کد خبر: ۵۲۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵ 11 November 2017
نوزادان و مادران دو بخش چاروسا و دیشموک، امروز جمعه مهمان مرکز خدمات درمانی قلعه رئیسی بودند که با یک تلفن اجباری به این مهمانی پاسخ مثبت دادند.
به گزارش ریواس جنوب امروز مادران چاروسایی و دیشموکی بدنبال تلفنی که به آنها زده شده مبنی بر اینکه برای انجام تست شنوایی سنجی نوزاد خود به مرکز خدمات درمانی قلعه رئیسی مراجعه کنند تا بصورت رایگان ویزیت شوید به این مرکز آمدند.
مراجعان که فکر می کردند تنها با خودشان تماس گرفته شد و برای تلف کردن احتمالی زیاد وقت خود، پیش بینی نکرده بودند به محض ورود به مرکز خدمات درمانی قلعه رئیسی متوجه شدند تا جمعیت زیادی از مادران در صف نوبت دهی قرار دارند و متعجب تر از این شدند که برای اینهمه انتظار برای نوبت خبری از ویزیت رایگان نیست و باید مبلغ سی هزار تومان نیز پرداخت کنند.
بعضی از مراجعه کنندگان بعد از تلاشها و اصرارهای زیاد که بی فایده ماند در حالیکه به شدت از این وضعیت و از عدم اطلاع قبلی به آنان برای پرداخت وجه نگران بودند با وجود طی کردن مسافت و وقت زیاد بدلیل همراه نداشتن پول مکان درمان را ترک کردند و به خانه بازگشتند.
اما عده ای نیز با توجه به حساسیت مساله برای نوزاد خود پول را هرچند با اعتراض اما پرداخت کردند و ویزیت شدند.
آنچه که بیش از همه باعث بی حوصلگی مادران شده بود حضور اینهمه نوزاد و صدای گریه های مستمر آنها در یک محیط کوچک بود.

حال اینکه این برنامه از طرف چه مسئولی و‌چه نهادی بوده، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد چرا که با توجه به تعطیل بودن امروز مسئول مرکز خدمات درمانی قلعه ریسی نیز جوابگو نبوده است.
طبق اطلاعات افراد مطلع این برنامه یک کار خصوصی بوده و اگر صحت این مساله مورد تایید باشد باید مسئولان مرکز خدمات درمانی قلعه ریسی را مقصر دانست که چرا چنین برنامه ای باید در یک مکان دولتی و بدون رعایت کردن جوانب کار صورت گرفته است.و این مدیران باید مسئولیت پذیری خود را نسبت به مردمی که تمام آبرو و مدیریت های خود را از وجود و حضور آنها بدست آوردند بیشتر بکنند و اجازه ندهند که به بهانه هر کار دولتی به احساسات پاک مردم این دو منطقه لکه ای وارد شود و از صداقت آنها سوء استفاده شود.

و اما در این بین نیز عده ای معتقد بودند که این کار از طرف شبکه بهداشت کهگیلویه و برای رفاه بیماران بخش های قلعه ریسی و دیشموک صورت گرفته است که با این فرض نفس کار بسیار زیبا و قابل تقدیر است و مردم نیز از چنین اقداماتی استقبال می کنند، اما باید تدابیر این کار نیز اندیشیده می شد.
اول اینکه باید فردی که مسئول اطلاع دادن به بیماران بود به رایگان نبودن ویزیت اشاره میکرد اما آنطور که بیماران به خبرنگار ریواس جنوب گفتند نه تنها از پرداخت پول چیزی گفته نشد بلکه اشاره به رایگان بودن آن نیز شده است.
دوما اگر قرار بر رعایت حال بیماران بود باید اجرای این کار طی چند روز و یا حداقل در دو روز صورت می گرفت چراکه همگان می دانند نگهداری یک نوزاد یکماهه، حدود هشت ساعت پشت سر هم در یک مکان نامناسب و شلوغ کاری سخت است .و از آنجا که فصل سرما نیز شروع شده است به فرض سرما داشتن یک نوزاد خطر مبتلا شدن دیگر نوزادان در یک مکان چند متری بیش از پیش است، مساله ای که بدلیل سرما داشتن چند تا از نوزادان و مادران به یکی از عوامل استرس و اعتراض مادران نیز مبدل شده است.
مورد دیگر، اگر این اقدام به ظاهر خیرخواهانه از طرف شبکه بهداشت بوده، باید حداقل شرایط یعنی مکان نشستن بیمار را آماده میکردند اما متاسفانه حتی منشی خودشان که ویزیت تحویل می داد هم در شرایطی سختی بوده و برای روشنایی نیاز به استفاده از لامپ گوشی خود بوده که البته این مشکل با تدابیر عده ای از بیماران در غیاب پرسنل مرکز، دقایقی بعد حل شده است.

به هر حال اگر تصمیم بر ارائه خدمات به مردم محروم استان گرفته می شود باید جوری برنامه ریزی شود که به معنای واقعی رفاه و خدمات باشد و نه فقط اسم خدمات باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار