این گزینه هم به راحتی کنار گذاشته شد تا نشان از این باشد که کهگیلویه و بویراحمد به همان اندازه که از طرف سیاسیون و رسانه ها در خصوص کوبیدن بر طبل قومیت راهبرد دارد ! در حوزه کلان و گرفتن سهم خود از تقسیمات بالادستی ، هیچ راهبردی وجود ندارد!
کد خبر: ۵۲۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶ 07 November 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، موضوع افزایش کرسی نمایندگان یک استان در مجلس شورای اسلامی چند دوره ای است که در دستور کار مجلس قرار گرفته است اما تاکنون در این خصوص اتفاق خاصی رخ نداده است چرا که برخی از نمایندگان نسبت به این موضوع مخالفت هایی داشته اند.
افزایش تعداد نمایندگان چه ضرورتی دارد و اینکه راهکار قانونی این افزایش چگونه است ؟ این سئوالات ، مهمترین موضوعاتی است که لازم است به آن ها پاسخ داده شود.
 افزایش تعداد نمایندگان دو اتفاق مهم برای وکلای حوزه‌های انتخابیه مختلف را در پی خواهد داشت؛ یکی امکان مانوری که نمایندگان فعلی در زمان انتخابات بعدی می‌توانند داشته باشند و دیگری افزایش شانس انتخاب مجدد در حوزه‌های انتخابیه. همین دو عامل هم باعث شده تا مجامع استانی مختلف از مطالبه خود برای افزایش تعداد نمایندگانشان کوتاه نیایند. عدم موفقیت آنها در این خصوص می‌تواند به راحتی در حوزه‌های انتخابیه آنها به ضعف نمایندگان تعبیر شود! و از آنجا که در کهگیلویه و بویراحمد ، نمایندگان چه کاری باشند چه نباشند ! همیشه از طرف مخالفان به کم کاری متهم هستند ، موضوع افزایش نمایندگان استان برایشان بسیار مهم و حیاتی است.
 افزایش 40 نفری نمایندگان در دستور کار
روزنامه ایران در مطلبی نوشت : 300، 310 و اخیراً هم 330؛ سال‌هاست که برخی از نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا تعداد کرسی‌های پارلمان را به این اعداد برسانند. اعدادی که هیچ گاه محقق نشده‌اند و تعداد وکلای مجلس بر روی همان عدد 290 ثابت مانده است؛ عددی که از 20سال پیش تاکنون دست نخورده.
 
افزایش سهم نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی محقق می شود؟/ ضعف نخبگان استان در مسائل کلان و راهبردی! 

حالا این روزها بحث افزایش 40 نفری نمایندگان دوباره بالا گرفته است. اتفاقی که اگر بیفتد، تعداد کرسی‌های نمایندگی مجلس به 330 خواهد رسید. آن طور که تاکنون توسط نمایندگان دو کمیسیون اجتماعی و شوراهای مجلس عنوان شده، قدم‌های اولیه برای افزایش تعداد نمایندگان به 330 نفر برداشته شده است. حتی در این بین علیرضا بیگی، نماینده عضو کمیسیون شوراها گفته که مجلس این طرح را طوری تبدیل به قانون خواهد کرد که مجلس یازدهم بر پایه آن تشکیل گردد. اما تلاش‌های نمایندگان در دوره‌های قبل نشان داده که اجرایی شدن چنین طرحی نه بدون مخالف خواهد بود و نه بدون مشکل.
کاری که در مجالس هشتم و نهم زمین ماند
بر اساس اصل 64 قانون اساسی هر 10 سال یکبار با توجه به شاخص‌های علوم انسانی، جغرافیایی و مساحتی، سیاسی و نظایر آن حداکثر تا 20 نفر می‌توان به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد. موضوعی که درحال حاضر حدود 20 سال است اجرایی نشده و در صورتی که به تصویب نمایندگان مجلس دهم برسد، تا 40 نفر به تعداد فعلی آنها اضافه خواهد شد.
برای اولین بار در سال 78 بود که با لایحه دولت اصلاحات تعداد نمایندگان مجلس به 290 نفر رسید و مجلس ششم نخستین دوره مجلس ایران بود که با ۲۹۰ نماینده تشکیل شد. بعد از آن در مجلس هشتم بود که تلاش‌هایی جدی برای افزایش تعداد نمایندگان شروع شد. ابتدا دولت محمود احمدی‌نژاد لایحه افزایش تعداد کرسی‌های مجلس را با دو سال تأخیر در سال ۱۳۹۰ ارائه کرد.
اختلافات نمایندگان بر سر سهم استان‌ها/ کهگیلویه و بویراحمدی ها موافق یا مخالف؟
با توجه به محاسن این طرح برای استان ها به نظر نمی رسد که نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد حاضر به گذشتن از این سهم باشند چرا که به نظر می رسد در طرح افزایش 40 نفری ، سهمی به کهگیلویه و بویراحمد نرسیده باشد.
پیش‌تر نیز در مجلس دهم همین دست اختلافات بود که کار را به درازا کشاند و مانع تصویب شدن طرح افزایش تعداد نمایندگان شد. در آن زمان نمایندگان بسیاری از استان‌ها از قبیل یزد، سمنان، خراسان جنوبی، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، ایلام و کرمان متقاضی افزایش تعداد کرسی‌های نمایندگی حوزه‌های خود بودند. افزایش تعداد نمایندگان دو اتفاق مهم برای وکلای حوزه‌های انتخابیه مختلف را در پی خواهد داشت؛ یکی امکان مانوری که نمایندگان فعلی در زمان انتخابات بعدی می‌توانند داشته باشند و دیگری افزایش شانس انتخاب مجدد در حوزه‌های انتخابیه. همین دو عامل هم باعث شده تا مجامع استانی مختلف از مطالبه خود برای افزایش تعداد نمایندگانشان کوتاه نیایند. عدم موفقیت آنها در این خصوص می‌تواند به راحتی در حوزه‌های انتخابیه آنها به ضعف نمایندگان تعبیر شود.
 عاملی که به احتمال زیاد در سرنوشت نمایندگی دور بعد نمایندگان فعلی تأثیر منفی خواهد گذاشت. خصوصاً اینکه طبق قانون افزایش تعداد نمایندگان سقف محدودی دارد؛ هر 10 سال افزایش 20نماینده. تا اینجای کار بررسی افزایش تعداد نمایندگان مجلس در کمیته فنی کمیسیون شوراها به اتمام رسیده است. این یعنی برای تبدیل این طرح به قانون حداقل سه گام دیگر باقی مانده است؛ تصویب در کمیسیون شوراها، تصویب در صحن مجلس و نهایتاً تأیید توسط شورای نگهبان.
نمایندگان استان‌هایی که قرار است طبق این طرح تعداد وکلایشان افزایش پیدا کند تا اینجا مدافع آن بوده‌اند. به طور مثال سید جواد حسینی کیا، نماینده سنقر به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «افزایش تعداد نمایندگان مجلس خدمات دهی به موکلین را تسهیل می‌کند.» اما در مقابل مسأله بر سر نمایندگان استان‌هایی است که در این طرح مورد توجه قرار نگرفته و تعداد وکلایشان ثابت خواهد ماند. این طیف از نمایندگان هستند که ترمز تصویب طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس در دوره نهم شدند و بعید است که در دوره فعلی هم براحتی تن به چنین تغییری دهند.
 
افزایش سهم نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی محقق می شود؟/ ضعف نخبگان استان در مسائل کلان و راهبردی! 
 
ضعف نخبگان استان در مسائل کلان و راهبردی
در خصوص کهگیلویه و بویراحمد ، همیشه این موضوع مطرح بوده که چرا در حوزه های کلان و راهبردی ملی ، چه در تصمیم گیری ها و چه در مناصب کلان ، علی رغم داشتن پتانسیل های بالا ، چندان موفقیتی کسب نمی شود و همیشه به یک پیرو برای دیگران به حساب آمده است. هیچ کس نمی تواند عدم موفقیت های نخبگان کهگیلویه و بویراحمدی خصوصا نمایندگان استان ، در کسب حداقل یکی از وزارتخانه ها را ، آنهم در زمانی که به باور بسیاری از سیاسیون در یکقدمی کسب کرسی قرار داشته اند ، فراموش کند!
زمانی که در کهگیلویه و بویراحمد ، اکثرا معتقد بودند سید کامل تقوی نژاد حتما یکی از وزرای کابینه روحانی است ، خیلی راحت کنار گذاشته شد و اخیرا هم در حالی که سید ضیاء هاشمی وزیر علوم معرفی می شد ، به راحتی کنار گذاشته شد تا نشان از این باشد که کهگیلویه و بویراحمد به همان اندازه که از طرف سیاسیون و رسانه ها در خصوص کوبیدن بر طبل قومیت راهبرد دارد در حوزه کلان و گرفتن سهم خود از تقسیمات بالادستی ، هیچ راهبردی ندارد!
 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار