کد خبر: ۵۵۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲ 17 January 2018

مهدی نیکدل در گفتگو با تابناک با انتقاد از نظراتی که بیانگر عدم انتفاع فرهنگیان از صندوق ذخیره فرهنگیان است گفت این صحبت ها  از سر بی اطلاعی است و صندوق به طور متوسط در 21 سال گذشته  17% به دارایی های فرهنگیان اضافه کرده است.

نیکدل افزود البته صندوق ذخیره فرهنگیان سود را به طور مستقیم بین فرهنگیان توزیع نمی کند و در اصل نقش صندوق مکمل بازنشستگی را ایفا می کند؛ بعبارتی یک شخص فرهنگی که از ابتدای تاسیس صندوق آورده ای نزدیک به 2 میلیون تومان دارد و امروزه ماهانه حدود 25 هزار تومان از فیش حقوقی آنها کسر می‌گردد، در زمان بازنشستگی مبلغی در حدود 20-25 میلیون می گیرد و در زندگی یک معلمی که حدود 1.5 تا 2.5 میلیون تومان حقوق ماهانه دارد، این مبلغ جوابگوی بخشی از هزینه های زندگی اش خواهد بود و این نتیجه فعالیت های صندوق است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص نحوه اطلاع سهامداران صندوق گفت الان به فرهنگیان گزارش سالانه می دهیم و می دانند که ارزش دارایی هایشان هر سال چقدر افزوده شده است و در آینده‌ای نزدیک با ورود اغلب شرکت‌های زیرمجموعه به بورس، پورتفوی و ارزش روزانه سهام توسط سهامداران قابل رصد خواهد شد.

وی افزود در راستای گسترش خدمات رفاهی حین خدمت به فرهنگیان، مجوزهای اولیه راه اندازی یک خط هوایی به نام ایر وان (Air One) اخذ شده است و به زودی شاهد راه افتادن این خط هوایی با ظرفیت تا 6 فروند هواپیمای ترجیحا نو و یا حداکثر 3-4 سال کارکرده خواهیم بود.

وی گفت این ایرلاین  بر اساس مدل حمل و نقل ارزان قیمت (Low Cost Carrier) فعالیت می کند، به گونه ای که مسافران دارای برنامه‌ریزی دقیق برای سفرهای خود می‌توانند بلیت را چند ماه زودتر و با قیمت بسیار پایین تهیه کنند که این مدل برای فرهنگیان بسیار مناسب است.
 
بیان اصل ماجرای اختلاس 8000 میلیاردی صندوق فرهنگیان در گفتگو با تابناک
 

نیکدل همچنین یادآور شد: یکی از ماموریت‌های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان گسترش ارائه خدمات رفاهی حین خدمت به اعضای این موسسه است که در حال حاضر در قالب شرکت‌های لیزینگ و رفاه فرهنگیان، اقتصاد و رفاه فرهنگیان، شرکت خدمات مسافرتی زاگرس، تأمین مسکن فرهنگیان، بیمه معلم و ... صورت می‌گیرد.

 وی در پاسخ به اخباری که از اختلاس‌های چندهزار میلیاردی در صندوق به گوش می‌رسد گفت اصلا این اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت نگرفته و در بانک سرمایه صورت گرفته است که برخی رسانه‌ها به علت سهامداری 46 درصدی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق در بانک سرمایه، به اشتباه و بعضا شیطنت آن را به عنوان اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام و افکار عمومی و فرهنگیان عزیز را نسبت به صندوق تخریب کردند.

نیکدل گفت عده ای در کشور که از آنها با نام آدم‌های خوب یا آقازاده یاد می‌شود آمدند و کلاه بسیاری از بانک‌ها و ازجمله بانک سرمایه را برداشتند؛ البته بعضا با نیت کلاهبرداری و عدم استرداد وجوه نسبت به دریافت وام اقدام کردند و یا در برخی موارد سرمایه بانک‌ها به پروژه‌هایی مانند ملک و زمین وارد شد که به علت رکود امکان بازگشت آن در کوتاه مدت مقدور نیست.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر اینکه سهامداری 46 درصدی در بانک سرمایه به معنی مدیریت تام صندوق در آن بانک نیست گفت بانک تحت مقررات و آیین‌نامه های بانک مرکزی فعالیت می کند و ادامه داد در بدو ورود به صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش گسترده‌ای برای تغییر برخی مدیران و اعضای هیات مدیره بانک کردم که با تمام مخالفت‌ها و بوروکراسی‌های بانک مرکزی 5 ماه این تغییرات طول کشید و در این فاصله مدیر قبلی 440 میلیارد تومان تخلف مال یانجام داد که با آنکه به عنوان سهامدار از آن با خبر بودیم، ولی کاری از ما ساخته نبود.
 
بیان اصل ماجرای اختلاس 8000 میلیاردی صندوق فرهنگیان در گفتگو با تابناک
 

وی با گله از تخریبی که در موضوع بانک سرمایه علیه صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفت بیان داشت از کل حدود 140 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، حدود 8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک سرمایه است که آن را تلاش کردند به پای صندوق بنویسند، وانگهی از حدود 140 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، به جز 8 هزار میلارد تومان بانک سرمایه سایر وجوه متعلق به کجاهاست؟ آیا درست است که برویم و سهامداران بانک‌ها را برای این معوقات بازخواست کنیم؟

نیکدل افزود سیاسی کاری بلای جان اقتصاد شده است و موضوع اختلاسی که به پای صندوق نوشته اند هم کاملا سیاسی است و قصد تخریب دولت را دارند.

وی افزود بانک سرمایه در سبد صندوق سهم 5 درصدی دارد، در حالیکه بیش از 95 درصد وقت ما را گرفته است و این واقعا غیر منصفانه است.

وی گفت برخی اتفاقات ذات معامله است و ممکن است در برخی مراودات اقتصادی طرفی کالا و یا خدماتی را به بهای گران‌تر بفروش برساند که البته قانون در همه این موارد راه پیگیری و استیفای حقوق طرفین را مشخص کرده است و صندوق نیز به عنوان یک نقش آفرین در اقتصاد کشور روزانه وارد معاملات کثیری می شود که بالاخره ممکن است مشکلاتی از این دست برایش پیش بیاید که از طرق قانونی پیگیر حقوق خود می شویم، ولی نباید نام آن را اختلاس گذاشت.

نیکدل در انتها با بیان آنکه سیاست زدگی آفت کشنده و سهم مهلک صنعت و اقتصاد است گفت اگر به فکر آینده کشور هستیم باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم تا امنیت سرمایه گذاری و بستر رشد و شکوفایی اقتصاد فراهم شود نه اینکه به بهانه های واهی و به قصد تخریب دولت و یا دیگران سرمایه گذار را متهم و فراری دهیم که این دانسته یا ندانسته عین خیانت و خدمت به دشمنان است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
خیلی خبر خوبی کار کردی تابناک عزیز.ما معلم ها واقعا نگران بودیم.خداوند را شکر که اشتباه و بازی سیاسی بوده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
خیلی خبر خوبی کار کردی تابناک عزیز.ما معلم ها واقعا نگران بودیم.خداوند را شکر که اشتباه و بازی سیاسی بوده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار