گفتگو با متخصص قلب و عروق دانشگاه یاسوج
دکتر فاطمه زاده باقری ساختار قلب را شامل عروق، عضله، دریچه، پرده اطراف قلب و سیستم هدایتی ضربان عنوان و بیان کرد: هر کدام از این اجزا می‌تواند دچار بیماری شود، که علایم و نشانه‌ها و روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی دارند.
کد خبر: ۵۲۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 10 November 2017
چند سالی است که آمار مبتلایان به بیماری های قلبی افزایش چشمگیری داشته است و این عرضه اولین عامل مرگ و میر در کشور معرفی می شود. بیماری های قلبی در سال های اخیر سن شیوع آن هم گسترده تر شده و به سنین پایین تر هم رسیده است. بسیاری از متخصصین معتقدند که با رعایت یکسری دستورات بسیار معمولی می توان به راحتی این بیماری را کنترل کرد. متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، در خصوص بیماری های قلبی توضیحاتی ارائه داده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ؛ دکتر فاطمه زاده‌‎باقری گفت : هنگامی که در مورد بیماری‌های قلبی صحبت می‌شود، ذهن همگان به سمت سکته‌های قلبی می‌رود که البته به دلیل اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میر در تمام دنیا محسوب می‌شود، عجیب نیست که همه سکته‌های قلبی را به عنوان بیماری قلبی تلقی کنند.

وی ساختار قلب را شامل عروق، عضله، دریچه، پرده اطراف قلب و سیستم هدایتی ضربان عنوان و بیان کرد: هر کدام از این اجزا می‌تواند دچار بیماری شود، که علایم و نشانه‌ها و روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی دارند.

برخی بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند

دکتر زاده‌باقری تصریح کرد: برخی از بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند، به این معنی که از زمان تولد وجود داشته و بسته به نوع بیماری، در سنین مختلف ظاهر می‌شوند.

این متخصص قلب خاطرنشان کرد: بیماری‌های دریچه‌ای ممکن است به علل مادرزادی، روماتیسمی (به دلیل عفونت خاص در دوران کودکی یا نوجوانی) و یا سن بالا ایجاد شوند.

دکتر زاده‌باقری عنوان کرد: بیماری‌های عضله قلب نیز به صورت ضخیم یا ضعیف شدن عضله، می‌تواند در موارد با فشار خون بالا یا بیماری عروق که منجر به سکته قلبی می‌شود و یا بیماری‌های ژنتیک ایجاد شود.

وی ابراز کرد: بیماری‌های عروقی نیز که شایع‌ترین و نام‌آشناترین بیماری قلب هستند، به دلیل انسداد عروق تغذیه‌کننده عضله قلب ایجاد می‌شوند و بیماری‌های سیستم هدایتی قلب هم که منجر به افزایش یا کاهش در ضربان قلب می‌شود می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد.

علائم بیماری‌های قلبی

این متخصص قلب و عروق در رابطه با علائم بیماری‌های قلبی گفت: این علائم شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، خستگی، ورم دست و پا و شکم و سنکوپ (از بین رفتن هوشیاری سریع و گذرا) هستند.

دکتر زاده‌باقری با اشاره به شایع‌تر بودن بیماری گرفتگی عروق قلب، تصریح کرد: شایع‌ترین علت ایجاد تنگی عروق، تصلب شرایین است که فاکتورهای خطر ایجاد آن فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و سیگار هستند.

راه‌های پیشگیری از تصلب شرایین

وی به راه‌های پیشگیری از تصلب شرایین اشاره داشته و ادامه داد: در درجه اول، باید از رژیم غذایی که در واقع تحت کنترل بیمار است شروع کنیم که در این خصوص، کاهش مصرف گوشت قرمز و لبنیات پر چرب، افزایش مصرف میوه و سبزیحات تازه و فعالیت ورزشی مداوم (بهترین ورزش برای قلب، پیاده‌روی تند به مدت ۳۰ دقیقه در هر روز هفته است) به همه افراد جامعه توصیه می‌شود.

این متخصص قلب افزود: برای تشخیص گرفتگی عروق، بر اساس علایم بیمار تست‌های تشخیصی شامل نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن هسته‌ای و آنژیوگرافی انجام می‌شود.

آنژیوگرافی روش تشخیصی است، نه درمانی

دکتر زاده‌باقری عنوان کرد: نکته مهمی که باید در اینجا توضیح داده شود این است که آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که به اشتباه به عنوان روش درمانی جهت باز کردن عروق تصور می‌شود و انجام آن به معنای وجود تنگی رگ نیست.

وی با بیان اینکه برای بیماری تنگی عروق، روش‌های درمانی مختلفی از جمله استفاده از داروهای خوراکی، باز کردن رگ توسط استنت (نوعی فنر که در عروق قرار داده می‌شود) و عمل قلب باز جهت پیوند عروق وجود دارد، گفت: این درمان‌ها بر اساس عوامل مختلف از جمله سن، وجود بیماری‌های همراه، شدت تنگی و غیره انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار