کد خبر: ۵۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹ 30 June 2015
صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولت ها به آن اهمیت می دهند.

توسعه گردشگری راه بی پایان توسعه

امروزه توسعه گردشگری یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد.

روستای کریک

صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود و سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌ های جهانگردی روبه افزایش است.

امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است، زیرا این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید.

گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می ‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود، مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

سرمایه‌ گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع‌ کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می ‌شود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه می‌شود، باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود.

یکی از دلایلی که می تواند کشور را به عنوان قطبی بزرگ گردشگری در جهان تبدیل کند طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی ‌نظیر، که در کمتر کشوری می ‌توان پیدا کرد است.

از این رو اهمیت صنعت گردشگری و توجه به آن به عنوان یکی از محور های توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از گذشته بر سر زبانها افتاده و یکی از اولویت های مهم استان در امر توسعه نامگذاری است.

یاسوج شهری پایدار در گردشگری ولی فقیر در زیرساختهای گردشگری

توسعه صنعت گردشگری به عنوان توسعه ای پایدار می تواند،باعث شکوفایی بستر های ناشناخته از آداب و رسوم و یا حتی زندگی عشیره ای استان در برهه ای شود و می توان از آن به عنوان توسعه درون زا هم نگریست به همین منظور اهمیت گردشگری و مدیریت کارآمد در این نهاد می تواند محرومیت کهنه و تاریخی وروند کند توسعه یافتگی استان را تا حدودی ترمیم کند.

دنا همچنان قطب گردشگری است

در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز کهگیلویه وبویراحمد دهکده ای زیبا و توریستی به نام کریک قرار دارد که در نگاه اول ماسوله در گیلان را در ذهن تداعی می کند.

بافت این دهکده توریستی که از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده به صورت پلکانی ساخته شده به این صورت که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگری است.

روستای تاریخی کریک رو به نابودی

یکی از جاذبه های زیبایی روستای تاریخی کریک، بافت قدیمی،خانه های کاه گلی ،طبیعت بکر و قبرستان تاریخی این روستا بوده که در دل طبیعت بنا شده است.

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود و یکجانشینی در این منطقه، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط است.

بازسازی روستای توریستی کریک آبستن تغییرات مدیریتی

منظره خانه‌های چوبی و گهگاه نیم سوخته در بافت قدیمی و جریان آب در جوی‌هایی که در کوچه‌های پیچ در پیچ روستا روانند، جلوه‌ای زیبا و تماشایی به روستا بخشیده است.

روستای خوش آب و هوای کریک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده است، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا نیزمحسوب می‌شود که در فصول مختلف سال میزبان طبیعت دوستان و توریستان است.

حواشی رودخانه پرآب روستا با انبوهی از درختان بلند مثمر و غیر مثمر، از جمله مکان‌های جالب توجه گردشگران برای اقامت موقت به خصوص در نیمه اول سال می‌باشد. چشمه‌های متعدد حاشیه رودخانه و استخر پرورش ماهی از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا هستند.

طرح بازسازی روستای هدف کهگیلویه وبویراحمد به کجا رسید

وجود این همه مزیت منحصربه فرد باعث شد تا در سال ۸۷این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد معرفی و به عنوان روستایی پایلوت در امر گردشگری عملیات بازسازی و مرمت خانه های قدیمی این روستا از سرگرفته شود.

بعد از یکسال از عملیات های نقشه برداری و زیرساختی این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری استان ، طرح های اولیه برای بازسازی و مرمت این روستا از سرگرفته شد و در قسمت مرکزی این روستا که به ده بزرگ معروف بوده، قسمتی از آن مورد مرمت قرار گرفت.

بعد از چندین ماه کار کارشناسی و تحلیل و بازیابی مکانهای مورد نظر برای مرمت و بازسازی روستای هدف گردشگری استان ،طرح دیگری به عنوان خریداری مکانهای متروکه ،تخریب نکردن خانه های سنتی و ایجاد خانه های سنتی جدید در منطقه باستانی و بافت قدیمی این ورستا بر سر زبانها افتاد.

بازسازی و مرمت روستای کریک در هاله ای از ابهام

به رغم همه عملیات های کارشناسی برای زیبا سازی و مرمت این روستا و ساختن ابیانه ای جدید در جنوب کشور، اما همچنان عملیات مرمت و بازسازی این روستا در هاله ای از ابهام فرو رفته و به جزء تخریب و آوار شدن بیشتر بافت قدیمی و تخریب کامل بخشی از خانه قدیمی این روستا چیز دیگری دیده نمی شود.

موضوعی که باعث شده که روستای هدف گردشگری یاسوج که روزی لقب ماسوله جنوب و بهشتی در دیار آریو برزن را برای خود یدک می کشید به یکباره با مدیریت ضعیف رو به نابودی بسپارد و به جزء خرابه ای بیش و رشد فزاینده شهرسازی مدرن، دیگر چیزی از آن بجای نماند.

روستای کریک، سند زنده تاریخ کهن سرزمین چهار فصل

میراز محمد عبدی زاده که یکی از قدیمی ترین افراد ساکن در این روستا است در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه روستای کریک هم از نظر معماری و هم از نظرسنتی جزء روستاهای برتر استان و حتی جنوب کشور به حساب می آید،گفت: مرمت و بازسازی این روستا به عنوان سند زنده تاریخی و فرهنگ اصیل این استان بسیار مهم و الزامی است.

وی که در زمانهای نچندان دور به عنوان رئیس شورای این روستا مشغول خدمت به مردم این روستا بوده به طبیعت بکر این روستا در طی سالیان متمادی اشاره کرد و گفت:طبیعت بکر و دست نخورده ، خانه های گاه گلی و قدیمی این روستا که قدمت برخی از آنها حتی به ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال هم می رسد بر زیبایی های این روستا افزود است.

قدمتی دوهزار ساله که هنوز پابرجاست

این ساکن روستای کریک قدمت این روستا را بیش از دو هزار سال در دامنه های زاگرس جنوبی و در پهنای دنا برآورد کردو گفت: به دلیل قرار گرفتن این روستا در این پهنه کوهستانی و داشتن آب و هوایی متنوع ووجود آب جاری در این منطقه از قدیم ایام این روستا آبستن بسیاری از حوادث خوب و بد بوده که بر قدمت و فرهنگ این روستا افزوده است.

عبدی زاده در ادامه این روستا سند هویتی تاریخ کهن این سرزمین دانست وبا انتقاد از مسئولان ذیربط برای بازسازی این روستا گفت: در زمان مدیریت سابق میراث فرهنگی (ایزدی) کارهای خوبی برای بازسازی و مرمت این روستا انجام گرفت و حتی تفرجگاه و استراحتگاهی مناسب برای زائران امامزده شاه عسکر(ع) این روستا بنا شد ،اما متأسفانه در چند سال اخیر با توجه به نبود ساختار کافی و پیگیری نکردن مسئولان ذیربط،بازسازی دیگر مکانهای این روستای توریستی و تاریخی به کلی متوقف شده که این توقف طولانی باعث تخریب بسیاری از جاذبه های آن شده است.

روستای کریک

وی با بیان اینکه بیشتر روستا نشینان برای بازسازی خانه های قدیمی ،این خانه ها در خدمت این اداره گذاشته و آنها را رها کرده اند، گفت:خانه های قدیمی این روستا به دلیل داشتن بافتی تاریخی نیاز به مراقبت دارند و اگر از آنها به خوبی مراقبت نشود در اینده نچندان دور به کلی تخریب خواهند شد.

درختانی که در سایه بی توجهی قطع می شوند

این ساکن روستای کریک قطع بی رویه برخی درختان کهنسال و زیبای این روستا از جمله بید های آبی در سایه کم توجهی مسئولان را موجب ضربات سنگینی به زیبایی این روستا دانست وافزود:اگر این درختان با این سرعت فزاینده قطع شوند شاید دیگر در آینده زیبایی از این روستا را نبینیم.

سید محمد یعقوبی عضو ثابت شورای اسلامی روستای کریک در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما نسبت به باسازی و مرمت این روستا از چند سال پیش ،گفت: روستای کریک به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت توپوگرافی مناسب و زیست محیطی به عنوان مقصد زیبایی های طبیعت می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه گردشگری شهرستان دنا و حتی استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه این روستا در یک شاهراه ارتباطی بین شهر زیبای سی سخت و جاده اصلی یاسوج به اصفهان قرار گرفته که می تواند منبع درآمد خوبی برای همه گروههای اقتصادی باشد، گفت: بازسازی این روستا و دست نخوردن ریتم باستانی روستای کریک می تواند این روستا را در زمزه روستاهای تاریخی با صبغه فرهنگی بسیار بالا قرار دهد.

وقتی روستای کریک می تواند قطب جدید گردشگری جنوب کشور یاشد

عضو شورای اسلامی روستای کریک به دستور مسئولان استانی برای مرمت و بازسازی این روستا به عنوان اولین روستای هدف گردشگری استان در ادوار گذشته اشاره کرد و بیان داشت:با توجه به تصمیم مسئولان اجرایی دولت در استان برای ملی شدن این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری،امید می رفت کارهای مرمت و بازسازی این روستا با خیزش خوبی صورت گیرد اما در عین ناباوری با کندی و حتی راکد شدن منتهی شد.

روستای کریک

یعقوبی با بیان اینکه مرمت و بازسازی این روستا در زمان اندکی، رشد خوبی داشت اما به یکباره متوقف شد، گفت: برخی از روستا نشینان در این منطقه تاریخی با ساخت خانه های مدرن بافت تاریخی این رورستا را از بین برده اند.

وی با بیان اینکه خانه های این روستا بیشتر کاه گلی و چوبی هستند ودر صورت مراقبت نکردن به کلی از بین خواهند رفت، ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر نیمی از خانه های سنتی و قدیمی بافت قدیمی این روستا نخریب شده که بازسازی دوباره آن هزینه های سرم سام آوری را برای صنعت توریسم این منطقه در پی خواهد داشت.

استاندارکهگیلویه وبویراحمد، روستای کریک قابلیت قطب گردشگری استان را دارد

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در اولین بازدید خود از این روستا با بیان اینکه، روستای کریک ظرفیت یک قطب مهم گردشگری را دراستان و منطقه سردسیری استان دارد، افزود:وجود آب و هوای متنوع، داشتن مناظر زیبا و جاری بودن آب روان و فصلی زیبایی دو چندانی به این روستا بخشیده که توسعه و مرمت این روستای تاریخی می تواند منبع خوبی در توسعه گردشگری باشد.

سید موسی خادمی با بیان اینکه تمام زیرساختها برای توسعه گردشکری این روستا باید مهیا شود، ابراز کرد: روستای کریک در حال حاضر به عنوان روستای هدف گردشگری استان برگزیده شده که توسعه آن می توان به توسعه گردشگری استان کمک بسزایی کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، منابع قطره چکانی جوابگو بیشتر زیرساختها نیست

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشکری استان نیز در مورد این روستا و جاذبه های توریستی و تاریخی آن گفت: روستای کریک یکی از روستاهای تاریخی و زیبای استان از نظر معماری است که طرح روستای هدف گردشکری و مرمت آن از سال ۸۷آغاز شده است.

محمود باقریبا بیان اینکه برای توسعه ومرمت این روستا باید اعتبارات لازم از مرکز تأمین شود، گفت: یکی از دلایل مهم متوقف شدن کار مرمت و بازسازی دوباره روستای کریک نبود اعتبارات کافی است.

وی با اینکه کار مرمت و بازساری روستای تاریخی و توریستی کریک هم اینک ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است، گفت: برای مرمت و بازسازی کامل این روستا با مصالح همگون حدود ۵۰۰ میلیون اعتبار نیاز است.

باقری اظهار داشت: کار نقشه برداری میدانی این روستا از سوی سرمایه گذار در حال انجام است تا در صورت تخصیص اعتبار روند مرمت و بازسازی از سرگرفته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه توسعه این روستا می تواند به رشد توریسم و فرهنگ گردشکری استان کمک بسزایی بکند، خاطر نشان کرد:یکی از محور های مهم توسعه استان ،تمرکز کردن بر روی توسعه گردشگری استان در مناطق سردسیری بوده که مرمت و بازسازی این روستا می تواند پیشقراول خوبی برای این هدف باشد.



روستای کریک
روستای کریک


روستای کریک


روستای کریک
روستای کریک
روستای کریک

روستای کریک
روستای کریک


روستای کریک

روستای کریک

منبع:بویر خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
tamaseb
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
با سلام من از اهالی روستای کریک میباشم و یک باب خانه قدیمی در روستای مذکور دارم و میخواهم باز سازیش کنم و دوست دارم که مسولان از اینجانب حمایت مالی شود تا زمینه ای شود برای اشتغال جوانان .

با احترام فراوان
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
م.... نمیرن بقیه مشکلی نیس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار