کد خبر: ۵۱۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱ 24 October 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،قانون استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی در تاريخ سوم اسفند ماه 1390 به تایید شورای نگهبان رسید.
 همانگونه كه پيش‌بيني شده بود بر اساس اين قانون بايد ظرف سه سال 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی در وزارت جهاد كشاورزي استخدام شوند؛ يعني به‌ازاي هرسال حدود 3 هزار و 300 نفر.
 با اين وجود اما تاكنون هيچ ناظري بر اساس اين قانون استخدام نشده است. اين در حالي است كه با تغييرات به وجود آمده در معاونت نیروی انسانی وزارت جهادكشاورزي عملا فرايند جذب افراد متوقف شده است.
در همين ارتباط عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی در گفتگو با ایانا، گفت: ضعف‌های مدیریتی حادث‌شده باعث شد که با وجود آنکه دو سال است که وزارت جهاد کشاورزی قانون استخدام ناظران این بخش را بر اساس مصوبه مجلس تصویب کرده است، هنوز هیچ فارغ‌التحصیلی به این بخش نتوانسته وارد شود.
کاظم فرهمند تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که 10 هزار نفر از ناظران بخش کشاورزی که دارای شرایط لازم باشند، برای ورود به وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارند.مشاور کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجـلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین بر اســاس قانون، به ازای هر سه نفر بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی باید یک نفر استخدام شود. در حالی که روند چنین استخدامی مسکوت مانده است.
فرهمند تأکید کرد: تغییرات مدیریتی در معاونت نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی باعث می‌شود که هر روز دستورالعمل جدیدی برای استخدام صادر شود و بدین ترتیب هنوز 10 هزار فارغ‌التحصیل مشــمول اســــتخدام در وزارت جهاد کشاورزی راه به جایی نبرده‌اند.
وی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز اطلاعات مربوط به ناظران گندم که دارای سابقه در این بخش بوده‌اند را استحصال کرده است، اما روند استخدام این گروه در هاله‌ای از ابهام است.
برخي اما اجراي قانون استخدام 10هزار مهندس ناظر كشاورزي را منوط به اجراي «طرح مهرآفرين» مي‌دانند و معتقدند تا زماني كه اين طرح به سرانجام مشخصي نرسد مهندسين ناظر نيز استخدام نمي‌شوند. معاون برنامه‌ریزی اشتغال و توسعه تشکل‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اما با رد اين موضوع و با اعلام اینکه «طرح مهرآفرین» ارتباطی با قانون استخدام 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی ندارد، از اجرایی شدن این قانون ظرف 3 سال 91 تا 93 خبر داد و تصریح کرد: «طرح مهرآفرین» مصوبه هیئت دولت است؛ اما استخدام 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مصوبه مجلس است و ارتباطی با «طرح مهرآفرین» ندارد.
مهندس همایون دارابی با اعلام این مطلب، افــــــزود: «طرح مهرآفرین» چه اجرا شود و چه اجرا نشود، قانون استخدام 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی حتماً اجرایی می‌شود؛ زیرا مصوبه مجلس شورای اسلامی و یک قانون است.
معاون برنامه‌ریزی اشتغال و توسعه تشکل‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، گفت: در قانون استخدام 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی، از ناظرین تعریف مشخصی ارائه و چـارچوب خــاصی برای آنها تعیین شده است.
 براسـاس این قانون ظرف مدت 3 سـال 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی کـــه در این چارچوب و تعریف قرار گیرند، به اســـــتخدام وزارت جهاد کشاورزی درمي‌آيند.
 دارابی به زمان‌بندی جذب 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: در قانون زمان‌بندی خاصی از این نظر مشخص نشده است و صرفاً مشخص کرده که این مهم ظرف 3 سال انجام گیرد. قانون اين مهم را مشروط کرده است به خالی شدن پست‌های سازمانی و خروجی وزارت جهاد کشاورزی.
معاون برنامه‌ریزی اشتغال و توسعه تشکل‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت متقاضیان استخدام نیز گفت: ثبت‌نام متقاضیان ابتــدا به صــورت خــوداظهاری اســـــت. 
به این صورت که زمانی که سایت بازگشایی شد ناظرین و کسانی که احساس می‌کنند شرایط لازم را دارند ورود پیدا می‌کنند و فرم‌های مربوطه را استخراج و برای تایید سابقه به مراجع ذی‌ربط می‌برند.
وی افزود: مراجع ذی‌ربط نیز در دستورالعمل تعریف شده است می‌تواند سازمان جهاد کشاورزی استان و یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان باشد. 

دارابي با اعلام اينكه در مرحله اول از اجراي این مهم، ثبت‌نام ناظرین به صورت خوداظهاری انجام پذیرفت، خاطرنشان ساخت: براساس قانون، ناظریني که 30 ماه سابقه کار داشتند و در آزمون ورودی در زمان به کارگیری شرکت کرده بودند، مجاز به ثبت‌نام بودند.
وي افزود: ناظرین واجدشرایط در صورتی که مدارک و مستندات لازم را ارائه دهند از آزمون کتبی مجدد معاف هستند و امتیازشان معافیت از آزمون کتبی مجدد است. 
معاون برنامه‌ریزی اشتغال و توسعه تشکل‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، تصريح كرد: 3 هزار نفر از این افراد می‌بایست در سال گذشته استخدام می‌شدند که با توجه به اینکه مراحل اجرایی کار به اواخر سال کشیده شد، هنوز این مهم اجرایی نشده است. برای سال جاری نیز هنوز مجوز خاصی صادر نشده و علی‌القاعده هنوز هم فرصت باقی است.

استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی در هاله ای از ابهام/ درخواست مهندسین ناظر شهرستان کهگیلویه از نماینده محترم + تصاویر

در پی اعلام استخدام مهندسین ناظر جهاد کشاورزی از سوی مجلس شورای اسلامی و وجود یک محدودیت در این مصوبه مبنی بر استخدام ناظرینی که دارای سی ماه سابقه تا قبل از سال نود هستند، امروز دوم آبان ۹۶ بسیاری از ناظرینی که سابقه ی آنها پس از سال ۹۰ می باشد از سراسر کشور جلوی مجلس شورای اسلامی با در دست داشتن پلاکارد و بنرهای اعتراضی تجمع کردند.
 در استان کهگیلویه و بویراحمد مهندسین تحصیلکرده زیادی هستند که از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت به روند در پیش گرفته شده معترض هستند.
مهندسین ناظر شهرستان کهگیلویه نیز با نوشتن نامه ای به نماینده محترم شهرستان، درخواست خود را دال بر همکاری و پیشنهاد اضافه کردن یک الحاقیه به مصوبه جدید مجلس، جهت استخدام ناظرین باسابقه پس از سال ۹۰ را خواستار شدند.

مدت زمان اشتغال مهندسین ناظر همگی شش ماهه هستند و مابقی سال بیکار می شوند علیرغم اینکه خیلی ها متاهل هستند.
نکته بسیار مهم دیگه اینست که ناظرین تو این شش ماه فقط یک ماه حق بیمشون پرداخت میشود و حداقل حقوق قانون کار رو هم دریافت نمیکنند و این میزان حتی حقوق هزینه رفت و آمدشون رو هم تامین نمیکند.
ناظرینی که با همه توان و دلسوزی مشغول هستند امنیت شغلی ندارند و تمام وقت مشغول کار هستند و هزینه کارگر روز مزد رو هم نمیگیرند و در تعطیلات چه آخر هفته و چه تعطیلات رسمی سر کار هستند.
این گزارش صدای دهها هزار ناظر در سطح کشور خصوصأ شهرستان کهگیلویه میباشد که در چنین شرایطی واقعأ فریادرسی ندارند و اگر پیشنهاد الحاقیه به این مصوبه جدید مجلس مبنی بر استخدام ناظرین با سابقه پس از سال ۹۰ صورت نگیرد واقعأ ظلم بسیار بزرگی در حق جوانان این استان و دیگر استان های کشور خواهد شد.

گزارش : سید مصطفی گنجی


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
فریاد عدالت خاموش شدنی نیست
درود بر تمام کسانی که برای احقاق حقشون خاموش نمیشنن
و سپاس از جناب مصطفی گنجی بزرگوار برای تهیه این گزارش بسیار عالی
اعتدالگرا
|
United States
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
واقعن آدم این وضعیت رو میبینه متاثر میشه .. جوانان تحصیلکرده باتجربه باسواد متخصص با این همه سال سابقه کار و البته بیگاری برای دولت بی هیچ مزد و مواجبی باید برای گرفتن حق خودشون هم توی سر بزنن .. کاش مدیران مربوطه فکری به حالشون کنن
معصومه مسلمی
|
United States
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت ..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار