کد خبر: ۵۵۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹ 23 January 2018
نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار برگزار شد.
علی محمدی احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه، علت اینکه صادرات غیرنفتی استان در چهار سال اخیر حدود پنج میلیون دلار است و رشد صادراتی نداشته‌ایم برای آن باید تدبیری اندیشید و راهکاری عملی ارائه شود.

وی با اشار به اینکه از ملاک‌های اصلی رشد شاخص‌ها و اقتصادی و توسعه هر منطقه‌ای میزان صادرات آن می‌باشد، اظهار داشت: اینکه ما همه فریاد می‌زنیم باید شغل ایجاد شود لازمه آن توسعه صادرات است.

احمدی با بیان اینکه، طبق آمارهای ارائه شده در چهار الی پنج سال گذشته، بود و نبود گمرک در استان چندان فرقی نداشته است، تاکید کرد: گمرک استان نقش مهمی در توسعه صادرات دارد و باید در این زمینه خود را تجهیز و فعال سازد.

استاندار به نقش دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در توسعه صادرات استان اشاره کرد و افزود: صنعت، معدن، تجارت، گمرک، اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های استان در کنار همه بنشینند و علت امر را ریشه یابی کنند و پیشنهادات و راهکار سازنده برای توسعه صادرات استان ارائه دهند.

سیمان مارگون و آجر دهدشت هم نتوانستند !

احمدی تاکید کرد: مدیران این دستگاه‌ها و بخش خصوصی در جلسه بعدی راحل مشکلات، موانع را در قالب نرم افزار در جلسه ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه، استان‌های همتراز ما در برخی موارد حدود ۳۰ برابر ما صادرات داشته‌اند در حالی که در استان ما علاوه برکارخانجات و طرح‌های تولیدی گذشته طرح‌های کوچک و بزرگی از جمله کارخانه سیمان مارگون، کارخانه آجر دهدشت و.. راه اندازی و فعال شده‌اند، اما در آمارها افزایش صادراتی نداشته‌ایم.

استاندار به جلوگیری از ورود قاچاق کالا به استان تاکید کرد و اظهار داشت: در حالی که به پایان سال نزدیک می‌شویم، قطعاً ورود کالاهای قاچاق بیشتر می‌شود و برای کنترل و تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی مردم در ایام تعطیلات تدابیر لازم اندیشیده شود.

احمدی اظهار داشت: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر نسبت به رفع مشکل انبار گمرک این استان در کمترین زمان ممکن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع مشکل کمبود انبار گمرک اجاره کردن سوله صنعت، معدن و تجارت واقع در شهرک‌های صنعتی است، عنوان کرد: شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استان در مورد مجوزهای وارداتی موجود در گمرک اطلاع رسانی و اگاهی بخشی کنند تا بتوانند از این طریق مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز خود را وارد کرده و به نوعی ارز آوری داشته باشد.

احمدی ابراز کرد: ضروری است کالاهای قاچاق مکشوفه در این استان قبل از انتقال و ذخیره‌سازی در انبار با عکس و فیلم مستندسازی شود تا با گذشت زمان امکان دخل و تصرف و جابه‌جایی نباشد.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ارائه هر گونه گزارش در نشست ستاد قاچاق کالا و ارز استان باید مستند باشد و به آمار و ارقام روی کاغذ نباید اکتفا کرد.

احمدی با تاکید بر اینکه بخشی از قاچاق کالا در استان از طریق واردات غیر رسمی انجام می‌شود، بیان کرد: باید این واردات غیر رسمی به رسمی تبدیل شود تا جلوی بخشی از قاچاق کالا گرفته شود

وی با اشاره نزدیک بودن تعطیلات عید گفت: تنظیم بازار در این ایام مهمتر از سایر ایام سال بوده و باید نظارت و کنترل دقیقی بر بازار استان با با مشارکت تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین دستگاه قضایی شود زیرا در آستانه عید امکان افزایش قاچاق کالا وجود دارد و باید مراقب بود.

عضو کمیسون قاچاق کالا و ارز استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: در ۱۰ ماهه گذشته ۲۹۱ میلیارد ریال ارزش کالاهای کشف شده در استان می‌باشد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۱ درصد رشد دارد.

بهمنی افزود: در این رابطه یک هزار و ۶۲۹ فقره پرونده تشکیل شده است و یک هزار و ۹۵۷ نفر زن و مرد به مقامات قضائی معرفی شده‌اند.

به گفته بهمنی، ۶۷۱ دستگاه خودرو حامل کالای های قاچاق در استان متوقف شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد کرد: تعداد پرونده‌های متشکله در ۱۰ ماهه امسال یک هزار و ۶۲۹ فقره بوده که در همین راستا یک هزار و ۴۰۳ نفر هم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

این مسؤول اضافه کرد: لوازم یدکی خودرو، مشروبات الکلی، سیگار، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، انواع سلاح و باتری خودرو بیشترین کالاهای مکشوفه قاچاق در سطح استان است./کبنا نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار