کد خبر: ۵۲۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ 24 November 2017
ابتدای حرف‌هایش از مدیران این استان می‌نالد و می‌گوید در سرمایه‌گذاری‌هایم در سایر استان‌ها اصلا مشکلات و کارشکنی‌های اینجا را ندارم و نوع نگاه مدیران سایر استان‌ها با استان خودم، قابل مقایسه نیست.

عظیم شفیع‌نژاد، سرمایه‌گذاری است که همه در شهر یاسوج او را می‌شناسند و اکنون در مجتمع تجاری فرهنگی سینما دنا در قلب شهر سرمایه‌گذاری کرده و کارخانه بتن آماده او با قیمت پایین‌تر از رقبا نیز به زودی شروع به کار می‌کند؛ کارخانه شن و ماسه‌اش نیز بیش از یک دهه به مردم خدمات می‌دهد.

شفیع‌نژاد، در استان‌های همسایه، نیز سرمایه‌گذاری کرده و امروز در گفت‌وگویی که با هم داشتیم، دل پردردش را باز کرده است.

او حرف‌های استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد را شنیده و علی‌رغم آنکه انتقاداتی هم به او دارد، برخی رویکردهای او را امیدوار کننده دانست و اعلام کرده آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و عمران شهری از پل و زیرگذر تا تقاطع و پارک جنگلی و هر کارخانه اشتغال‌زایی است.

آنچه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی 2 ساعته با این سرمایه‌گذار بومی است.

او در ابتدای حرف‌هایش از مدیران این استان می‌نالد و می‌گوید در سرمایه‌گذاری‌هایم در سایر استان‌ها اصلا مشکلات و کارشکنی‌های اینجا را ندارم و نوع نگاه مدیران سایر استان‌ها با استان خودم، قابل مقایسه نیست.

اینجا هیچ مسئله‌ای مهمتر از مسائل قومی و جناحی و دوست و آشنا برای برخی مدیران نیست و این درد بزرگ و خیانتی نابخشودنی است.

نمایندگان مجلس در اینجا به جای آنکه بازوی مدیران در اجرا و میدان عمل باشند، برای پیش‌پا افتاده‌ترین کارها حتی به یک کارمند و مدیر میانی در یک اداره زنگ می‌زنند تا کاری راه بیفتد؛ و یا برعکس زنگ می‌زنند که کاری انجام نشود؛ فلانی را بالا ببر و فلانی را پایین، این‌ها همه درد است.

آنها باید حمایت از سرمایه گذار و ایجاد اشتغال کنند نه این کارهای روزمره و پیش پاافتاده!

در شیراز کسی همسایه خودش را هم نمی‌شناسد، اینجا هر کار اقتصادی بخواهیم بکنیم، رگ و ریشه و حتی پلاک خانه‌ و خودرویمان را هم می‌دانند و بر اساس آن همکاری می‌کنند یا نمی‌کنند.

شفیع‌نژاد می‌گوید این حرف‌هایی که می‌زنم مشکلات خودم به تنهایی نیست و شاید کارهای من را انجام دهند اما آنچه می‌گویم درد سرمایه‌گذاران این استان است.

واقعا خسته شدم و بین رفتن از این استان و تعصبی که به آن دارم، مانده‌ام؛ صدها سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار این استان از اینجا رفتند و اکنون در سایر استان‌ها فعالیت‌های مؤثری دارند؛ چرا با این مدیران نمی‌شود کار کرد؟

کی می‌گوید، بنیه مالی سرمایه‌گذاران در کهگیلویه و بویراحمد ضعیف است؟ این یک توهین است به نخبگان اقتصادی این استان؛ حداقل به اندازه پروژه های مورد نیاز این استان،‌ ما سرمایه‌گذار و افراد دارای تمکن مالی داریم، اما به آن‌ها میدان نمی‌دهیم؛ صدها نفر هم بیرون از استان مشغول هستند.

در این استان یا باید به خواسته‌های برخی مدیران تن بدهیم، یا باید سکوت کنیم و یا شکست بخوریم.

این سرمایه‌گذار بومی البته حساب 30 درصد از مدیران را از بقیه جدا می‌کند و می‌گوید 70 درصد مدیران این استان نه تنها عزمی برای حمایت از سرمایه‌گذار و تمایل به انجام کارهای مردم ندارند بلکه کارشکنی می‌کنند و جان را به لب سرمایه‌گذار می‌رسانند تا دلسرد شود و برود.

او گفته است که حاضر است با تأمین 80 درصد هزینه‌های تمام پل‌های ورودی و خروجی، زیرگذرها و تقاطع‌ها از جیب خودش، در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند؛ او این آمادگی را برای حوزه گردشگری، رودخانه بشار، پارک جنگلی و هر طرحی که برای خیل بیکاران استان اشتغال ایجاد کند، اعلام کرد.

او البته شرط این آمادگی را تغییر نگاه مدیران و تضمین سرمایه او با حمایت دلسوزانه مسئولین دانست.

شفیع‌نژاد که حرف‌هایش از عدم همکاری مدیران با سرمایه‌گذاران تمامی نداشت، ادامه می‌دهد که برخی مدیران این استان دو خط تلفن دارند، یک خط برای این است که مردم را سرکار بگذارند و خط دیگر برای پاسخگویی به نمایندگان، دوستان و آشنایان خود است؛ آن‌ها تلفن‌ها را یکبار جواب می‌دهند و بعد که می‌دانند کیست دیگر پاسخ نمی‌دهند که جای تاسف است.

بسیاری از این مدیران مردم که هیچ، سرمایه‌گذاران را هم ساعت‌ها و روزها پشت درب خود نگه می‌دارند و می‌گویند جلسه داریم اما بعد می‌بینیم که با همکار و دوست خود برای مسائل کم‌اهمیت حرف می‌زنند و دلی برای سوختن به حال آینده این استان ندارند.

جواب یک استعلام ساده را تا 2 ماه نمی‌دهند و با امروز و فردا کردن‌ها، فرصت کار را از هر سرمایه‌گذار و حتی مردم عادی می‌گیرند؛ با این شرایط هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به کار در این استان نیست.
این یک واقعیت است که در این استان، بسیاری از مصوبات را خاله و خرزوهای مدیران تعیین می‌کنند و تصمیمات با هماهنگی آن‌ها اتخاذ یا لغو می‌شوند.

این سرمایه‌گذار بومی کهگیلویه و بویراحمد دلیل حرف زدنش از ضعف‌های مدیران را اینگونه بیان می‌کند که سرمایه ملی یک کشور و یک استان، مدیران آن هستند و از سوی دیگر جیب یک سرمایه‌گذار به نوع انتخاب مدیران و نوع نگاه آن‌ها مرتبط است که انتظار می‌رود شعارهایی که استاندار جدید در انتخاب مدیران داده است، عملی شوند.

شفیع‌نژاد در یک مثال عملی با انتقاد از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان و مدیر آبفای شهری یاسوج می‌گوید: مجتمع بزرگ تجاری، .فرهنگی و تفریحی یاسوج (سینمای قدیم) را بدون یک ریال تسهیلات با 9 هزار متر مربع احداث کردم اما متأسفانه از روز شروع کارم تا الان آب را روی من قطع کردند و مجبور شدم با تانکر آب شرب کارگران و آب مورد نیاز ساخت و ساز را تأمین کنم.
مگر باید حتما به نماینده متوسل شوم؟

دلیل آن هم چیزی جز سیاسی‌کاری نیست؛ مسئولان آبفای شهری به جای آن‌که من را در این سرمایه‌گذاری یاری کنند، می‌گویند شما باید انشعابات همه هفت‌طبقه را قبل از ساخت می‌گرفتید و هزینه آن را یکجا در شروع طرح می‌دادید تا ما بعد از اتمام ساختمان آن را نصب کنیم!

او در مثال دیگری گفت که کارخانه شن و ماسه‌ای داشتم که بعد از آن همه مشکلاتی که برایش درست شد و آن را جابجا کردم، همه استعلامات لازم را گرفتم و با هزینه بالا سرمایه‌گذاری کردم اما برای اختلافم با یک کارمند در 24 ساعت خلاف واقع نوشتند که این کارخانه در بستر رودخانه است! در حالی که روز قبل نوشتند خارج از حریم و بستر رودخانه است!

حالا چه کسی باید جوابگوی هزینه‌های من باشد؟ استاندار، نماینده، آب منطقه‌ای، چه کسی؟
با چه امیدی به فکر سرمایه‌گذاری‌های بعدی باشم؟

او آنقدر دلش از برخی مدیران بومی خون بود که گفت اگر برخی مدیران بومی اینگونه‌اند همان بهتر که غیربومی باشند و انتظار من از استاندار این است در برخی مسئولیت‌های تخصصی، اقتصادی و عمرانی و بانکی از مدیران غیربومی استفاده شود.

او گفت که باید بررسی کنیم چرا 9 سال ۲ استاندار بومی داشتیم اما در مجموع یک پل هم در ورودی و خروجی شهرهای این استان ساخته نشد؟

این سرمایه‌گذار انتقاداتی هم از استاندار جدید داشت و گفت که انتظار می‌رفت آقای احمدی اولین دیدارش را با سرمایه‌گذاران و نخبگان اقتصادی این استان می‌گذاشت، کاری که هنوز نکرد.

او این را هم گفت که انتظار دارد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد همانند آقای نیکزاد، با لباس خاکی از پروژه‌ها و طرح‌ها در همه مناطق البته بدون حضور سیاسیون بازدید کند؛ با مردم خونگرم باغیرت این استان هم تعامل کند و مردم‌دار باشد چرا که گذشت زمان عملکردها را نشان میدهد نه زبان و حرف‌ها.

شفیع‌نژاد ادامه داد که مدیران بومی توانمند و شاغل در سایر استان‌ها کم نیستند اگر واقعا سیاست استاندار جدید استفاده از مدیران بومی قوی و مدیران در حد معاون وزیر هستند، این مدیران را به استان برگرداند و از توان آن‌ها استفاده شود تا برخی دغدغه‌ها کم شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: مسئولان این استان باید در دادن امکانات و امتیازاتی چون زمین، آب و برق به سرمایه‌گذار سخت نگیرند اما در زمان اتمام کار و خروجی واقعی یک سرمایه‌گذاری سخت بگیرند؛ آن‌ها باید از سرمایه‌گذارانی حمایت کنند که حداقل 50 درصد سرمایه یک طرح را دارند نه سرمایه‌گذاران تسهیلاتی که وامی می‌گیرند و ورشکسته می‌شوند و بدهکاری به بار می‌آورند.

شفیع‌نژاد ادامه داد: الان زمینی به سرمایه‌گذاری در نوک یک کوه می‌دهیم، معارضی پیدا می‌شود که می‌گوید صد سال پیش گله پدرم از اینجا رد شد، بعد این سرمایه‌گذار را با این معارضات تنها می‌گذاریم در حالی که مدیران دستگاه‌های اجرایی به سرمایه‌گذار باید تضمین داد.

او به یک تصمیم دیگر مدیران این استان هم ایراد گرفت و گفت دادن پارک جنگلی به عنوان نگین شهر یاسوج به وزارت نفت برای یک سرمایه‌گذاری خصوصی خلاف قانون است و پیشنهاد من این است که فراخوان زده شود و پارک جنگلی به سرمایه‌گذارانی که توان دارند واگذار شود.

استاندار می‌تواند در جاده شیراز به یاسوج، دشتروم، گنجه‌ای و نقاط دیگر شهر یاسوج نیز برای مجتمع رفاهی وزارت نفت زمین دهد، و این پیشنهاد بسیار بهتر است؛ بالاخره سرمایه‌گذاری عمومی مفهوم خاص خود را دارد.

او گفت که خودش حاضر است در پارک جنگلی بر اساس فراخوان، سرمایه‌گذاری کند و عموم آن از منافعش برخوردار شوند.

شفیع‌نژاد به سرمایه‌گذاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در میدان هفت‌تیر هم ایراد گرفت و گفت: بهتر است این کارها در فضایی شفاف، آگهی شوند تا همه سرمایه‌گذاران در فضایی رقابتی شرکت کنند.

او همچنین از استاندار تقاضا کرد تا ترتیبی اتخاذ کند که سرمایه‌گذاران فعال در سایر استان‌ها به این استان برگردند و فضا و تفکر گرمسیری و سردسیری نیز در این استان به کلی مردود شود؛ چرا که همه ما با هم برادریم همانند دفاع مقدس که همه در کنار هم بودیم الان هم باید همینگونه باشد؛موضوعی که لازم است همه پای کار باشیم.

این سرمایه‌گذار از دستگاه قضا نیز یک خواسته داشت و آن این بود که به گزارشات خلاف واقع علیه سرمایه‌گذاران این استان اهمیتی ندهند و مسائل پیرامون آنها با دقت و در شعب ویژه با قضات مسلط به امر سرمایه‌گذاری رسیدگی شود؛ چرا که حمایت دستگاه قضایی در چارچوب قانون برای سرمایه‌گذاران دلگرم کننده است.

شفیع‌نژاد حرف پایانی‌اش را هم زد و گفت که به عنوان یک سرمایه‌گذر کوچک و برادر همه شما، انتظار دارم که دست از تخریب همدیگر برداریم و برای کمک به مردم این استان، بیکاران آن و پیشرفت و آبادانی‌اش به فکر پایین کشیدن همدیگر نباشیم و به جای پا گرفتن، دست بگیریم.

================

مصاحبه از کریم بنام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار