یک تیم 14 نفره درست کردیم و همچنین به دلیل حوادث داخل آسانسورها و گسترش استفاده از آن‌ها یک دوره سه روزه برای آسانسور گذاشتیم که افراد را در مواقع ضروری و اضطراری نجات دهند.

در خصوص تجهیزات و تعمیر آن‌ها چه اقداماتی شده است؟

خودروهای ما عموما خودروهای فرسوده هستند چرا که عمر مفید خودرو 10 سال است و ما خودروهایی با عمر 30 ساله داریم به همین دلیل کلیه خودروهای سبک و سنگین را تعمیر کردیم.

خودروها باید دوربین برای ثبت عملیات داشته باشند که خودروهای ما ندارند ولی ایستگاه‌های عملیاتی و ستادی خود را مجهز به دوربین کردیم.

وضعیت خودروها چگونه است و چند خودرو دارید؟

تعداد 9 خودروی سنگین و 2 خودروی سبک تیم غواصی و کوهستان داریم همچنین یکی از مشکلات این است که خودروی پیشرو یا خودروی سبک نداریم که قبل از خودروی سنگین زمینه را برای اطفای حریق مهیا کند.

برای ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر چه تجهیزاتی دارید؟

متأسفانه با توجه به ساخت‌ و ساز‌های بلند مرتبه در شهر یاسوج خودروی نردبان‌دار نداریم و خدای نخواسته اگر در ساختمان بلندمرتبه‌ای اتفاقی بیفتد وسیله‌ای برای امداد نداریم همچنین ما یک تشک نجات که قیمت آن 30 میلیون تومان است در آتش‌نشانی یاسوج نداریم که فرد از ساختمان خود را در هنگام خطر به روی آن پرتاب کند.

برای نمونه اگر در منطقه بلوار رجا و باهنرها که ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای احداث شده حادثه آتش‌سوزی رخ دهد کاری از دست ما ساخته نیست و همچنین در بیشتر کوچه‌های شهر که عرض کمی دارند و خودروهایی در شب در آن جا پارک کرده‌اند در صورت هر گونه اتفاق کاری از دست ما ساخته نیست.

تجهیزات انفرادی شما بری آتش‌نشانان چگونه است؟

باید اعتراف کنم که لباس انفرادی برای نیروهای خودمان نداریم همانند لباس‌هایی که آتش‌نشانان در پلاسکو داشتند یا این که دستگاه تنفسی نداریم در هر ایستگاه لباس عملیاتی تنها یک دست داریم که آن هم قدیمی هستند.

باید به تعداد نیروها یعنی 42 دست لباس داشته باشیم همچنین در هر ایستگاه باید دستگاه بلومن تنفسی داشته باشیم باید در بعضی مواقع به مردمی که دچار حادثه شده‌اند دستگاه تنفسی بدهیم که آن را هم نداریم.

دستگاه تخلیه دود نداریم که تنها یک عدد قدیمی آن هم در ایستگاه مرکزی داریم این‌ها همه کمبودهایی است که ما در آتش‌نشانی یاسوج داریم.

شیر آتش‌نشانی هیدرانت چند تا در شهر یاسوج دارید؟

در سطح شهر یاسوج تنها سه عدد شیر آتش‌نشانی هیدرانت وجود دارد که در بلور ارم و عدل و بلوار بویراحمد است و در 7 نقطه دیگر از جمله در کنار مخازن نفت در فلکه جهاد و در کنار سایر پمپ بنزین‌های شهر نداریم جلوی فرمانداری و استانداری و در بلوار قرنی هم نیاز داریم.

ارتباط شما با شهرداری و شورای شهر چگونه است؟

ارتباط بسیار خوبی با شهردار سابق جناب آقای جاوید داشتیم و با شورای شهر تعامل خوبی برقرار بود چرا که آن‌ها توقع بی‌جایی از ما نداشتند و اگر هم تذکری بوده من باب رفع نواقص بوده است.

شورای گذشته عموما افرادی دلسوز بودند و هیچ برخوردی از سوی آن‌ها که نشان دهنده اقبال بد به آتش‌نشانی باشد ندیدیم همچنین در دوره جدید اعضای شورای شهر مرکب از افراد متخصص و با تجربه هستند.

جناب آقای اکبری ریاست شورای شهر در دوره گذشته و در دوره کنونی اهتمام و توجه خوبی به آتش‌نشانی داشته و همواره مشکلات و نواقص کار ما را تذکر داده‌اند و این تذکرات هم از سر دلسوزی بوده است.

در خصوص شهردار جدید جناب آقای مقدم هم شنیده‌ایم که انسان سلیم النفس و پاکدستی هستند که در مشاغل گذشته هم همواره ارتقای کاری داشته‌‌اند و امید به موفقیت ایشان با توجه وجود یک شورای قدر و متخصص و با تجربه بسیار زیاد است.

توصیه شما به شورای جدید و آقای شهردار چیست؟

این‌ها خودشان آدم‌های متخصصی هستند که با اصول شهرداری و خدمت به مردم آشنایی دارند و می‌دانند که آتش‌نشانی یکی از ارکان مهم شهرداری به شمار می‌رود و در حادثه پلاسکو به اهمیت آتش‌نشانی پی بردیم.

توصیه و درخواست من این است که از آتش‌نشانی همواره بازدید داشته باشند تا به مشکلات بیشتر پی ببرند چرا که این جا یکی از سازمان‌های عملیاتی مهم زیر مجموعه شهرداری است.

امسال تاکنون چند فقره عملیات داشته‌اید؟

717 دوره عملیاتی در 6 ماهه اول امسال داشته‌ایم که در سال گذشته هم هزار و 163 مورد عملیات داشته‌ایم.

در کلیه تصادفات جاده‌ای حضور به موقع داشته‌ایم و در آتش سوزی‌های شهری و روستایی هم حضور به موقع داشته‌ایم.

بیشتر حوادث به چه دلیل بوده است؟

اکثر آتش‌سوزی‌ها به دلیل بی‌احتیاطی بوده است که برای مثال بودند خانواده‌هایی که سر سفره هفت سین شمع را خاموش نکرده‌اند و رفته‌اند و همان موجب شده که آتش سوزی به خانه سرایت کند.

توصیه این است که در فصل سرما لوله‌های بخاری را آزمایش کنند تا خطر گاز گرفتگی نداشته بشیم و همچنین بر روی شیرهای گاز خود بست نصب کنند تا با یک نشتی گاز و روشن کردن لامپ خانه شاهد انفجار در منازل و حوادث ناگوار و تلخ نباشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
واقعا انسان شریف و کار بلد هست مدیریت به مدرک نیست من واقعا ایشان رو انسانی فداکار می دانم خداوند به ایشان سلامتی بدهد
کمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
استفاد ببرید از تجربه هستن کسانی همانند ایشان .چشم توجه گوش شنوا نیست .یه عده مدیر بیتجربه مدرک دار پیر اجازه نشان دادن تجربه حرفه فن هوش این جوانان رو نمیدن که ملت سود ببرند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار