اما جاده آن قدر سنگ و دست انداز دارد که آدم مریض و یا زن زائو با آن شکم تاب نمی آورد. مردم التماس می کنند صدای ما را به گوش مسئولان برسانید ما فراموش شدیم.
کد خبر: ۵۲۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ 14 November 2017
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این گزارش زندگی همراه با درد و مشقت مردمی را نشان می دهد که هیچ وقت نتوانسته اند مزه خدمات دولتی را چنان ببیند که زندگی را از مشقت و سختی برایشان برهاند. نه اینکه این دولت و آن دولت بلکه بصورت کلی به مردمی فراموش شده بیشتر می مانند تا اتباع ایرانی ! در سفرهای مسئولین کشوری هم اصلا دیده نمی شوند و تنها همین مسئولین استانی و شهرستانی هستند که گاه گاهی به آن ها سر می زنند و هر آنچه را که در توان خود می بینند ، قول می دهند و سعی در اجرا دارند ، البته اگر بودجه ای تامین شود ! این مردم معروفند به تولید کننده اما برای رساندن محصولات خود به بازار جاده ندارند ! برای رعایت بهداشت آب ندارند ! خلاصه اینکه مهمترین ملزومات یک زندگی معمولی و ساده را ندارند. آنچه خواهید خواند گزارش خبرنگار ماست از منطقه محروم " تنگ انار" در شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد که مسیری پر مشقت را همراه شورای اداری شهرستان طی کرده است تا این گزارش را تهیه کند .
اینجا ایران است ، ببینید و بخوانید!
در راستای محرومیت زدایی و بررسی نزدیک مشکلات روستائیان و عشایر,فرماندار شهرستان و شورای اداری از روستاها و عشایر محروم "تنگ انار”بخش سرفاریاب بازدید کردند.
فرماندار شهرستان چرام همراه با شورای اداری و بخشدار سرفاریاب از مناطق محروم روستایی و عشایری تنگ انار بازدید کردند.
سفر به دیاری فراموش شده که فرماندار جوان شهرستان چرام شورای اداری را از پشت میزها برمی دارد و همراه با آنها به یکی از محرومترین مناطق عشایری و روستایی استان و چرام می برد.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
فرماندارچرام که پیش از این در جلسه ای و خطاب به مدیران گفته بود از فضای مجازی فاصله بگیرید و به میان مردم بروید دیروز به بخش سرفاریاب و به میان مردم محروم تنگ انار رفتند.
راه دور است و جاده صعب العبور,ماشین با تمام قدرتشان به سختی گردنه ها و زمین سنگلاخ و پردست انداز را طی می کند.
سرها مدام به سقف ماشین کوبیده می شود شاید این جا ته دنیا باشد تنگ انار با سه پاره ده علیا,وسطی و سفلی که هر کدام مشکلات خاص خود را دارد.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
منطقه ای بکر و پوشیده از درختان بلوط میان دو کوه که مستعد دامداری است و مشاهده گله های گوسفند حاکی از شغل اصلی این مردم است.این روستاها بنا بر اظهارات بخشدار سرفاریاب ۲۰کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد و دارای جمعیت ۱۴۰نفری با ۴۰خانوار می باشد.
در ابتدای ورود فرماندار و شورای اداری به روستای تنگ انار سفلی دور و برمان شلوغ می شود و مردم همدیگر را خبر می کنند.
تعدادی از موسفیدها و بزرگان و جوانان روستا به استقبال می آیند و می پرسند جاده را دیدید؟ما این جا راه نداریم.
در اولین بازدید فرماندار از منبع آبی که به علت خشکسالی دیگر رمقی ندارد و مردم می گویند به علت خشکسالی خیلی از مردم مهاجرت کردند.
 اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر

خواسته اصلی آنها تامین آب است ,که تحت پوشش امور عشایری می باشد.
دبه ها و بشکه های آب کنار خانه های سنگی و قدیمی حکایت از کم آبی و وصغیت نامناسب و غیربهداشتی آب این روستا دارد.
وقتی از کم آبی سخن به میان آمد یکی از مردان روستا گفت شاید چند هفته است که حمام نکردم و فقط آب را برای خوردن نگه داشتیم.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
وقتی علت را جویا شدم در پاسخ گفت:دو هفته پیش تانکر امور عشایر آب آورد اما راننده با دیدن وضعیت جاده گفت نمی توانم خودم را به کشتن بدهم چراکه جاده خراب است.
و بعداز آن دیگر آبی برای ما نیامده است.
فرماندار در نشست صمیمی با مردم این روستا قول داد که وضعیت آب را پیگیری می کنم .
در بازدید دیگری از تنگ انار علیا که خانه بهداشت این منطقه در آنجا بود با حضور مهندس جعفری مدیر شبکه بهداشت و درمان چرام مشکلات حوزه بهداشتی بررسی شد .
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
جعفری با اشاره به وضعیت نامناسب جاده گفت :سعی می کنیم که هرماه پزشک به تنگ انار بیاید و در همین هفته روز چهارشنبه اکیپ پزشکی به منطقه محروم می آید.
تعدادی از زنان این روستا با گلایه از وضعیت نامناسب جاده گفتند باتوجه به بیماری اما به علت نبود ماشین و خرابی جاده نمی توانیم به مراکز درمانی به شهر برویم.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
فرماندار در بازدید از خانه بهداشت گفت :مشکلات این حوزه را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مطرح می کنیم.
وی گفت:فارغ از بحث دولت ها و سیاسی بازی ها و اینکه در گذشته چه شد و نشد باید به مردم این روستاها کمک کنیمِ.
وی افزود:از اصحاب رسانه می خواهیم که این مشکلات را به خوبی انعکاس داده و اگر با ظرافت و واقعیت گفته شود قطعا مسئولان استانی هم توجه می کنند.
روشنایی داخل روستا ها یکی از خواسته های مردم بود که مدیر ناحیه برق گفت بعداز نصب سیم کابلی شبکه این کار انجام می شود.
کمبود نفت
یکی از دیگر از خواسته های به حق مردم تامین نفت بود که گفتند تاکنون هیچ سوختی برای ما در این چند سال نیامده است.
نبود گاز در این منطقه موجب شده که مردم رو به تخریب درختان بیاورند و مجبور هستند برای پخت غذا و گرم کردن خانه در زمستان از آن استفاده کنند که وجود انبوه هیزم ها در کنار خانه ها موید این نکته است.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
فرماندار چرام در این بازدید میدانی از مدارس هم بازدید کرد و در گفت و گو با معلم و دانش آموزان از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شد.
اهدا کمک هزینه به دانش آموزان جهت تامین کفش و لوازم التحریر به دانش آموزان این روستا موجب خوشحالی آنها شد.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
در بازدید دیگر فرماندار و هیئت همراه از تنگ نار وسطی به کلبه پیرزن تنهای روستایی رفتند که بعداز دیدن وضعیت نامناسب زندگی این پیرزن اعلام کردند بسته های غذایی و موکت و پتو برای وی تهیه و در اولین فرصت ارسال می شود.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
هر روستایی که فرماندار و شورای اداری را می دیدند دو مشکل اساسی جاده و آب را مطرح می کردند.
یکی از اهالی روستا گفت:اگر کسی مریض شود نمی دانیم چکار کنیم و ماشین ها به خاطر وضعیت جاده نمی آید و مجبور هستیم گاهی موقع روی داربست چوبی آنها را به. جاده اصلی حمل کنیم.
 
اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر
اما جاده آن قدر سنگ و دست انداز دارد که آدم مریض و یا زن زائو با آن شکم تاب نمی آورد.
مردم التماس می کنند صدای ما را به گوش مسئولان برسانید ما فراموش شدیم.
فقط آب و جاده می خواهیم.
با نخستین بارش جاده دسترسی مسدود می شود جاده ای که البته نامش را نمی توان جاده گذاشت.
یکی از جوانان روستا در گفت و گو با ما گفت:می خواهم ازدواج کنم اما به علت نبود آب و جاده دسترسی مناسب مجبور هستیم به شهر بروم.
وی نبود شبکه تلفن همراه و تلویزیون را از دیگر مشکلات این منطقه دانست.
یکی دیگر از گلایه های عشایر محروم تنگ انار,عدم پرداخت وام عشایر به آنها و پرداخت این وام ها به کسانی که در داخل شهر زندگی می کنند که فرماندار چرام در پاسخ به آنها گفت:مطالبه شما بحق هست و منبعد پرداخت این وام ها با نظارت مستقیم خودم به کسانی پرداخت می شود که در همین منطقه ساکن هستند .
 
 اینجا ایران است! زلزله هم نیامده است! ببینید و بخوانید! + تصاویر

پاداش فرماندار چرام با تشکر از مردم این منطقه که علیرغم محرومیت ها هنوز ساکن هستند و به تولید بخصوص در دامپروری فعال هستند اذعان کرد با رایزنی با نماینده محترم مردم در مجلس انشاالله بتوانیم مشکل جاده را از دستگاه های موجود در منطقه که به عشایر در راهسازی کمک می کنند به این منطقه محروم هم نگاه ویژه ای داشته باشند.
اهالی این روستا ها که از حضور فرماندار و بخشدار و شورای اداری شهرستان چرام برای اولین بار بعداز انقلاب و گوش دادن به مشکلات آنها و بیان رو در رو و بدون واسطه خوشحال بودند گفتند حقیقتا ما دیگر فراموش شده بودیم
اما دوباره امید در دلمان زنده شد.
اینجا ایران است,استان کهگیلویه و بویراحمد ,شهرستان چرام-بخش سرفاریاب و دیار فراموش شده تنگ انار
شاید اینجا زلزله نیامده باشد اما وضعیت این روستا و منطقه با خانه های سنگی و قدیمی بدون آب و گاز و جاده و همچنین شبکه تلفن همراه دست کمی از مناطق زلزله زده ندارد.

گزارش:علی یاری زاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
سلام .حالشان حال روستای گرده کلات موگرمون از توابع شهرستان لنده می باشد که مشکلاتی سخت وبدتر از روستای تنگ انار دارند غافل از اتکه مسولان یا خبرنگان به روستا رفته ومشکلات از نزدیک ببیند وصدای مردن همیشه محروم این روستا را هنوز کسی نمی شنود . له امبد اینکه فرماندار محترم شهرستان لنده پیگیر چنین مشکل هاد در روستای گرده کلات موگرمون باشد
حجت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
از بخشدار پرتلاش و ساعی سرفاریاب که مدام به تنگ نار سر میزد و بلاخره شورای اداری را هم به تنگنار آورد تشکر می کنیم کاش همه مدیران وجدان کاری آقای آتش سودا بخشدار جوان و تحولگرای سرفاریاب را داشتند
واقعیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
اقای پاداش بقدر بخشدار سرفاریاب غیرت نداری طسوج و توگبری که خیلی وضعیت بدتری دارند انجاها چون بخشدار دلسوز ندارن تو هم فراموششون کردی واقعا متاسفم برا خودت وافسر دیر که هیچ اطلاعی از شهرستان ندارید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
آقای پاداش فرماندار پرتلاشی هستند انشاالله که هرچه زودتر جناب استاندار حکم فرمانداری ایشان را بزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
من مال شهرستان بهمئی هستم چنین جاهایی داشتیم ولی ترکشان کردیم برای مابهتربوداقتصادخانواده مان دگرگون گشت پول دارشدیم وخبری ازمحرومیت نیست بعدازماجاده راآسفالت کردندبرای چندخانواده ای که ماندنداماهیچ تاثیری درزندگی آنهانداشت بنظرمن اگرمردم چنین جاهایی راترک کنندوبه جاهاب بهتربروندخیلی بهتراست گرچه جاده خوب است ولی آب ونان براکسی نمیشود
حمید رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
با عرض معذرت از هم نژادای لر،این منطقه هیچوقت جای هیچ روستایی ،نبوده ومردم این دیار همیشه ایل بودن و کوچر! حالا بخاطر ساکن شدن صد،صدوپنجاه نفر توقع بوجود امده که تا اونجاها جاده اسفالت کشیده بشه وعرصه بر حیاط وحش باز هم تنگتر و نابودیشان تسریع.!اخه این چه خدمتیه که به هر نا کجایی جاده کشیده بشه.جایی نماند از طبیعت که به حال خودش گذاشته بشه.کوتاه بیایید.!.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
چهل ساله داریم شعار :
ایست ! درجا! عقب گرد !! را با شدت و همت مسئولین اجرا می کنیم !!!!!!!!!!!
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
جناب واقعیت از بهمعی مطمعن باش اگر ما توان مالی برای مهاجرت داشتیم مهاجرت میکردیم اما حالا که توان مالی نداریم انتظار داریم دولت کمکمون کنه تا سرزمین ابا و اجدادیمونو آباد کنیم چون شغل ما دامداری است و این منطقه مستعد دامداری است بریم تو شهر هم نه شغل داریم نه سرپناه . با تشکر از بخشدار مردمی و پرتوان سرفاریاب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
خدایا اینجا ایران است . اینجا تهران است .......که در هرخانه جکوزی برای سلامتی نصب کره باشند ....خدایا اینها از این مملکت سهم ندارند اینها از نفت سهم ندارند . اینها انسان نیستند ...اینها نیازهای اولیه زندگی را نمی خواهند .خدایا .......لعنت بر مسئولین مرفع بی درد وبر نمایندگان انها که درمجلس میرسند فقط حقوق میگیرند ماشین اخرین مدل می خرند .ویلا می خرند .سفرهای خارجی می روند .انگا نه انگار ...حق این مرد را بگیرند به اه دست انها برسانند ...امدند در مجلس به تفریح .......حتی یک بار هم صدای این مظلومان را به گوش ظالمان از خدا بی خبر نیم رسانند...... .ای وای بر شما ا زخدا بیخران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار