در مناظره دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاحطلب چه گذشت؟
به دلیل اینکه دولت اصلاحات تحمل شنیدن ۴ جمله انتقاد از آن‌ها را نداشت، تحکیم وحدتی‌ها شعار عبور از خاتمی سر دادند. دفترعلامه را چنان تحت فشار قرار داد تا مجبور به پناهندگی به غرب بشوند
کد خبر: ۵۳۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲ 05 December 2017
مناظره دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا با موضوع فراز و فرود جنبش دانشجویی در دانشگاه یاسوج در فضایی آرام و با بحث‌های علمی تحلیلی پایان یافت.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به مناسبت ۱۶ آذر مناظره دو فعال سیاسی و اصولگرا با موضوع فراز و فرود جنبش دانشجویی در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

در این مناظره وحید محمدی‌تبار فعال سیاسی اصلاح‌طلب و علی خرامین فعال سیاسی اصولگرا با هم پیرامون جنبش دانشجویی مناظره کردند.

محمدی‌تبار: در ابتدا وحید محمدی‌تبار یادی و خاطره شهدای دانشجو ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را گرامی‌داشت و همچنین از دکتر عسکریان رئیس فقید دانشگاه یاسوج نیز یاد کرد و بعد به ویژگی‌های و روز دانشجو پرداخت و اظهار کرد: دانشجویان در تاریخ انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار نقش پررنگی دارند.

وی گفت در دهه ۲۰ شکل گیری انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با پیگیری و تحت تأثیر قرار گرفتن از مرحوم طالقانی بازرگان دکتر چمران و غیره در واکنش به فضای تک صدایی حاکم بر دانشگاه‌ها شکل گرفت. تحولات سیاسی پسا جنگ جهانی دوم عملاً منجر به نفوذ جریانات مارکسیسم و بهایی در دانشگاه همراه بود و جریان اسلام گرا با شرکت در جلسات تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه به سازگاری دین اسلام با علم فعالیت خود را ادامه دادند.

محمدی تبار گفت: پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی ایران و ایجاد فضای خفقان در دانشگاه‌ها. دانشجویان در اعتراض به اعطای دکترای افتخاری به نیکسون معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا توسط عمال رژیم به گلوله بسته شدند. و ۱۶ آذر نقطه عطفی شد در تحولات سیاسی و اجتماعی قرن معاصر.

قبل از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عمدتاً حرکت‌ها و اعتراضات دانشجویی غیره براندازی بود. و پس از سخنرانی‌های حضرت امام در مخالفت با کاپیتالاسیون و انقلاب سفید جریان دانشجویی وارد فاز جدیدی شد.

حسینه ارشاد و سخنرانی‌های دکتر مطهری دکتر شریعتی و علامه جعفری در تبیین تشیع و فلسفه عاشورا یک معجون و انرژی تازه ای به حرکت‌های دانشجویی و مبارزات آن‌ها داد.

وی افزود: در جریان مبارزات جنبش دانشجویی امثال شهید مجید شریف واقفی باید الگوی باشند که توانستند با جان خود در جلوگیری از انحرافات سیاسی و جریانات چپ گرا یک ارزش آفریند.
 
از یادآوری شعار عبور از خاتمی تا نباید دنبال ایجاد آرامش قبرستانی باشیم/ در این جلسه 10 نیروی حراستی ما را کنترل می کنند ! کدام آزادی ؟ 

محمدی تبار گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مهم‌ترین نقطه عطف جنبش دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی بود. حدود ۴۰۰ دانشجو از دیوار سفارت بالا رفتند و همین‌ها بعدها یا فرماندهان دفاع مقدس و سپاه شدند و یا وزرای مملکت شدند یا وکلایی مملکت. اما از ابتدا آن‌ها دنبال قدرت نبودند بلکه بخاطر آرمان‌هایشان کاری کردند که حضرت امام از حرکت آن‌ها انقلاب دوم نام بردند و محکم پشت دانشجویان ایستادند.

شهید علم الهدی. شهید رجب بیگی. شهید سیف الهی و دیگر شهدا دفاع مقدس. شهید همت. شهید متوسلیان. شهید باکری و..‌


خرامین: علی خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج نیز به تبیین و جایگاه دانشجو در انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: خرامین با پرداختن به جایگاه دانشجو و انتظارات از او بیان نمودند که تا قبل از ۱۶ آذر ۳۲ تنها انتظار از دانشجو در س خواندن و وحضور در کلاس بود. اما حادثه ۱۶ آذر این نقش را دگرگون و انتظارات از نقش داشجو را به کلی تغییر داد. از اینجا دانشجو بعنوان مدافع مردم، مملکت، جویای عزت و سربلندی و حس مسئولیت در قبال کشور دیده شد. او به عوامل متعد شکل گیری این حادثه پرداخت و به سفر نیکسون، پذیرش سفیر انگلیس و محاکمه دولتمردان دولت مصدق اشاره نمود. و گفتند که در این میان مهم‌ترین عامل اعتراض به مانور نیکسون و جو خفقانی ایجاد شده بوده است. او گفتند به عبارتی نهضت عظیم دانشجویی با شعار استکبار ستیزی و عزت گرایی شروع شد. این نهضت در طی روند انقلاب اسلامی با پیشتاز شدن دانشجو به حرکت خود ادامه داده و در پیروزی انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی، انقلاب فرهنگی به اوج رسیده و نهایتاً در جنگ تحمیلی به کمال عالیه خود رسید. که در اینجا اوج فراز جنبش دانشجویی بوده است. به عبارتی دانشجویان ما در تمام صحنه‌ها و حرکت‌های انقلاب پیش‌رو و در خط اول بودند و اگر بخواهیم که روز دانشجو را نام‌گذاری کنیم باید هر روز را به نام روز دانشجو به دلیل اینکه انها در تمام صحنه‌های انقلاب نقش اول و تعیین کننده‌ای داشتند، نامگذاری کنیم. متاسفانه در اینجا با ظهور بسیاری از عوامل، جنبشی که با استکبار ستیزی شروع و خون‌ها برای آن ریخته شد به جایی در فرود می‌رسد که همان داانشجو امروز ملتمسانه از رییس جمهور امریکا تقاضای تحریم داروی کودکان ایرانی و زنان باردار را میکند. و همزمان با شروع جنگ تحمیلی دانشجویان مانند زین‌الدین و علم‌الهداها بودند که در هویزه آن مقاومت‌ها و دلاوری‌ها را از خودشان نشان دادند، پس می‌توان روزهای زیادی را به نام روز دانشجو نامگذاری کرد.

محمدی‌تبار: فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به موضوع آزادی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نباید تک صدایی در دانشگاه‌ها رواج پیدا کند، دانشگاه‌ها در دوران سازندگی تقریباً فضایی نیمه بسته‌ای داشتند که فضای دانشگاه‌ها در دولت اصلاحات بسیار فعال و باز بود. که البته آسیب‌هایی هم داشت.

محمدی‌تبار افزود: فاصله گرفتن دانشجویان از آرمان‌های فکری آسیب‌های زیادی بر جریان دانشجویی وارد می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: نقش و کارکردها نباید عوض شود، وی گفت: ما نباید با بخشنامه به دنبال تک‌صدایی کردن فضای دانشگاه و ایجاد آرامش قبرستانی باشیم. برخی‌ها در دولت‌های گذشته به دنبال این بودند که در دانشگاه‌ها آرامش قبرستان حاکم شود و این نوع سیاست‌ها و سرکوب فعالیت‌های دانشجویی سبب فرار مغزها می‌شود. سبب می‌شود که دانشگاه و دانشجو نقش و کار کرد خود را از دست بدهد.

دانشگاه سالم. دانشگاه نقاد و تأثیر گذار است. دانشگاه باید بر جامعه تأثیر بگذارد نه برعکس. دانشگاه باید یک نهاد مرجع و جنبش دانشجویی یک رفرنس باشد.

وی افزود: وقتی ما تحمل فعالیت یک تشکل اسلام‌گرا و اصلاح‌طلب را نداریم پس باید نگران فعالیت‌های زیر زمینی و بعضاً سکولار باشیم…. فضای باز و چند صدایی و آزادی در چارچوب ارزش‌های اخلاقی و دینی موجب بالندگی دانشگاه‌ها می‌شود.

خرامین: وی به بیان علل فرود و افول دانشجویی پرداخت و بیان نمود در طی ۷۰ سال عمر جنبش دانشجویی تا کنون به سه عامل آسیب زا می‌توان اشاره نمود. اول استفاده ابزاری از دانشجو که متاسفانه نطفه نا مقدس آن در جریان اشغال دانشگاه‌ها توسط گروهک‌های ضد انقلاب ریخته شد. که در آن از دانشجو به عنوان اهرم فشار بر علیه نظام اسلامی استفاده و خوشبختانه توسط خود دانشجویان با انقلاب فرهنگی پایان یافت هر چند تاوان تعطیلی چندین ساله دانشکگاهها نتیجه این استفاده ابزاری بوده است. وی بیان نمودن ادمه این استفاده ابزاری به شروع دولنت اصلاحات و تئوری فشار از پایین و چانه زنی از بالا از دانشجو به عنوان بزرگ‌ترین سپر بلای فشار بهره کشی گردید. گرچه دوری دوستان چپ از حکومت به مدت هشت سال توسط برادر ناتنی خود یعنی کارگزاران و تحقیر و تضعیق و حتی تعطیلی دفتر تحکیم وحدت توسط آنان و تشنهگی آنان در به دست گرفتن حکومت تأثیر مضاعف داشت. وی دومین عامل را سرخوردگی و پشیمانی و بریدن رهبران جنبش دانشجویی دانست و گفتند وقتی رهبران تسخیر لانه جاسوسی در کنار باری روزن امریسکایی زانو زده و از او عذر خواهی می‌کنند و دستهای تسلیم بالا می‌برند، وقتی سعید حجاریان که روزی از رهبران جنبش بوده اعلام می‌کند «جنبش دانشجویی حرف مفتی است» و بسیاری دیگر به غربی که روزی عزت خود را از حمله و طغیان علیه او به دست آورده‌اند پناه می‌برند باید که دانشجوی رهرو سرخورده و نا امید بشود. وی سومین عامل را نفوذ نگرش لیبرالی در بدنه داعنشجو و جنبش دانشجویی دانست و گفتند وقتی تفکر لیبرالی که به علت اعتراض به این جنبش از دولت انقلاب استعفا می‌دهند به عنوان اندیشگاه جنبش دانشجویی می‌گردد باید توقع بریدگی و سرخوردگی و پناهندگسی دانشجو را داشته باشیم. و نتیجه پناه بردن در دامن لیبرالیسم می‌شود نامه نگاری به رئیس جمهور آمریکا توسط جنبش دانشجویی که خود روزی پیش قراول استکبار ستیری بوده است این فعال فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سخنان وحید محمدی‌تبار، اظهار کرد: وقتی که دفتر تحکیم به جرم یک انتقاد و اطلاعیه بسیار محترمانه توسط کارگزلاران از دانشگاه بیرون رانده می‌شود و نهایتاً به دنبال خطبه نماز جمعه مسئول دولت مورد حجوم واقع و حتی دفتر عاریتش در دانشگاه علوم قضایی به تاراج می‌رود تا جایی که داد مقام معظم رهبری و فریاد او بلند می‌شود که ” خدا لعنت کند کسی را که نمی‌خواهد دانشگاه سیاسی باشد” چطور می‌توانید دم از حمایت از جنبش دانشجویی بزند. در اوج دولت اصلاحات دفتر تحکیم وحدت که از این دولت حمایت کرده بود و هزینه‌های زیادی را هم داده بودند، به دلیل اینکه دولت اصلاحات تحمل شنیدن ۴ جمله انتقاد از آن‌ها را نداشت، تحکیم وحدتی‌ها شعار عبور از خاتمی سر دادند. دفترعلامه را چنان تحت فشار قرار داد تا مجبور به پناهندگی به غرب بشوند و امروز بیشترین امضا مربوط به همین افراد بوده است. چطور می‌توانید دم از آزادی دانشگاه بزنید و در یک هفته دانشجو ۲۱ سخنرانی مخالفان خود را لغو کنید.

بعد از صحبت‌های این دو (محمدی‌تبار و خرامین) دانشجویان نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون مباحث مطرح شده، ارائه دادند.

سعید هاشمی یکی از دانشجویان دانشگاه یاسوج نیز در این برنامه، با بیان اینکه من تعجب می‌کنم از اینکه از آزادی در دولت‌های متعلق به اصلاح‌طلبان سخن می‌گویند، اظهار کرد: دانشگاه یاسوج به دانشگاه امنیتی تبدیل شده است و الان در این جلسه ۱۰ نیرو حراستی حضور دارند، و اصلاً اجازه نمی‌دهند، صحبت کنیم و ما نمی‌دانیم اصلاً چه چیزی بگویم، در اینجا.

هاشمی ادامه داد: ما راه اصلی را گم کرده‌ایم، موضوع اصلی ما چه چیزی است؟ ماها نمی‌دانیم به دنبال چه می‌گردیم. مسائل واقعی جامعه را گم کرده‌ایم. نقش و وظایف اصلی ما دانشجویان چیز دیگری است. منظور استفلال، آزادی، جمهوری اسلامی این است که دانشگاه را از هرگونه استبدادی مبرا سازیم.

سؤال از محمدی‌تبار:

یکی از دانشجویان دختر با انتقاد از سخنان وحید محمدی‌تبار که در خصوص آزادی بیان سخن می‌گفت، از وسط جمعیت بلند شد و با صدای بلند گفت: اصول و سازوکار آزادی چیست؟ این کدام آزادی است که شما از آن حرف می‌زنید، ما هیچ آزادی بیان نداریم، من به آقای روحانی رأی داده‌ام، اما پشیمانم، پشیمانم.

سؤال از خرامین:

تقوی یکی از دانشجویان نیز در این برنامه با اشاره شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اظهار کرد: ما زمانی به دنبال استقلال و آزادی بودیم برای دوران ثبات که حقوق دانشجو و اجتماع رعایت شود.

وی افزود: جنبش دانشجویی با سرخوردگی الان روبرو است، ما معتقدیم اصلاحات اکثریت است نه اقلیت و اپوزیسیون نیست. سرخوردگی که دانشجویان ما الان با آن روبرو هستند ناشی از همین حرف‌ها است.

محمدی تبار در پاسخ به دانشجو اظهار داشت: آزادی مورد نظر ما آزادی فکری و عقیده است نه آزادی به معنای ولنگاری اجتماعی که این نوع آزادی با روح جامعه دانشگاهی و شان دانشجویان ناسازگار است.

محمدی تبار در پایان و جمع بندی اظهار داشت:

دانشجویان باید برگردند به خود و با مطالعه و تحقیق علمی و تعمیق بینش خود مؤثر واقع شوند. دانشجو نباید باشگاه احزاب و گروهای دولت سار شود. دانشجو باید دولت‌ها را نقد کنند با مطالعه و راهبرد.

محمدی تبار افزود: هیچ جریان غیره دینی و غیره اسلامی از ابتدا تا کنون نتوانسته است در دانشگاه ریشه بزند. هیچ جریان دولت ساز هم در دانشگاه ریشه نمی‌زند.

وی در پاسخ با سؤال دانشجویی که مسوولان  را عامل سرکوب و رخوت دانشگاه‌ها خواند، گفت؛ این اشتباه است که وضعیت دانشگاه را به گردن دولت و مسوولان بیانداز یم. اشتباه از خود ماست. خود ما باید با مطالعه و تحقیق و تعمیق فعالیت‌ها و ارائه راهبردهای نوین مؤثر واقع شویم. اشکال از خود دانشگاه‌ها ست که باید خودشان برگردند به کارکرد اصلی خودشان. نقد وظیفه دانشجو است نقدی که پشت آن طمع قدرت نباشد بلکه برای اصلاح جامعه.

محمدی تبار در پایان گفت حمایت دانشجویان از دولت اصلاحات حمایت انتقادی بود و الان هم دانشگاه‌ها وظیفه‌شان نقد است.

وی در پاسخ به دانشجویی که به آقای روحانی اتهاماتی زد، گفت شما دانشجویان باید نقد علمی کنید نه اینکه به رئیس جمهور توهین کنید وظیفه شما نقد دولت است نه تخریب و توهین.

خرامین در پایان در پاسخ به دانشجویی که می‌گفتند آزادی نیست گفت: همین که امروز شما آزادانه پشت تریبون قرار می‌گیرید و به بالاتریمن مقام کشور انتقاد می‌کنید به رییس دولت انتقاد و توهین می‌کنید. آیا این آزادی نیست؟
خرامین گفت: من منتقد این دولت ام اما توهین وظیفه دانشجو نیست. وی گفت: در دولت اصلاحات ۱۸ ماه حقوق ام را قطع کردند.
احترام متقابل محمدی تبار و خرامین در نوع خود جالب بود. فضا مناظره بسیار آرام و بیشتر تحلیل جنبش داشجویی بود تا مشاجره و حمله به یکدیگر.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
مناظره خوبی بود اما من تعریفی از اصلاحات میخام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار