تابناک گزارش می دهد؛
جلسه ستاد تنظیم بازار کهگیلویه با موضوع بررسی مشکلات تولیدکنندگان مرغ با حضور معاون فرماندار ،رییس اتاق اصناف،رییس دامپزشکی،نماینده اداره صنعت ومعدن و برخی ازتولیدکنندگان مرغ وعاملین توزیع در محل اداره جهادکشاورزی این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ 18 October 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت،رییس جهادکشاورزی کهگیلویه در این جلسه اظهار داشت: وضعیت نامطلوب فروش مرغ در سطح شهرستان همواره نتیجه عدم هماهنگی بین عاملین توزیع مرغ و واحدهای مرغداری است.
سید عمران تقوی گفت:عدم وجود کشتارگاه از دیگر عوامل تاثیر گذارست و حتی بهره گیری از کشتارگاه گچساران نتوانسته در بلند مدت این مشکل را برطرف نماید و دامپزشکی کهگیلویه می بایست در این زمینه فکر اساسی نماید.
رییس اداره دامپزشکی نیز در این نشست بابیان اینکه ۳۲ واحد مرغداری به ظرفیت ۶۰۰هزار قطعه ای در شهرستان کهگیلویه وجود دارند گفت: از این تعداد ۱۷مرغداری معادل ۵۳ درصد فعال هستند که این میزان بخشی از گوشت مورد نیاز شهروندان را فراهم می کنند.
کیانی افزود: ۱۶۵مورد گواهی حمل درون استانی معدل ۲۲۵۱۰۰ قطعه طیور صادر شده است.
رییس دامپزشکی کهگیلویه در ادامه گفت : در این شهرستان ۶ عامل توزیع گوشت فعالند و این اداره در قیمت گذاری مرغ و توزیع آن هیچگونه دخالتی ندارد و تنها وظیفه نظارت بهداشتی را بر عهده داریم.
نماینده مرغداران شهرستان با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تولید کنندگان مرغ بدهکاران بانک کشاورزی هستند افزود:بانک از برخی تولیدکنندگان مرغ سود ۳۵۰ میلیون تومانی گرفته است.
وی با اشاره به مشکلات فروش مرغ خاطر نشان کرد: طبق دستورالعمل مرغ تولیدی باید ۳۵ روزه به فروش برسد اما برخی از تولیدکنندگان شهرستان پس از این بازه زمانی بیش از ۱۸ روز جهت فروش انتظار می کشند ولی در کمال تعجب عاملین حمایت نکرده و سهل انگاری می نمایند.
در ادامه یکی از مرغداران گفت: در حال حاضر مرغداری ما آماده توزیع مرغ است و روزانه ضرر و زیان میکنم اما کسی به این موضوع توجهی ندارد.
پیام گفت: تقاضا میکنم یکبار برای همیشه مشکلات ما را برطرف کنید و جلوی بی برنامگی و عدم هماهنگی عاملین توزیع را بگیرید.
یکی دیگر از تولیدکنندگان مرغ در این خصوص گفت : برخی واحدها ۱۱۵میلیون تومان وام گرفته اند و هم اکنون ۵۷۰ میلیون تومان بدهی دارند.آروین ادامه داد از ترس زندان رفتن به جز فرار از خانه و کاشانه راه دیگری نداریم.
پس از سخنان مرغداران نوبت به عاملین توزیع گوشت مرغ رسید.
 بزرگیان که یکی از عاملین قدیمی شهرستان است در این باره گفت: توزیع گوشت مرغ محدود است و به دلیل نبود بازار خرید مناسب، نمی توانیم ۵۰ تن مرغ را خرید و توزیع نماییم.
بزرگیان تاکید کرد باید با برنامه ریزی گسترده به حل چنین مشکلاتی پرداخت.وی گفت: تجربه نشان داده است که در چنین شرایطی زنده فروشی مرغ میتواند تا حدی جوابگوی مشکلات باشد.
رییس اتاق اصناف کهگیلویه در این نشست با اشاره به نارضایتی مرغداران از عاملین توزیع مرغ پیشنهاد داد: یکی ازمرغداران به عنوان عامل توزیع معرفی شود.
 ‌عین الله اخوان گفت: اتاق اصناف آمادگی دارد تا پروانه مجانی برای تسهیل کار صادر نماید.
مسئول تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: پراکنده صحبت کردن تولیدکنتدگان مرغ و پرداختن به همه مسایل مشکلی از مرغداران حل نخواهد کرد.
عبدالنبی دلداده در این باره افزود: باید زمینه را فراهم کنیم تا هم عامل توزیع و هم مرغدار خرید و فروش را بر اساس قیمت مصوب به نحو شایسته انجام دهند.
این مسئول ادامه داد: قیمت مرغ زنده و کشتارروز مشخص شده و در جلسه ستاد تنظیم بازار مورد موافقت نیز قرار گرفته ومصوب شده است.
دلداده درپایان سخنان خود فروش رقابتی و آزاد را بعنوان راه حلی دیگر برای از بین رفتن موانع و مشکلات موجود مطرح کرد.
معاون فرماندار کهگیلویه بعد از شنیدن صحبت های حاضرین در جلسه گفت :برگزاری چنین جلساتی می تواند در تنظیم بازار و سامان دادن وضعیت فروش مرغ موثر باشد و فروش مرغ با قیمت بیشتر به مردم غیر قابل قبول است و نباید ازحق مردم به سادگی عبورکنیم.
اسلام خسروی خطاب به مرغداران گفت: مشکلات شما مرغداران همواره وجود داشته و دلیل آن هم اینست که هر کدام به سود خودتان فکر میکنید و کاری به مردم و همکار خودتان ندارید.خسروی ادامه داد: عاملین توزیع نیز متاسفانه به سود بیشتر فکر می کنند و اینکه مردم چه مشکلاتی داشته باشند کمترین ارزشی برای انها ندارد.خسروی تاکید کرد:مشکلات عاملین توزیع با واحدهای مرغداری در زمینه خرید و فروش باید مبتنی بر همکاری باشد.
وی ادامه داد چگونگی فروش و محاسبه قیمت روزانه که همواره اعلام می شود در دستور کار همه عاملین و تولید کنندگان قرارگیرد و نباید به بهانه های واهی به معیشت مردم فشار وارد کنید.
اسلام خسروی گفت :تا زمانی که تولیدکنندگان در سطح شهرستان ،مرغ برای عرضه به بازار داشته باشند خرید و ورود از دیگر شهرها همچون بهبهان و گچساران ممنوع می باشد.
معاون فرماندار کهگیلویه گفت: دستگاه های متولی در این زمینه باقاطعیت برخورد نمایند.

به گزارش صدای جنوب، در این جلسه مقرر شد در زمینه برخورد و تعطیلی مجدد مراکز فروش مرغ زنده در حاشیه جاده ها به زودی بررسی و تصمیم گیری شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار