اولین همایش ستاد صبر در کهگیلویه و بویراحمد
معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد : در سال های گذشته کمتر پرونده ها به مراجع قضایی کشیده می شد و با پادرمیانی ریش سفیدان و معتمدین ، منازعات محلی حل و فصل می شد .
کد خبر: ۵۵۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 11 January 2018

روز گذشته اولین همایش ستاد ملی صبر در سالن اجتماعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و سخنرانان به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، همایش ملی ستاد صبر در استان با حضور آیت الله ملک حسینی ، رئیست دستگاه قضا ، معاون سیاسی استاندار ، ریش سفیدان و معتمدین محلی ، برخی از مسئولین و با حضور دبیر ستاد ملی ستاد صبر برگزار گردید.

ما ادعای قضاوت واقعی را نداریم 

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان و متنفذین برای افزایش صلح و سازش در جامعه ضروری است

غلامرضا مزارعی ظهر چهارشنبه در همایش ستاد صبر استان افزود: در استان باید ظرفیت آستانه تحمل را بالا ببریم که نقش مردم و بزرگان در صلح و سازش و افزایش آستانه تحمل محسوس است.

مزارعی با بیان اینکه کاهش مشاجرات از جمله خروجی های افزایش آستانه تحمل است، ابراز داشت: بخشی از درگیری دستگاه قضایی در حوزه پرونده های خرد است و این موضوع می طلبد که نقش ریش سفیدان و بزرگان در صلح و سازش را احیا کنیم.

وی افزود: باید از ظرفیت بزرگان برای جلوگیری از خصومت ها و افزایش صلح و سازش استفاده شود.

مزارعی گفت: دستگاه قضایی، قضاوت قانونی و در چارچوب کتاب دارد و ما ادعای قضاوت واقعی را نداریم و قضاوت واقعی متعلق به معصومین است.

 

از قتل به خاطر بوق زدن و نام گذاری یک خیابان ویژه تا پیشنهاد ریش سفیدی به قاضی القضات و یک تقدیر ویژه + تصاویر

 

رئیس کل دادگستری استان، ارتقای بهتر جایگاه استان را در گرو حرکت به سمت تحقق صلح و سازش با بهره گیری از توانایی بزرگان، ریش سفیدان و روحانیت دانست و گفت: در صورت تحقق این امر، ورود دستگاه قضایی و ازدیاد پرونده ها کاهش می یابد.

وی افزود: همکاری و هماهنگی دستگاه های استان در راستای دستیابی به اهداف ضروری است.

مزارعی به ستاد ملی صبر اشاره کرد و عنوان داشت: این ستاد برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است و حرکت برای تحقق اهداف این ستاد که از جمله آن بهره گیری از ظرفیت های مردمی برای کاهش آسیب های اجتماعی است، لازم است.

مزارعی بر حمایت از حرکت هایی در این حوزه تاکید کرد و گفت: باید زمینه افزایش آستانه تحمل و صبر در جامعه را افزایش دهیم.

وی افزود: افزایش صبر در مقابل مسائل مختلف به کاهش پرونده های قضایی کمک شایانی می کند.

 

از قتل به خاطر بوق زدن و نام گذاری یک خیابان ویژه تا پیشنهاد ریش سفیدی به قاضی القضات و یک تقدیر ویژه + تصاویر

 

در گذشته کمتر پرونده ها به محاکم قضایی وارد می شد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این آیین گفت: مشارکت مردم در حوزه های اجتماعی حرکتی ارزشمند است و برای توسعه استان راهی جز مشارکت نخبگان وجود ندارد.

محمد کاظم نظری افزود: وجود درصد زیادی از فارغ التحصیلان در استان، حرکت به سمت مسائل تحقیقاتی را طلب می کند و باید از ظرفیت های آموزشی و تحقیقاتی این حوزه نیز استفاده شود.

نظری گفت: ضرورت دارد که حرکت های علمی و تحقیقاتی به نحو بهتری شکل بگیرد و نقش حوزه های مختلف در آسیب ها بررسی شود و نسبت به هدفگذاری صحیح برای رفع آسیب ها اقدام شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مسائل قومی و قبیله ای در حوزه برتری جویی نسبت به همدیگر را آسیب دانست و بیان کرد: ظرفیت مثبت مسائل قومی، بهره گیری از آن برای رفع مشکلات، صلح و سازش است.

وی گفت : در سال های گذشته کمتر پرونده ها به مراجع قضایی کشیده می شد و با پادرمیانی ریش سفیدان و معتمدین ، منازعات محلی حل و فصل می شد و این نشان دهنده جایگاه خوب چنین ظرفیتی در میان مردم بوده و هست که ما باید از این ظرفیت به نحو احسن برای جلوگیری از افزایش پرونده های قضایی و تحقق بخشی به صلح و سازش استفاده کنیم.

وی بر تقویت فعالیت های دستگاه ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: در گذشته نه چندان دور پرونده های قضایی در استان بسیار کم بود و از مهمترین عوامل آن، بهره گیری از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان برای حل مسائل بود.

 

از قتل به خاطر بوق زدن و نام گذاری یک خیابان ویژه تا پیشنهاد ریش سفیدی به قاضی القضات و یک تقدیر ویژه + تصاویر

 

هدف ستاد صبر ترویج فرهنگ صلح و سازش است
امید محبی دبیر ستاد ملی صبر هم در این همایش گفت : از جمله محورهای حرکتی ستاد، ترویج فرهنگ صلح و سازش و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی با بهره گیری از ظرفیت های مردمی است.

محبی با بیان اینکه در سال گذشته چهار جلسه با حضور مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی و فرهنگی برگزار شده است، عنوان داشت: یکی از دغدغه های کشور موضوع آسیب های اجتماعی است که همکاری و حرکت همه دستگاه ها در این راستا ضروری است.
توجه به ظرفیت شبکه های اجتماعی
وی تمرکز ستاد را بر سه حوزه رسانه ای، فرهنگی و آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: ۷ کمیته تخصصی در ستاد صبر تشکیل شده است.

دبیر ستاد ملی صبر گفت: احیای سنتهای اصیل و فرهنگ غنی استان ها با هدف صلح و سازش با بهره گیری از توانایی سازمان های مردم نهاد، ریش سفیدان، روحانیت و بزرگان طوایف ضروری است.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی علاوه بر خطرات و آسیب ها، ظرفیت های مناسبی برا تحقق هدفگذاری ها دارند، ابراز داشت: اگر افراد زیر هفت سال و بالای ۸۰ سال را کنار بگذاریم، ۴۵ میلیون کاربر تلفن همراه هوشمند در کشور وجود خواهد داشت و می توان از این ظرفیت برای معرفی فرهنگ، تجارب موفق و ... برای کاهش آسیب های اجتماعی و ترویج صلح و سازش استفاده کرد.

محبی بر اجرای حرکت های پژوهشی و بهره گیری از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: نباید جهت پایانه نامه ها صرفا این باشد که پایان نامه ای تولید شود و باید با احصای نیازهای علمی جامعه از ظرفیت های پژوهشی استفاده کرد.

وی افزود: همچنین ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی برای مقابله با آسیب های اجتماعی ضروری است.

محبی نقش مساجد و بخش های مذهبی در راستای تحقق اهداف ستاد صبر را موثر دانست و گفت: اقدامات فرهنگی کمک زیادی به پیشبرد اهداف می کند.
قتل به خاطر بوق زدن و نام گذاری یک خیابان ویژه  
دبیر ستاد ملی صبر  گفت: نقش مبلمان شهری در القای آرامش به جامعه محسوس است و می توان از این حوزه برای پیشبرد اهداف و توسعه ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد.
محبی در ادامه گفت : ما مواردی از قتل را داشته ایم که به خاطر بوق زدن یک راننده و ایجاد درگیری بر اثر آن ، اتفاق افتاده است و این نشان از عدم کنترل در برخی اتفاقات است که با کمی حوصله چنین اتفاق ناگواری قابل کنترل بوده است یا اینکه اتفاق افتاده است بر اثر درگیری بر سر جای پارک قتل اتفاق افتاده است.

وی افزود: ستاد صبر متعلق به همه مردم است و نقش ما صرفا هماهنگ کننده است و دستگاه ها برنامه عملیاتی خود را در این حوزه ارائه دهند.
محبی افزود : به طور مثال شهرداران یک خیابان از خیابان های شهر را به نام خیابان صبر نامگذاری کنند و همه ی شهروندان به این فرهنگ سازی بپردازند که در این خیابان سعی بر رعایت همه ی قوانین و از خودگذشتگی ها را بنمایند و حداقل این خیابان را به عنوان نماد فرهنگ صبر در شهرها داشته باشیم.

محبی با اشاره به اجرای طرح های مختلف در حوزه ستاد صبر گفت: ۱۵ هزار نفر در سامانه ستاد صبر ثبت نام کرده و فعالیت دارند.

از قتل به خاطر بوق زدن و نام گذاری یک خیابان ویژه تا پیشنهاد ریش سفیدی به قاضی القضات و یک تقدیر ویژه + تصاویر
 
 
پیشنهاد ریش سفیدی به قاضی القضات
با توجه به حضور ریش سفیدان و معتمدین محلی در این همایش ، نماینده این گروه از جامعه هم در سخنانی به بیان مواردی پرداخت از جمله این که با مخاطب قرار دادن حجت الاسلام مزارعی به عنوان رئیس دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : به نظر می رسد استفاده از ظرفیت قضات بازنشسته برای آموزش چگونگی برخورد قضات جوان با مراجعان یا متهمان بسیار ضروری است چرا که در دستگاه قضایی ، قضات بازنشسته در خصوص شیوه برخورد با ارباب رجوع و متهمان بسیار خوب عمل می کردند.
 
 
از قتل به خاطر بوق زدن و نام گذاری یک خیابان ویژه تا پیشنهاد ریش سفیدی به قاضی القضات و یک تقدیر ویژه + تصاویر
 
تقدیر ویژه

در پایان این همایش از طرف معاونت فرهنگی قوه قضائیه از حاج محمدرحیم دهراب پور به عنوان اولین برگزیده این ستاد ملی در استان تقدیر به عمل آمد.

در توضیح این تقدیر ویژه بیان شد : ستاد ملی صبر با ترویج فرهنگ صبر با گفتمان سازی مفاهیمی اساسی چون صلح، بخشایش و رضایت اقدامات مهمی برای مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی را انجام داده و خواهد داد و آقای حاج محمدرحیم دهراب پور با توجه به سوابق بسیار مثبت و اثربخشی که در برنامه های صلح و سازش در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است شایستگی این را پیدا کرده تا به عنوان اولین نفر در استان، جایزه ویژه و لوح تقدیر ستاد ملی صبر کشور را دریافت نماید.

 

تصاویر تکمیلی همایش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار