کد خبر: ۵۵۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳ 13 January 2018
درگذشته نگهداری الاغ میتوانست چرخ بخش وسیعی از اقتصاد خانواده ها را بگردش در آورد.بسیاری از اموری را که امروزه ماشین آلات کشاورزی و حمل ونقل بسرعت انجام میدهند درگذشته با بهره کشی از الاغ در خانواده های روستایی با حداقل هزینه ها صورت می پذیرفت،

فراگیرشدن تکنولوژی در اقتصاد کشور ،سهولت و صرفه جویی در زمان باعث گردید که بشر با روش های سنتی خداحافطی که همین به کمرنگ شدن نقش این حیوان اهلی دراقتصاد روستایی تاثیر زیادی داشته است.

تا جائیکه پیش از این در بسیاری از روستاها با فرا رسیدن فصل سرما، صاحبان خرها، این موجودات را در طبیعیت به حال خود رها می‌کردند.

به گزارش خبرنگار راک نیوز از ممسنی به نقل از خبرنورآباد ؛ بر اساس گزارش های دریافتی بیش از ۱۵ راس الاغ در روستاهای کجایی، عمویی و آبگشنه در نزدیکی مرکز شهر نوراباد در چند ماه اخیر گم شده اند.

شایان ذکر است مالباختگان که اکثرا از روستاییان بی سواد و سن بالا هستند نیز شکایت خود را در این خصوص به دادگاه تحویل داده اند و یکی از اشخاص مورد نظر انها نیز بازداشت شد که به گفته چند تن از مالباختگان با وساطت و ضمانت یکی از اعضای فعلی شورای شهر نورآباد آزاد شده است.

بر اساس گفته های این مالباختگان این رویه و گم شدن های احشام سابقه نداشته است و بعضا برای عده ای مرتبه چندم هست و به همین دلیل نظریه سرقت و دزدیده شدن احشام منطقی تر است، چرا که اگر توسط حیوانات درنده کشته میشدند باید ما بقی لاشه ها دیده میشد و ردپای انسان و ماشین مشاهده نمیشد.

به گزارش راک نیوز ؛ اگرچه تاکنون اخبار دقیقی از علت ناپدیدشدن این تعداد الاغ در روستاهای حومه شهرنوراباددردست نیست اما خبر فروش گوشت الاغ تیرماه امسال در همسایه بغلی ممسنی احتمال فروش گوشت آن را بعنوان یک فرضیه به ذهن متبادر میسازد .

امانباید فراموش کنیم که طی دو سه سال گذشته بازار خرید و فروش الاغ در برخی از مناطق کشور رونق گرفته و قیمتی از ۴۰۰ هزارتومان تا حتی یک میلیون وپانصد هزارتومان برای یک راس الاغ پرداخته شده است واحتمال سرقت این حیوانات را نباید دور از دسترس دانست.

گفتنی است چندی پیش اخباری از قیمت گران پنیر خر و پوست آن منتشر شد که در آن خبرآمد : بانویی از روستای تقوّیه بخش خضرآباد شهرستان اشکذری استان یزد از طریق پرورش «الاغ» توانسته چرخ سنگین معیشت خود و اطرافیانش را به گردش درآورد. ایده قابل توجه، بدیع و سودآوری که می‌توان به عنوان یک نمونه منحصر به فرد از آن یاد کرد. تنها یک نمونه از محصولات پرورش «الاغ»، پنیر به دست آمده از این حیوان است که در بازارهای اروپایی ۱۰۰۰پوند قیمت دارد. برای تهیه یک کیلو پنیر الاغ باید از ۲۵کیلو شیر الاغ استفاده کرد. چینی‌ها هم از پوست الاغ برای تولید نوعی پلاتین استفاده می‌کنند که بر اساس طب سنتی چینی برای درمان سرگیجه، قاعد‌گی‌ نامنظم، بی‌خوابی و بهبود گردش خون بسیار مفید است. مجموعه این ویژگی‌های منحصربه فرد باعث شده تا توجه صفحه بنگاه‌ها در یک چنین روزی به ابعاد و زوایای مختلف بیزینس این بانوی اشکذری جلب شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار