گزارش کامل نشست خبری معاونت غذا و داروی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد
در این نشست خبری دکتر امام بخش قائدی از مشکلاتی که شهرداری یاسوج برای ایجاد آزمایشگاه سم شناسی بوجود آورده است گفت و به خدمات ویژه دارویی دستگاه تحت مدیریت خود به مناطق محروم هم اشاراتی داشت.
کد خبر: ۵۵۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 23 January 2018

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان مهمترین خبرها ، عملکرد و دغدغه های حوزه ی غذا و داروی استان پرداخت.
در این نشست خبری دکتر امام بخش قائدی از مشکلاتی که شهرداری یاسوج برای ایجاد آزمایشگاه سم شناسی بوجود آورده است گفت و به خدمات ویژه دارویی دستگاه تحت مدیریت خود به مناطق محروم هم اشاراتی داشت.

ارائه آماری از داروخانه های استان/ 17 داروخانه متخلف شناسایی و به کمیسیون ها معرفی شدند
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امام‌بخش قائدی با بیان اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد کار نظارت بر داروخانه‌ها و همچنین مواد غذایی را بر عهده دارد، اظهار کرد: در سطح استان 68 داروخانه شخصی و 10 داروخانه دولتی وجود دارد و 5 داروخانه دیگر مصوب شده که در شهرهای گچساران، یاسوج، مادوان، مارگون و لیکک احداث شود.
وی کلیدی ترین اولویت های معاونت غذا و دارو را برخورد با مواردی من جمله عرضه دارو های خارج از لیست مرجع اعلامی دارو های ایرانی، گران فروشی، کم فروشی واحدهای فروش دارو و علاوه بر این نظارت دقیق بر مسئولین فنی این واحدها عنوان نمود.
قائدی با بیان اینکه در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد از جمله چیتاب آمادگی صدور مجوز داروخانه به بخش خصوصی را داریم، ابراز کرد: داروسازان بعد از ۶ سال تحصیل منافع اقتصادی خود را نیز در نظر می‌گیرند.
معاون غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها در دو کمیسیون ماده 20 و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در 9 ماهه سال جاری 17 مورد تخلفات داروخانه‌ها شامل عرضه خارج از فهرست داروهای ایرانی، نبود مسؤول فنی و داشتن داروی تاریخ گذشته به این کمیسیون‌ها معرفی شدند.

قائدی از معرفی ۶ داروخانه متخلف به کمیسیون ماده ۲۰ خبر داد و افزود: این داروخانه‌ها ۳ روز تا یک هفته تعطیل شدند و برخی نیز سهمیه داروئی آن‌ها به مدت یک ماه قطع شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طی یکسال گذشته برخی داروخانه‌داران استان را به دلیل تخلف در زمینه گرانفروشی و کم فروشی، نداشتن مسئول فنی، فروش داروهای خارج از فهرست داروئی ایران، داروهای تاریخ گذشته و …به کمیسیون ماده ۲۰ و ۱۱ معرفی کردیم.

از توزیع داروی رایگان در مناطق محروم تا

آزمایشگاه سم شناسی معطل عوارض خواهی بیشتر از طرف شهرداری
وی عنوان کرد: نظارت بر کارخانه‌های مواد غذایی، برچسب‌گذاری محصولات و اجرای طرح PMS یا جمع‌آوری مواد غذایی و آشامیدنی در سطح شهر از دیگر وظایف این معاون است که در استان 33 کارخانه مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی وجود دارد و بر آنها نظارت می‌کنیم.

این مسؤول با اشاره به لزوم ایجاد آزمایشگاه سم‌شناسی در سطح استان گفت: در طبقه بالای معاونت غذا و دارو، زمینه برای راه‌اندازی این آزمایشگاه فراهم شد و حتی مبلغ 500 میلیون تومان به شهرداری عوارض دادیم اما شهرداری پرونده احداث این آزمایشگاه را به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده که پلمب کنند.

قائدی اضافه کرد: شهرداری به این دلیل ما را به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده که دنبال عوارض بیشتری است و حتی می‌گویند عوارض کمیسیون ماده 100 را هم باید بپردازیم که امیدواریم این مشکل هر چه سریع‌تر حل شود.
بدنسازی و طب سنتی/ کمک های ویژه به بیماران صعب العلاج
معاون غذا و داروی دانشگاه کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی واحد طب سنتی در این معاونت گفت: 80 باب عطاری و 52 باشگاه بدنسازی در سطح استان وجود دارد که در تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی داروخانه گیاهی در سطح استان گفت:  به دنبال نیمه صنعتی کردن داروهای طب سنتی هستیم و اگر در این حوزه به خوبی کار شود بسیاری از نیازهای مردم برطرف می‌شود.

این مسؤول کمک به بیماران سرطانی و صعب‌العلاج را از دیگر وظایف این معاونت دانست و افزود: سال گذشته 700 میلیون به این بیماران کمک‌های بلاعوض پرداخت شد در حالی که در 9 ماهه امسال مبلغ کمک شده به این بیماران 830 میلیون تومان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال جاری یک هزار و 380 مورد بازرسی از داروخانه‌ها و واحدهای مواد غذایی صورت گرفت که 210 مورد از این نظارت‌ها در حوزه مواد غذایی و 240 مورد مواد مخدر بوده است.
 

وی بابیان اینکه ۳۳ کارخانه مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی در سطح استان فعال است، گفت: سال جاری یک هزار و ۳۸۰ مورد بازرسی از داروخانه‌ها و واحدهای مواد غذایی صورت گرفت، که ۲۱۰ مورد از این نظارت‌ها در حوزه مواد غذایی و ۲۴۰ مورد مواد مخدر بوده است.

قائدی با بیان اینکه استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی در کشور ایران ۱۰ برابر کشورهای توسعه یافته دنیا است، تصریح کرد: در زمینه خرید نکردن از مواد آرایشی و بهداشتی دو بندر گناوه و دیلم باید فرهنگ سازی و تبلیغ شود تا شاهد وقوع مشکلات احتمالی نباشیم.

این مسوول با اشاره به مشکلات استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی از بندر دیلم و گناوه ادامه داد: اطلاعی از دمای مکان نگهداری این مواد در خارج کشور و حتی داخل کشور نداریم که با این شرایط امکان بوجود امدن هرگونه مشکل وجود دارد ضمن اینکه مسائل امنیتی مربوط به حوزه دارو (بیو تروریسم )هم وجود دارد.

وی بابیان اینکه ۸۰ باب عطاری و ۵۲ باشگاه بدن‌سازی در سطح استان وجود دارد، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در شناسایی گیاهان دارویی از استان‌های پیشگام در کشور است، که در تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی و راه‌اندازی داروخانه گیاهی در استان هستیم.

کمک های دارویی ویژه به مناطق محروم

دکتر قائدی در بخش پایانی سخنان خود گفت : معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ، با ارسال داروهای لازم بیماران به مناطق محروم سعی نموده است که این داروها در بیشتر این مناطق ، به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود : در برخی مناطق هم که به صورت غیره رایگان بین بیماران روستایی توزیع می شود ، کمترین فرانشیز در نظر گرفته می شود و عملا مبلغ زیادی از بیماران اخذ نمی شود.

قائدی گفت : معاونت غذا و دارو در خصوص سلامت غذایی و دارویی خصوصا مناطق محروم و کمتر برخوردار حساسیت ویژه ای دارد و سعی می نماید که خانواده ها و بیماران در این مناطق کمترین دغدغه را داشته باشند و حتی الامکان نیازی برای مراجعه آن ها به مراکز بهداشتی و درمانی شهرها وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار