پس از مناظره در گفتگو با تابناک
کریمی نژاد : جهانبخش از سیاسیون و فعالان فرهنگی دغدغه دار استان و شهرستان است، که در فکر توسعه منطقه می باشد که خوشبختانه تسلط خوبی بر موضوعات مطرح شده داشت. جهانبخش :بنده با آقای دکتر کریمی نژاد عمیقا اخلاف نظر دارم ولی با این حال ایشان را یک استاد بسیجی و انقلابی می دانم چون معتقدم امروز در گفتمان انقلاب برای همه جا هست و نباید قرایت های متفاوت باعث دوری ما از یکدیگر بشود.
کد خبر: ۵۳۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 07 December 2017
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در سه مناظره‌ای بین دو شخصیت اصولگرا و اصلاح طلب در دانشگاه آزاد دهدشت برگزار شد از نکات جالب این جلسه چالشی بودن مباحث در عین رعایت احترام متقابل و وجود فضایی پر از جنب و جوش در میان دانشجویان و اساتید بود به گونه‌ای که هر دو طرف مناظره به شدت مورد تشویق حاضران قرار می‌گرفتند اما هیچگونه بی احترامی و توهینی صورت نگرفت.
برعکس جلسات ، میتینگ ها و مناظرات سیاسی در مرکز استان که معمولا با تنش ، سنگ اندازی در مکان و زمان برگزاری می شود ، در شهرستان های کهگیلویه بزرگ این برنامه ها با آرامش کامل و بسیار علمی و پربار برگزار می شوند . علاوه بر جلسه مناظره کریمی نژاد و جهانبخش که با چالشی ترین مباحث مطرح شده روز سیاسی همراه بود ، حضور دو چهره پر تنش اصلاح طلبی زیبا کلام و هادی خامنه ای در شهرستان های کهگیلویه و چرام در سالهای گذشته با نهایت احترام از طرف طیف اصولگرایان مواجه شد و حتی بسیاری از حاضران در سخنرانی های این دو را اصولگرایان تشکیل می دادند. حال این اتفاقات مثبت سیاسی را با متینگ های سیاسی در مرکز استان مقایسه کنید که از موضوع فضا و زمان تا درون جلسه تنش و عدم همکاری تیتر اول خبرهای! که امیدواریم سیاسیون مرکز نشین در این خصوص درس گرفته و راه و روش جلسات کهگیلویه را در پیش بگیرند هر چند معمولا جلسات و متینگهای سیاسی هر لحظه آبستن تنش و حتی درگیری می باشند.

درس مهم اخلاق سیاسی دو چهره اصولگرا و اصلاح‌طلب به سیاسیون مرکز نشین / جهانبخش: کریمی نژاد را یک انقلابی و بسیجی می دانم / کریمی نژاد : جهانبخش دغدغه توسعه و پیشرفت استان را دارد

اما مناظره محمد جهانبخش اصولگرا که البته به گفته خود ، اینگونه تقسیم بندی رایج را قبول ندارد و دارا کریمی نژاد که خود را یک اصلاح طلب می داند ، پس از مناظره جذاب و پربار خود در خصوص کیفیت برگزاری مناظره به تابناک کهگیلویه و بویراحمد، گفتند که جلسه را کاملا مفید و طرف مناظره خو را هم آگاه به مسائل روز می دانستند.
در ادامه ابتدا گفتگوی کوتاه تلفنی دارا کریمی نژاد و سپس صحبت های مفصل محمد جهانبخش را با تابناک منتشر خواهیم کرد. در این گفتگو از این دو چهره اصولگرا و اصلاح طلب خواسته‌ایم نظر خود را در مورد فضای عمومی جلسه ، مباحث مطرح شده ، ارزیابی خود از طرف مناظره و دلیل اینکه میتینگ ها و جلسات سیاسی در شهرستانهای کهگیلویه منظم‌تر ، پربارتر و با کیفیت تر از مرکز استان برگزار می شوند ، چیست؟
آقای جهانبخش از فعالین دغدغه دار در خصوص توسعه استان است
دارا کریمی نژاد گفت : از جلسه رضایت کامل دارم و کیفیت برگزاری مناظره ، نمایانگر بلوغ سیاسی و فکری در میان سیاسیون دانشجویان اساتید و دیگر اقشار حاضر در جلسه بود.

درس مهم اخلاق سیاسی دو چهره اصولگرا و اصلاح‌طلب به سیاسیون مرکز نشین / جهانبخش: کریمی نژاد را یک انقلابی و بسیجی می دانم / کریمی نژاد : جهانبخش دغدغه توسعه و پیشرفت استان را دارد

وی ضمن تشکر از اصحاب رسانه به خاطر پوشش این جلسه افزود از ابتدا تا پایان مناظره آرامش بسیار خوبی برقرار بود و طرفین مناظره به خوبی مسائل خود را با گفتمان علمی و در چارچوب مسائل روز بیان می‌کردند و در بیان مواضع و پاسخ های طرف مقابل هیچ گونه توهینی صورت نمی گرفت و مشکل خاصی هم وجود نداشت.
این فعال سیاسی گفت حوصله دانشجویان و اساتید و دیگر حاضران در این جلسه مناظره بسیار خوب بود و هیچ گونه برخورد تنش‌زای هم نداشتیم که این خود نکته امیدوار کننده‌ای برای برگزاری هرچه بهتر این گونه مناظرات است.
کریمی نژاد درخصوص طرف مناظره خود گفت آقای محمد جهانبخش از سیاسیون و فعالان فرهنگی دغدغه دار استان و شهرستان است، که در فکر توسعه منطقه می باشد که خوشبختانه تسلط خوبی بر موضوعات مطرح شده داشت.
پربار و نظم این جلسات ناشی از توسعه فرهنگی کهگیلویه است
کریمی نژاد دلیل برگزاری جلسات سیاسی به صورت منظم و بدون از تنش در شهرستانهای کهگیلویه را بحث فرهنگی دانست و گفت : خوشبختانه موضوعات فرهنگی در چنین جلساتی در این منطقه از استان نهادینه شده است و طیف های سیاسی نخبگان و دانشجویان در این منطقه به صورت منظم جلسات را مدیریت می‌کنند بدون اینکه تنشی به وجود آیند به طور مثال ما می بینیم وقتی میهمانان کشوری مانند صادق زیباکلام یا هادی خامنه ای و یا چهره های اصولگرای کشور به کهگیلویه می‌آیند از همه طرف ها در جلسات شرکت می‌کنند و از نزدیک مواضع آنها را گوش می کنند.
شرط رسیدن اصلاح‌طلبان کهگیلویه به اجماع
دارا کریمی نژاد در خصوص وضعیت اصلاح طلبان در دوره بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما اصلاح طلبان می توانند به اجماع برسند گفت : به نظر من رسیدن به یک اجماع در میان دو گروه عمده اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ در صورت وجود یک شخصیت کاریزمای کاملاً امکان پذیر است و یقین دارم که با وجود چنین شخصیتی اجماع صورت می‌گیرد.
محمد جهانبخش 
اما محمد جهانبخش دیگر طرف مناظره  در خصوص موضوعات مطرح شده با  توضیحات مفصل در خصوص سرفصل های مطرح شده به ارزیابی خود از این مناظره  پرداخت .
فضای عمومی جلسه را چگونه ارزیابی کردید؟
احساس و دریافتم از جلسه این بود که دانشجویان که همان قشر فرهیخته و فضیلت محور و آگاهی بخش جامعه ما هستند، همیشه جان و مغز و روحشان برای شنیدن حرف ها و نگاه های متفاوت و البته جدید آماده است و این تازگی و طراوت دانایی و اشتیاق به پرسش و فهمیدن در دانشگاه دهدشت لحظاتی مانا را برایم رقم زدند که فراموش شدنی نیستند.

البته کهگیلویه نخبه پرور است،خاک کهگیلویه برای پرورش انسان های تاریخ ساز حاصلخیز است و قدمت و تاریخ و استعدادهای علمی و فرهنگی این دیار مؤید چنین ادعاییست.

معتقدم هر وقت عرضه ی اندیشه ی راقی داشته باشیم، مخاطب آمادگی پذیرش دارد.

مباحث مطرح شده در جلسه را متناسب با عنوان جلسه بود؟

پاسخ: معتقدم که امروز یکی از مشکلات اساسی در نظامات فکری و‌اجتماعی جامعه بویژه در فضاهای جوانتری نظیر دانشگاه و رسانه، عدم پرداختن به معناشناسی گزاره ها و مفاهیمیست که عرفی و تقلیدوار در ذهن و روح ما شکل گرفته است و لازم است هر از چند گاهی از باب تذکار و آگاهی بخشی چنین موشکافی ای در معناشناسی گزاره های پرکاربرد در وادی اندیشه صورت گیرد‌.

درس مهم اخلاق سیاسی دو چهره اصولگرا و اصلاح‌طلب به سیاسیون مرکز نشین / جهانبخش: کریمی نژاد را یک انقلابی و بسیجی می دانم / کریمی نژاد : جهانبخش دغدغه توسعه و پیشرفت استان را دارد

لذا مفهوم ،فلسفه و چرایی نامگذاری روز ۱۶ اذر به نام روز دانشجو در و ذکر تاریخچه ی جنبش های دانشجویی جهان از منظر تاریخی و معرفتی و ایجاد فضای پرسشگری میان طرفین جهت تسهیل ارزیابی دقیقتر دانشجویان از عمق و قوت نگاه اینجانب و آقای دکتر، فضای کلی حاکم بر مناظره را جذاب تر و‌ مفیدتر کرد.

ارزیابی شما از طرف مناظره چه بود؟

بنده با آقای دکتر کریمی نژاد عمیقا اخلاف نظر دارم ولی با این حال ایشان را یک استاد بسیجی و انقلابی می دانم چون معتقدم امروز در گفتمان انقلاب برای همه جا هست و نباید قرایت های متفاوت باعث دوری ما از یکدیگر بشود.

ما در هفته ی وحدت با برادران اهل سنت هستیم.اگر دین ما و آموزه های نجات بخش پیامبر اسلام و حضرت امیرالمومنین ما را به وحدت رهنمون می سازد و فقیه جامع الشرایط چه امام خمینی و چه امام خامنه ای به عنوان نایب امام معصوم از ما می خواهند که با برادران اهل سنت که روی اصول دین هم با آنها اختلاف نظری داریم وحدت داشته باشیم و از صمیم قلب آنها را دوست داشته باشیم و به تعبیری آنها را جان خود بدانیم این وحدت با برادران اصلاح طلب هم به طریق اولی مطلوب و خواست آموزه های دینی ماست....

درس مهم اخلاق سیاسی دو چهره اصولگرا و اصلاح‌طلب به سیاسیون مرکز نشین / جهانبخش: کریمی نژاد را یک انقلابی و بسیجی می دانم / کریمی نژاد : جهانبخش دغدغه توسعه و پیشرفت استان را دارد

علیرغم اینکه در جلسه ی گفتگو هم تصریح کردم هیچ اعتقادی به تقسیم بندی جعلی و کاذب اصولگرایی و اصلاح طلبی ندارم اما برای همه ی کسانی که به قانون اساسی و ارزشهای انقلاب و ولایت فقیه عملا(و حتی نه به لحاظ نظری)پایبند هستند احترام قایل هستم و آنها را باید خودی بدانیم هر چند ظ مقام معظم رهبری را شدید تلفظ نکنند.

امروز که سالروز تولد پیامبر مهربانی ها و فرزند صالح ایشان حضرت امام صادق هست و در هفته ی وحدت هستیم باید بدانیم وحدت میان تمام مسلمین از هر طیف و گرایش سیاسی و مذهبی و....را باید تمرین کنیم.اگر امام خمینی و امام خامنه ای از ما می خواهند با(برادران اهل سنت) که روی اصل ولایت معصوم هم ان قلت دارند وحدت داشته باشیم با افراد و جریانات سیاسی که روی ولایت فقیه به عنوان جانشین معصوم هم ان قلت دارند می توان و البته باید برای دستیابی به مقاصد انقلاب اسلامی باید وحدت کرد.

امروز ما نیاز به وحدت جدی و نه تشریفاتی و مناسبتی و مقطعی برای از بین بردن فساد مالی و اداری در جمهوری اسلامی ایران داریم.
امروز همه ی جریانات سیاسی اجتماعی باید جریان بزرگ عدالتخواهی را تشکیل داده و برای ایجاد شفافیت در همه ی عرصه های نظام و ارتقاء فرهنگ پاسخگویی و امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی با یکدیگر اجماع کنند.

امروز نیاز داریم برای ریشه کن کردن فقر و فساد تبعیض با هم اجماع کنیم و نگاه های حزبی را کنار بگذاریم.
بنده شخصا حاضرم پشت سر هر فرد مسلمانی که معتقد به استکبار ستیزی و قانون اساسی و ملتزم عملی به ولایت فقیه باشد نماز بخوانم البته به شرطی که در زندگی و سلوک شخصی و اجتماعیش آلوده به رانت و پارتی و ویژه خواری نباشد و در جنبه ی ایجابی هم معتقد به مبارزه با فساد باشد و در این راه تلاش کرده باشد....والله بنده پشت سر اصولگرایی که در زندگی شخصی و اجتماعیش از رانت استفاده کرده نماز نمی خوانم اما به یک اصلاح طلب پاکدست و معتقد به مبارزه با فساد با خلوص کامل اقتدا خواهم کرد...
ان شاءالله نگاه ما به تعالیم و فرامین امامین انقلاب سطحی و مقطعی و مناسبتی نباشد‌‌‌‌‌

ضمن تشکر از اصحاب عزیز رسانه و خبرنگاران صادق و پرتلاشی که در ارسال خبر به رسانه های متبوع خویش سرعت به شدت قابل ملاحظه ای داشتند و ازین حیث واقعا قابل تقدیر است اما بعضاً به خاطر سرعت در تنظیم خبر بخش های مهم و اساسی از صحبت های هر دو طرف گفتگو در خروجی خبرگزاری ها و سایت های استان نیامده یا با نقص های قابل توجهی منتشر شده است.
به همین خاطر به زودی متن دقیق این مصاحبه در اختیار رسانه ها قرار داده می شود..

چرا مناظرات و متینگ ها در شهرستان کهگیلویه منظم تر و بی حاشیه تر از مرکز استان برگزار می شود؟

اینجانب به چنین ارزیابی نرسیدم که این مناظرات در کهگیلویه مفیدتر و کم حاشیه تر است و نمی توانم قضاوتی داشته باشم ولیکن این مسأله و سؤالی که طرح فرمودید، مشکل ریشه ای تری را در ذهن حقیر تداعی کرد که و البته به نظر می رسد تحلیل این سؤال با ارائه ی پاسخی تک عاملی حق مطلب را ادا نکند و سعی می کنم از چند منظر بدان بپردازم.
اولا ذات فضای دانشگاه با بروز هیجان و غلیان احساسات عجین است و اگر در برخی مناظرات و نشست های سیاسی و اجتماعی دانشگاهی سروصدا و بحث و گفتگوی چالشی ظهور می کند، نباید لزوما به معنای بی نظمی باشد بلکه از اقتضائات این فضاست ولیکن مطلوب آنست که با مدیریت این فضا، چالش های ذاتی و طبیعی در فضایی معقول و متخلق به اخلاق انسانی و سعه صدر سلایق گوناگون متانتی علمی و‌دانشگاهی پیدا کند.

نکته ی دومی که مورد توجه است بی عدالتی در توزیع نخبگانی شخصیت های برجسته در نقاط مختلف استان در چنین مناسبت هاییست.
اگر بعضا هیجانات و چالش های چنین محافلی در مرکز استان جلوه و تجلی بیشتری دارد، بی تأثیر از این بی عدالتی در توزیع چهره های سیاسی و نخبگانی ملی در استان نیست و‌ باید این بی توازنی نخبگانی در ایام الله بوسیله ی همین جنبش دانشجویی از بین رود.

نکته ی آخر برمی گردد به اقتضائات بومی و مردم شناختی و وضعیت مهاجرپذیری مرکز استان نسبت به شهرستان های دیگر استان.
یاسوج شهر مهاجر پذیریست و همچنین دانشگاه های آن به دلیل مرکزیت استان از سراسر کشور دانشجو می پذیرند و طبیعیست که تلاقی خرده فرهنگ های گوناگون در دانشگاه های یاسوج موجب بروز کنش های متفاوتی می شود که اگر چه بالذات ظرفیتیست بالقوه ولیکن در صورت عدم مدیریت به تهدیدی منجر می شود که در صورت صحت ارزیابی موجود در صورت سؤال می تواند منشأ بروز مشکلات عدیده ای گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار