گزارشی از یک بازدید آموزشی
اما آقای رسم که داری دکتری ادبیات بود از تجارب خود در استان هایی مانند یزد گفت و افزود : من مانده ام که این استان چگونه اداره می شود ؟!
کد خبر: ۵۲۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱ 16 November 2017
صبح روز گذشته همراه راهبران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد عازم یک بازدید آموزشی از برخی مدارس حوزه ی سپیدار این شهرستان شدیم.
در این سفر سرپرست جدید آموزش و پرورش ، معاون آموزش ابتدایی و کارشناسان حوزه ابتدایی گروه را همراهی می کردند.
از همان ابتدای سفر راهبران تقسیم بندی شده و به مدارس مختلف رفته تا بازدید آموزشی خود را انجام دهند ، گروه مدیر و معاون هم شروع به سرکشی از یکی یکی مدارس نمودند و خداقوتی هم به همکاران خود می گفتند.
 
آقا اجازه! گاز چیست ؟ / بچه ها بیایید ببینیم انگشت های کی زیباتره؟/ تجربه دکتر رسم از استان های دیگر 
 
کسانی که با حوزه آموزش و پرورش و علی الخصوص مقطع ابتدایی آگاهی دارند ، می دانند که گفتگو با کودکان در مدارس نیازمند هنری است که بتوان ، دانش آموز را از حالت شرم و کمرویی نسبت به افراد غریبه بیرون آورده و با وی هم سخن شد .
اولین مدرسه ای که رفتیم دانش آموزان با صدای بلند صلوات می فرستادند و خوش آمد گویی کودکانه ای هم داشتند که البته برای هر تازه واردی این اشعار خوشامدگویی را می خوانند. بازدید کوتاه از کلاس های درس که دو کلاس با شش پایه بود انجام گرفت .
اینجا هوا سرد است و با باز ماندن لحظه ای درب ورودی هوای داخل مدرسه سریعا سرد می شود اما ابتکار جالب معلم و دانش آموزان با یک بطری آب معدنی و مقداری شن و ماسه ی درون آن درب را فورا و به صورت خودکار می بندد!
 
آقا اجازه! گاز چیست ؟ / بچه ها بیایید ببینیم انگشت های کی زیباتره؟/ تجربه دکتر رسم از استان های دیگر 
 
فضای فیزیکی مدارس چندان تعریفی ندارند ، بعضی مدارس منتظر تکمیل فضای جدید هستند و بعضی هم به نظر می رسد حالا حالاهاباید باهمین مدارس بسازند تا ببینند بعدا چه می شود.
آقا گاز چیست؟
در یکی از مدارس معاون آموزش ابتدایی که می خواست به بچه ها در مورد لزوم توجه به نظافت صحبت کند ، دستان خود را باز و به بچه ها می گفت : بیایید ببینیم انگشتان کدام یکیمون زیباتره که البته بچه ها هم با خوشحالی انگشتان خود را باز کرده و ضمن گفتگوی دوستانه با محنایی ، از لزوم توجه به تمیزی می شنیدند که با زبانه کودکانه گفته می شد.
 
 آقا اجازه! گاز چیست ؟ / بچه ها بیایید ببینیم انگشت های کی زیباتره؟/ تجربه دکتر رسم از استان های دیگر
 
در مدرسه ای دیگر وقتی محنایی سرپرست جدید آموزش و پرورش را معرفی می کرد به دانش آموزان گفت : بچه ها آقای سید نظام مرادی ، سرپرست جدید آموزش و پرورش هست ، اگه سئوالی دارید از ایشون بپرسید ، تا اینجا اومده و در دسترستون هست ، یکی از بچه ها با با بیانی کودکانه گفت ، آقا من بپرسم ؟ آقا گاز چیست؟ که البته دانش آموز فکر می کرد باید سئوال درسی بپرسد ! وقتی توضیح دادند که از مشکلاتتون بگویید ، همان دانش آموز با حالتی مظلومانه پرسید ، آقا کی می رویم مدرسه جدیدمون؟!
سید نظام مرادی هم گفت که هر چند در حوزه ی اداره کل نوسازی مدارس است اما موضوع را پیگیری می کنم و امیدوارم هر چه زودتر به مدرسه جدید بروید.
منطقه سپیدار یکی از سردترین مناطق بویراحمد است و از همین حالا می شود سرما را با پوست و استخوان لمس کرد . برخی مدارس در خصوص وضعیت نفت نیاز به اقدام فوری داشتند که سرپرست آموزش و پرورش از مدیران مدارس خواست هر چه سریعتر اقدام کنند.
 
 آقا اجازه! گاز چیست ؟ / بچه ها بیایید ببینیم انگشت های کی زیباتره؟/ تجربه دکتر رسم از استان های دیگر

شوفاژهایی که جوابگو نیست
موضوع شوفاژ مداس در مناطق سردسیری هم خود حکایتی است عجیب! معلمین و مدیران می گفتند که اصلا شوفاژ جوابگوی سرمای این منطقه نیست و باید شوفاژها شبانه روز روشن باشند که در این صورت از عهده بهای گاز بر نمی آیند و روشن نمودن صبح شوفاژها هم تا ساعاتی از صبح سپری شود عملا گرمی برای کلاس ها ندارند! البته این موضوع شوفاژها در مناطق سردسیر یک مشکل کلی است و احتمالا نیاز به یک بازنگری یا اقدامی دیگر دارد که باید بررسی شود.
معلم یکی از مدارس که بسیار هم قدیمی بود ، می گفت که با ارتباطی که دارد بنا دارد از خیری بخواهد تا برخی مشکلات مدرسه را برطرف کند ، آیا اجازه دارد شخصا اقدام کند که سرپرست آموزش و پرورش هم گفت : بله ما بسیار خوشحال هم می شویم و از این اقدام شما تقدیر می کنیم. به هر جهت آموزش و پرورش است مشکلات عدیده ، هر کس هر کاری برای آن انجام دهد قابل تقدیر است . 
 
آقا اجازه! گاز چیست ؟ / بچه ها بیایید ببینیم انگشت های کی زیباتره؟/ تجربه دکتر رسم از استان های دیگر 

صحبت های جالب دکتر رسم
در یکی از مدارس متوسطه که مدیر و معاون برای خسته نباشید رفته بودند موضوع نبود بودجه برای مدارس بین معلمین مورد بحث قرار گرفت و وقتی بحث کمک اولیا به مدرسه عنوان شد ، برخی می گفتند که منع قانونی دارد اما آقای رسم که داری دکتری ادبیات بود از تجارب خود در استان هایی مانند یزد گفت و افزود : من مانده ام که این استان چگونه اداره می شود ؟! در بیشتر استان ها اولیاء خود اقدام به کمک به مدرسه می کنند و افتخار هم می کنند که بخشی از مشکلات مدرسه را حل نمایند اما در این استان برخی اولیاء حاضر نیستند که برای رفع مشکلات مدرسه فرزند خود اقدامی کنند . همه وضعیت سرانه مدارس را می دانند و اقدامی نمی کنند.
به هر جهت واقعیت آموزش و پرورش همین است که همه می بینند و چیزی برای محرمانه بودن ندارد ، باید با همین امکانات محدود ساخت و تلاش نمود هر چند تلاش های جهادی معلمان به عینه روئیت می شود.
سرپرست آموزش و پرورش بویراحمد در پایان این بازدید ضمن تشکر از همه همکاران خود در حوزه ابتدایی خصوصا حوزه ی راهبران آموزشی و مجموعه ابتدایی قول داد که در حد توان آموزش و پرورش نسبت به رفع مشکلات این دوره ی تحصیلی اقدام نماید .
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار