اما ماجرا به ضعف مدیریتی در میان مسئولین متولی آب محدود نیست بلکه یک پیش بینی بلند مدت از یکی از کانال های هواشناسی منتشر شده است که وضعیت بسیار نا امید کننده ای در خصوص بارش ها را نمایان می کند! و باید دید غضنفر علیجانی تا چه میزان می تواند ضعف مدیران آبی را پوشش دهد!
کد خبر: ۵۵۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷ 11 January 2018

چند سالی است که وضعیت بارش ها در کشور و استان از حالت معمول و نرمال خود پایین تر آمده است و برخی خبرها هم حکایت از افت شدید آب های زیر زمینی ، خصوصا چاه های آب شرب دارد . این اتفاقات مسئولینی که معمولا تا قبل از رسیدن به بحران چندان به فکر آمادگی برای مواجه نیستند را به تکاپو انداخته است. شاید یکی از عجیب ترین مدیریت ها مربوط به حوزه ی آب و فاضلاب شهری باشد که به نظر می رسد ، با وجود همه ی مشکلاتی که وجود دارد برنامه ریزی های مشخصی وجود ندارد . هرچند گاها اقداماتی فرهنگی صورت می گیرد اما تاکنون نتیجه ملموسی مشاهده نشده است!
در خصوص توانایی اقدامات موثر در موارد مهم(انشعابات غیرمجاز) گویا تنها آمار و ارقام است که بیان می شود اما برخوردها به گونه ای نبوده که بتواند حالت تنبهی و بازدارندگی داشته باشد و البته برخی هم معتقدند که با وجود تعدد تخلفاتی مانند انشعابات غیره مجاز ، نوعی مماشات با متخلفان صورت می گیرد و این اقدامات چندان جنبه ی تنبیهی ندارند .
دو سال پیش بود که رئیس دستگاه قضا پس از نمایش فیلم هایی از طرف مدیر عامل آب و فاضلاب استان در یک جلسه با حضور مسئولین که تخلفات عجیبی از استفاده آب شرب برای باغ های اطراف شهر را نشان می داد ، بر آشفت و به شدت تذکر داد که چرا در این خصوص ، پرونده متخلفین به دادگستری ارسال نمی شود ؟! پس از آن توپ و تشرهای قاضی القضات مسئولین آب و فاضلاب کمی به خود آمده و ظاهرا برخوردهایی را هم انجام دادند و آما و ارقام بسیار بزرگی را هم اعلام می کنند اما واقعیت این است که به نظر می رسد چندان اقدامات آن ها تاثیرگذار نبوده است! چرا که هنوز هر از گاهی انشعاباتی غیره مجاز کشف می شود که در صورت تاثیر بازدارندگی داشتن اقدمات قبلی ، باید اکنون شاهد این تخلفات کمتر می بودیم! البته فعلا مدیر عامل آب و فاضلاب تلاش زیادی برای فرهنگ سازی انجام می دهد که باید امیدوار بود ، این برنامه های فرهنگ سازی فقط در حد آمار و ارقام نباشد بلکه پیگیری خروجی این اقدامات بود و به صرف اعلام اینکه 1000 اثر نقاشی دانش آموزان به دبیرخانه یک مسابقه با موضوع آب رسیده است اکتفا نکرد و بازخورد آن را هم بررسی نمایند. حال هم یک اقدام فرهنگی دیگر از آب و فاضلاب صورت گرفته که از هم اکنون باید به این نکته توجه شود که فقط تولید یک سی دی طنز نباشد بلکه به نحوی بازخورد آن را هم در جامعه مدیریت کرد.
لدنی نژاد دست به دامان "غضنفر علیجانی" شد !
 
آنگونه که روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد نوشته است : بعد از ظهر امروز و با حضور معاون امور عمرانی استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، شهردار یاسوج، برخی از مسئولان استانی ومدیران عامل صنت آب و برق استان نشست هماهنگی شورای صنعت آب و برق استان برگزار شد که مهمترین گزارش خبری آن ، رونمایی از اثر طنز غظنفر علیجانی بوده است.

سید علی لدنی نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه  سری جدید طنز  غضنفر با حمایت شرکت آبفای استان  تهیه و تولید شد اظهار کرد: هدف از این کار استفاده از ظرفیت های هنری در تبیین مسائل مختلف از جمله بحران و کمبود آب بود.


وی افزود: در این طنز که به کارگردانی و نویسندگی احمد خاکیان هنرمند طنزپرداز  محلی انجام شد، به مباحث مختلف اجتماعی  و برخی معضلات از جمله  بحران   کمبود آب پرداخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حمایت از هنرمندان در تولید آثار هنری باعث تبیین مسائل مختلف از زبان و ظرفیت هنر خواهد شد.

گفتنی است اثر جدید طنز غضنفر با هنرمندی احمد خاکیان در نقش غضنفر، پیمان عبدالهی در نقش گشمرد و عبدوشاه، ابراهیم دهنوی در نقش جنگجو و آید طهمورثی در نقش عسل اجرا شده است.
بارش های ماه های پیش رو در هاله ای از ابهام
اما ماجرا به ضعف مدیریتی در میان مسئولین متولی آب محدود نیست بلکه یک پیش بینی بلند مدت از یکی از کانال های هواشناسی منتشر شده است که وضعیت بسیار نا امید کننده ای در خصوص بارش ها را نمایان می کند!
درپیش بینی بلند مدت برای ادامه زمستان این کانال هواشناسی که در تاریخ 1396/10/19 منتشر شده است اخبار بسیار مایوس کننده بوده است!
در این گزارش آمده است :آنچه که نقشه های بلند مدت بیان دارند در مجموع این است که امسال در کشور زمستان نیز مانند پاییز دچار خشکسالی شدید هستیم .
تا پایان دی ماه بارشی در کار نخواهد بود ، مطابق نقشه های بلند مدت جهانی در بهمن ماه نیز به بارش قابلی امیدی نیست ، اما انچه که فعلا نقشه ها بیان میکنند ، وضعیت برای اسفند ماه و فروردین نرمال خواهد بود ، همه اینها مشروط به ثبات نقشه های این چند مدت می باشد ، لازم به ذکر است درصد خطای پیش بینی بلند مدت زیاد می باشد و هر چند روز یک بار ممکن است تغییرات زیادی در انها به وجود بیاید ، اما سابقه پیش بینی های بلند مدت نشان داده گاهی حتی بدتر از پیش بینی رخ داده و گاهی در ان شدت پیش بینی نبوده ، ولی در مجموع سابقه پیش بینی بلند مدت تا کنون تقریبا چیزی نزدیک به پیش بینی ها رخ داده است ، انشاالله که امسال اینگونه نباشد و در ادامه با دعای خیر شما و به پا داشتن مکرر نماز باران تغییرات اساسی در نقشه ها به وجود بیاید. در صورت تغییرات و خبر از بارندگی جدید موارد اطلاع رسانی خواهد شد . در پایان دادن یک تذکر بسیار لازم و ضروری می باشد : شهروندان گرامی مطابق امار دریافتی از وزارت نیرو ، بحران آب بسیار جدی می باشد جدی تر از انی که حتی فکرش را بکنید ، موضوع بحران آب در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی می باشد و این یعنی نزدیک شدن به فاجعه ، لذا با توجه به خشکسالی های پی در پی و کم شدن ذخایر زیر زمینی به شدت می طلبد تا هر اندازه که میتوانید اب را فقط در موارد واقعا لازم و ضروری مصرف کنید تا هم به ادامه زندگی خود و فرزندانتان رحم کرده باشید .

حال به نظر می رسد از مجموع وضعیت موجود و پیش بینی شده با مدیریت های ضعیف مسئولین آب و فاضلاب استان باید مردم خود همت کنند و سعی در مدیریت بحران نمایند چرا که به نظر می رسد مسئولین از انگیزه کافی برای مواجهه با چنین بحرانی را دارند و یا اینکه توانایی لازم را ندارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
اگر چاهای غیرمجاز وانشعابات غیر مجاز بسته وقطع شوند که امکان نداره میتوان حرفی برای گفتن اداره اب داشته باشد وگرنه منتظر خکسالی قبل ازموعد باشیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار