کد خبر: ۵۱۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰ 30 October 2017
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.

اسلام و ایران در یک مسیر هستند ،تفرقه ایجاد نکنید

به قلم "سید ایمان تقوی"

دوگانگی ایرانی و اسلامی،بازی در زمین دشمنان است
اینکه عده ای بخواهند موذیانه باور ما را به نحوی طراحی و برنامه ریزی کنند که شخص ایرانی، حتما باید یکی از این دو را انتخاب کند:

١- یا مسلمان باشد و ضد هویت و فرهنگش
٢- یا اینکه اعتقاداتش را کنار بگذارد و به تاریخ و هویت خویش بچسبد.یعنی امکان ندارد یک نفر مسلمان باشد وتاریخ کشورش را دوست بدارد!!!

آیا دین، دستاوردهای بشری را نفی می کند؟ اسلام بشریت را دعوت می کند که در مسائل تامل کنند و برای خود استنباط داشته باشند. دینی که بشریت را به کسب تجربه دعوت می کند هرگز نمی تواند با دستاوردهای بشری در تقابل باشد چون خود دعوت کننده به این امر است.

 قبل از ۲۰۰ سال اخیر، هرگز تقابلی بین دو مقوله دین گرایی و باستان گرایی شاهد نیستیم، وقتی تعارض بین دین و باستان به وجود می آید، هویت را تضعیف می کند. برای ایجاد تقابل بین دین و باستان گرایی که هر دو مقوله هویت ساز هستند، این دو را مقابل هم قرار داده اند.

هویت، امری متکثر است و به لحاظ زمانی، نمی توان هویت را برش داد و یک مقطع تاریخی را دور انداخت، چه دوران باستان و یا دوران ایران پس از اسلام. قطع یک مقطع از تاریخ به گسست تاریخی و گسست فرهنگی می انجامد. باید بپذیریم ایران باستان، رکن رکینی از ارکان هویت ساز است همان طور که ایران اسلامیت چنین وضعیتی دارد.

باستان گرایی، تجربه بشری ما بوده و بسیار ارزش دارد. عده ای این ارزش را مخدوش کردند و ما باید مدعی شویم نه اینکه در میدان آنها بازی کنیم. 

تعارضی بین هویت ملی و دین ما نه وجود دارد و نه کسی باید این‌ها را مقابل هم قرار دهد؛ حتی زمانی که اسلام ظهور نکرده بود، «کوروش» یکتاپرست بوده و در چند کتاب آسمانی هم از او به نیکی یاد شده! ما قبل از اسلام تاریخی داریم که با تاریخ بعد از اسلام آمیخته است؛ نمی‌توانند بزرگان فرهنگی، ادبی، تاریخی و …که قبل از اسلام بوده‌اند را بگویند برای ما نیست! کشورها از نداشته‌هایشان برای خودشان چیزها ساخته‌اند، اما ما حتی از داشته‌هایمان هم نمی‌توانیم استفاده کنیم؛ جای تأسف دارد…

جدا سازی اسلام و ایران از یکدیگر امری بی فایده و البته غیر ممکن است.این دو مفهوم آنقدر به هم تنیده شده اند که وجود هر یک بدون دیگری ممکن نیست.ایران بدون اسلام ایرانی بدون پشتوانه غنی فرهنگی 1400 ساله است.ایرانی که چیز چندانی از زبان، ادبیات، شعر، علم، مشاهیر، تاریخ، خط، فلسفه آن باقی نمی ماند. اسلام بدون ایران هویت مستقلی برای ایرانیان ایجاد نمی کند.در اسلام بدون ایران می باید در فرهنگ سایر ملل اسلامی بلعیده شویم که اتفاق ما را آن طور که باید اسلامی نمی دانند. نزاع بر سر ایران و اسلام از اساس نزاع اشتباهی است.ایران و روش ایرانی برای زندگی مادی ماست و اسلام و روش اسلامی برای زندگی آخرت ما.برای این جهان ایرانی بودن و برای آخرت خود اسلامی بودن را انتخاب کرده ایم .بنابراین باید کوشید تا ایران اسلامی را تقویت نمود نه ایران تنها و نه اسلام تنها.این دو مفهوم در کنار هم هستند نه در برابر هم.

سید ایمان تقوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار