گفتگو با فوق تخصص دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
دکتر کجوری : افرادی که بیماری آسم دارند و تحت درمان قرار نمی گیرند به مرور زمان فشار خون ریوی در این افراد بالا می رود و منجر به از کار افتادگی طرف راست قلب می شود.
کد خبر: ۵۲۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 06 November 2017

بیماری های تنفسی از جمله بیماری های هستند که در سنین مختلف ، شیوع آنها با شدت و  ضعف های متفاوتی مشاهده می شود. آسم یکی از بیماری های تنفسی است که دایره شیوع آن در سنین مختلف دیده می شود. گاها مشاهده می شود که در خصوص این بیماری شایعاتی مطرح می شود که آن را بسیار خطرناک نشان می دهد اما شنیدن توضیحات یک متخصص در این زمینه می تواند واقعیات این بیماری را بهتر روشن نماید.
 فوق تخصص بیماری های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نظر پزشکی بیماری ها بر اساس علائم تعریف می شوند.
 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر امیر حسین کجوری افزود: آسم یک بیماری مزمن(در طول زمان بروز می کند) است، که در هر دوره ای از زمان علائم متفاوتی را نشان می دهد.
 
علائم و علل ایجاد بیماری آسم
 
فوق تخصص بیماری های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به علائم بیماری آسم یادآور شد: آسم شامل سه علامت اصلی تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه است که ممکن است در هر فردی در یک دوره زمانی یکی از این علائم بروز کند، که با توجه به آن و بر اساس بررسی های انجام شده تشخیص لازم داده می شود.
 
دکتر کجوری با بیان اینکه آسم یک قسمتی از بیماری بزرگتر به نام آلرژیک (حساسیت) است، ادامه داد: این بیماری ممکن است پوست(درماتیک)، چشم، بینی(رنیت) و یا ریه را درگیر کند که در این صورت به آن بیماری آسم گفته می شود.
 
وی افزود: سه علت برای بیماری آسم شناخته شده است. عوامل ژنتیکی که به طور مثال اگر فردی پدر، مادر و یا یکی از اعضای خانواده اش دچار بیماری آسم باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می یابد. عوامل محیطی از جمله زندگی در محیط روستایی میزان ابتلا را کاهش و زندگی در محیط شهری، دود کارخانجات، ماشین آلات، دود سیگار و غیره باعث افزایش ابتلا به بیماری آسم می شوند. عوامل فردی از جمله حساسیت های غذایی، روزانه ورزش کردن و یا نکردن و وزن بالا، همه این عوامل با هم می تواند یک فرد را دچار بیماری آلرژیک کند که یک قسمت از آن بیماری آسم است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ریزگردها بر بیماری آسم خاطر نشان کرد: ریزگردها بدلیل اندازه کوچک آنها در هوا معلق می مانند و ته نشست نمی کنند، به همین علت می توانند تا مسافت طولانی پخش شوند و احتمال اینکه به فرد برسند و ایجاد بیماری کنند افزایش می یابد.
 
وی تاکید کرد: عوامل محیطی مانند بارش باران، نزدیک بودن به مناطق بیابانی و غیره باعث می شود ریزگردها بیشتر شده و افرادی که ریه آن ها مستعد ابتلا به بیماری است، به بیماری آسم دچار شوند.
 
آنچه که درباره آسم باید بدانیم/ آسم بیماری خطرناکی نیست/ علائم و علل ایجاد بیماری آسم
 
 
تاریخچه بیماری آسم
 
فوق تخصص بیماری های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تاریخچه بیماری های آلرژیک یادآور شد: در گذشته از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به بیماری آلرژیک می شدند، که از این یک نفر یک درصدی حدود یک سوم مبتلا به بیماری آسم ریوی بودند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه عواملی مانند زندگی صنعتی، کاهش فعالیت، افزایش آلودگی، کاهش زندگی روستایی و تماس با آنتی ژن های دوران کودکی و همه عوامل گسترده محیطی میزان ابتلا به بیماری آلرژیک را افزایش داده است.
 
دکترکجوری افزود: امروزه طبق آمار از هر ۳۰ نفر یک نفر در طول دوره حیاتش علائم بیماری آلرژیک را بروز خواهد داد.
 
وی گفت: تمام عواملی که در بیماری آلرژیک تاثیر دارند، در ایجاد بیماری آسم نیز نقش دارند و این باعث افزایش بیماری آسم در جامعه خواهد شد.
 
وضعیت بیماری آسم در استان کهگیلویه و بویراحمد
 
دکتر کجوری با بیان اینکه وضعیت بیماری آلرژیک در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند سایر کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: عوامل مختلفی از جمله ریز گردها، سموم کشاورزی، دود کار خانجات، ماشین آلات و ماشین ها باعث افزایش این بیماری در استان شده است.
 
وی افزود: آمارهای مختلفی در زمینه آلودگی هوا ارائه شده، که نشان می دهند یاسوج جز شهرهایی است که در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
 
وی تاکید کرد: همه مردم می توانند در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته باشند، که در این میان نقش مسئولین پر رنگ تر خواهد بود.
 
دکتر کجوری در خصوص تعداد مراجعه کنندگان بیماری آسم در استان عنوان کرد: با آلودگی هوا و ورود ریزگردها تعداد مراجعات نیز بیشتر خواهد شد.
 
بیماری آسم بیماری خطرناکی نیست
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه آسم بیماری خطرناکی نیست، عنوان نمود: در صورتی که داروها به موقع و بر اساس نیاز مصرف شوند، این بیماری به راحتی قابل کنترل خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: اگر فرد خود درگیر درمان باشد به زودی بهبود پیدا خواهد کرد.
 
میزان مرگ و میر در بیماری آسم
 
فوق تخصص بیماری های ریه و مجاری تنفسی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بیماری آسم تقریبا نزدیک به صفر است، افزود: اگر این بیماری کنترل شود فرد هیچ اختلالی از نظر تغذیه، کار و تفریح نخواهد داشت و به راحتی به زندگی عادی خود ادامه خواهد داد.
 
وی اظهار کرد: تا کنون هیچ مورد منجر به مرگی که علت آن بیماری آسم شناخته شده باشد در استان نداشته ایم.
 
چه افرادی با سابقه بیماری آسم باید بیشتر مراقب باشند؟
 
دکتر کجوری عنوان کرد: افرادی که قبلا با سابقه بیماری آسم در بیمارستان بستری شده اند، افرادی که در بخش های مراقبت ویژه بوده اند و افرادی که با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای عادی بیماری آن ها رفع نشده است، این ها کسانی هستند که باید به موقع مراجعه و داروهای خود را مرتب مصرف نمایند.
 
وی با تاکید مجدد بر اینکه خود بیماری آسم کشنده نیست، بیان کرد: افرادی که بیماری آسم دارند و تحت درمان قرار نمی گیرند به مرور زمان فشار خون ریوی در این افراد بالا می رود و منجر به از کار افتادگی طرف راست قلب می شود.
 
وی افزود: افرادی که آسم دارند، در صورتی که سیگار مصرف کنند اثر مصرف داروها به شدت در آ نها کاهش پیدا می کند.
 
وی تاکید کرد: این افراد باید داروها را با دوز بالاتر انتخاب کنند، که در اینصورت نیز ممکن است اثر کافی نداشته باشند.
 
محدوده سنی در بیماری آسم
 
دکتر کجوری با بیان اینکه از نظر سنی چند محدوده شایع برای بیماری آسم در نظر گرفته می شود، ادامه داد: کسانی که در سنین کودکی قرار دارند به علت کوچک بودن ریه ( راه های هوایی) کوچکترین التهابی در این راه ها باعث می شود که فرد به این بیماری مبتلا شود.
 
وی یادآور شد: تمام مشکلات و علائمی که در بیماری آسم وجود دارد، ناشی از التهاب و انسداد راه های هوایی است.
 
وی افزود: افرادی که در سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال قرار دارند نیز مستعد ابتلا به بیماری آسم هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از بچه هایی که مبتلا به بیماری آسم هستند، زمانی که به سن بلوغ(۱۸ سالگی) می رسند، علائم بیماری به اندازه ای در آن ها کم می شود که ممکن است نیاز به مصرف هیچگونه دارویی نداشته باشند.
 
وی اظهار کرد: اگر داروها مرتب مصرف شوند، احتمال اینکه بچه ای که در سن کودکی مبتلا به بیماری آسم بوده در این گروه قرار گیرد، افزایش می یابد.
 
دکتر کجوری در پایان گفت: اگر فردی بتواند تمام عوامل محیطی که منجر به ایجاد بیماری آسم می شوند را کنترل کند، مطمئنا بروز این بیماری در خود و خانواده اش کمتر خواهد شد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار