کد خبر: ۵۲۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶ 07 November 2017
مدیران پروازی و استفاده از ماشین های پلاک قرمز دولتی بدون بازدهی مناسب برای شهرستان چرام یکی از دغدغه های این روزهای مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی در چرام است.

به گزارش کبناخبراز چرام,دکتراحمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سفر کاری چند روز پیش به شهرستان چرام در جلسه شورای اداری به موضوع مدیران پروازی در چرام اشاره کرد و خواستار پیگیری این موضوع از سوی فرماندار چرام شد.

دکتر احمدی در این نشست گفت:مدیر باید گرمای این جا را حس کند و همراه با خانواده در شهر ساکن باشد و بچه اش در مدرسه همین شهر و زیر سقف اینجا باشد تا مشکلات را لمس کند .

اما مدیران پروازی چه کسانی هستند ؟؟؟

مدیران پروازی معمولا لقب مدیرانی است که پست و مقام‎شان جایی است و خانه و زندگی شان جای دیگر، از جمله موارد و مشکلات مدیران پروازی می توان به استفاده از خودروهای دولتی و مصرف روزانه سوخت و مستهلک کردن آن، تفویض اختیارات غیرقانونی به زیردستان برای حل و فصل امور در غیاب مدیران ، کوفتگی ناشی از رفت وآمد رانندگی و اثربخشی منفی در روند کیفی و کاری گردانندگان اشاره کرد.

مدیری که حاضر نباشد همراه خانواده خود در عمق مشکلات شهرستان چرام و دغدغه های دیگر همکارانش زندگی کند، چگونه می تواند مشکلات این شهرستان را درک کند، حال آنکه همکارانش نیز پروازی باشند، خود بحث دیگری است.

انتخاب محفلی مدیران بدون کارشناسی/وقتی راننده و نگهبان مدیر می شود

متاسفانه در یک رویه ناپسند و نامیمون انتخاب مدیران در ۴سال گذشته در شهرستان چرام علیرغم همه توانمندی هایی که فرزندان این دیار داشتند به صورت محفلی و بادخالت افرادی بیرون از مجموعه که تفکر منفعت طلبانه شخصی داشتند دست به انتخاب مدیرانی زدند که چرخ توسعه این شهرستان در ۴سال گذشته پنجر شد.

افرادی انتخاب شدند که در پستوهای ادارات کهگیلویه خواب مدیریت را هم نمی دیدند اما فشار سیاسیون با پرداخت زیرمیزی و دست بوسی و گدایی جلوی درب خانه این افراد موفق به کسب کرسی مدیریت در چرام شدند.

در بحث انتخاب مدیران اگر افراد توانمندی در چرام وجود نداشت منعی ندارد که از افراد باتجربه و البته توانمند و آگاه غیربومی استفاده شود اما همانطور که ذکر شد شوربختانه افرادی انتخاب شدند که هیچ رزومه مدیریتی نداشته و گاها از راننده فلان دستگاه تا نگهبان یک مجموعه بگیر برای بعضی مدیریت ها توسط همان باندهای محفلی باطعم گردو و عسل انتخاب شدند.

بعضی از این افراد هیچ سابقه روشنی نداشته و عملا باعث شدند که در ۴سال گذشته نارضایتی از دولت در چرام افزایش پیدا کند چرا که این مدیران وامدار این باندهای محفلی و پستوهای قوم گرایی باشند.

شاید بعضی ها در پاسخ به این نقد بگویند که تعدادی از مدیران کهگیلویه ساکن چرام هستند و یا اهل این شهرستان هستند اما بانگاهی به رزومه کاری و مدیریتی این افراد به این نکته می رسیم که این مدیران از ابتدای خدمت در ادارات کهگیلویه خدمت کردن و پله های ترقی را با توجه به توانمندی های خود طی کردند.

البته نباید از این نکته غافل شد که در همین مدیران غیربومی یا پروازی چرام افرادی دلسوز و توانمند وجود دارد که باعث پویایی و توسعه مجموعه تحت مدیریت خود شده که به طور مثال می توان از دکتر بهشاد رئیس جوان و پیگیر دانشکده صنعت و معدن چرام را نام برد که می تواند الگوی مدیریتی باشد که این افراد شایسته تقدیرند.
اما مدیران باید بدانند کسی که پست مدیریت را در هر زمان و هر مکانی که قبول می کند، قطعاً باید اولویت اول و اصلی خود را کار اداری بداند، چون آن مدیر برای یک شهرستان در حوزه کاری خود تصمیم می گیرد و در آن جایگاه مأمور اجرای دستورات مافوق خود در استان است که غیر از این جفا در حق مردم است.

مدیری که از مغازه ها و نانوایی های محل کارش خرید نکند، از خدمات آن محل بهره نگیرد، فرزندش در مدارس محل کار تحصیل نکند، از کجا درد این مردم را می فهمد و از کجا می داند این مردم با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

همانطور که در ۴سال گذشته فرمانداری سابق چرام که هیچگاه با خانواده در چرام حضور نداشت و به علت همین فاصله نتوانست ارتباط لازم را با مردم برقرار کند و یکی از دوران افت و رکود در چرام از آن نام می برند.

واگذاری پست های مدیریتی به مدیران غیربومی خلاف نیست، چه بسا برخی از این مدیران بیشتر و بهتر از مدیران بومی برای این شهرستان دل می سوزانند اما عدم اسکان خانواده آن شخص در محل خدمت مانع از گذاشتن تمام نیروی فرد برای حل مسائل و مشکلات حوزه کاری آن مدیر است.

پیشرفت و توسعه نیاز به انسجام و نیروهای کارآمد و مسئولیت پذیر دارد، در صورتی که از نیروهای بومی شهرستان برای مدیریت ادارات استفاده شود، از بار مشکلات کاسته شده و خدمت رسانی به مردم تسهیل می شود.

مدیر یا کارمندی که حاضر نباشد همراه خانواده خود در عمق مشکلات شهرستان چرام و دغدغه‌های به تعبیری هم خدا، هم خرما و هم هسته خرما را می‌خواهد چگونه می تواند مشکلات این شهرستان را درک نماید.

یکی از مسایلی که همواره مورد گلایه مردم در شهرستان چرام است و بیش از پیش از آن رنج می برند انتخاب مدیران و همچنین جذب کارکنان غیر بومی است و سالهاست که فعالان اجتماعی و سیاسی شهرستان چرام متفق القول بر این نکته تاکید دارند که با وجود مدیران و جوانان با استعداد در شهرستان، چرام مدیران و افراد غیر بومی به آنها ترجیح داده می شوند؟
مقصود این نوشته زیر سوال بردن عملکرد برخی مدیران موفق غیربومی نیست. هدف از بیان این معضل در سیستم اداری شهرستان این است که ” واقعا چرا؟ آیا در شهرستانی که فرزندان برومند آن در خارج از حوزه شهرستان مدیرانی توانمند و جسوری هستند، کسی پیدا نمی شود که به عنوان رئیس یک اداره انتخاب شود؟ آیا در شهرستان که بیش از ده ها و شاید صدها لیسانس و فوق لیسانس و نیروی متخصص و متعهد بیکار دارد لازم است از افراد غیر بومی برای ادارات استفاده شود.

کافی است صبح در مسیر ورودی شهر چرام در میدان فرشته توقفی کنید تا متوجه شوید که چه مسئولان و حتی کارمندانی از ادارات شهرستان چرام سوار بر ماشین های پلاک قرمز دولتی در رفت و آمد هستند.

طبق بررسی های انجام شده قریب به ۱۵مدیر پروازی در شهرستان چرام وجود دارد.

شهرستان چرام به یک رنسانس مدیریتی و دمیدن روح تازه ای. در کالبد آن نیاز دارد همانطور که دکتر احمدی استاندار علمی استان کهگیلویه و بویراحمد مهم ترین مساله را بحث مدیریت و سومدیریت ها می داند .

هم اکنون شهرستان چرام در یک پیچ تاریخی قرار دارد و بیش از این نباید ساده انگارانه از کنار این امر مهم گذشت و با استفاده از همه ظرفیت های بومی این شهرستان برای توسعه شهرستان ضمن تعامل و پیگیری بتوان چرخ های توسعه را به حرکت واداشت.

نیاز هست که از افراد توانمند و دلسوز با اولویت فرزندان بومی شهرستان چرام در بحث مدیریت ها و واگذاری آن استفاده شود.

چراکه تا مدیران توانمند بومی و یاغیربومی برای چرام انتخاب نشود اگر میلیاردها اعتبار هم واریز شود نمی توان به توسعه پایدار امیدوار بود.

فلذا از استاندار محترم انتظار داریم که در قامت یک بت شکن ,بت های فساد آور انتخاب مدیریتی استان و شهرستان را بشکند و طرحی نو دراندازد.

______________________________

علی یاری زاده(فعال سیاسی و رسانه ای)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار