کد خبر: ۵۵۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴ 29 January 2018
متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، گفت: بیماری دیسک کمر یکی از مهمترین بیماری های ستون فقرات در بین تمامی گروه های سنی است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر احمد صالحی با بیان اینکه دیسک کمر یک حالت بالشتک غضروفی در بین مهره های کمر و به عنوان یک ضربه گیر است، افزود: تسهیل حرکت مهره ها به صورت خلفی، غدامی و کناری به سبب وجود دیسک کمر ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری های مختلفی سبب ایجاد درد در ناحیه ستون فقرات می شوند، اضافه کرد: ضعف عضلات مربوط به مهره های ستون فقرات، آسیب های ناشی از ساییدگی کمر و لغزندگی های مربوط به مهره ها از دیگر بیماری های ستون فقرات است که با بیماری دیسک کمر اشتباه گرفته می شوند.

علایم بیماری دیسک کمر به چه صورت است

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، ادامه داد: درد کششی در اندام های تحتانی، درد در پا چپ یا راست به علت قرار گیری دیسک در کانال های عصبی و عدم توانایی در راه رفتن در بیماران با سنین بالا از جمله علائم بیماری دیسک کمر است.

وی آسیب به مهره های ستون فقرات را از مهمترین علل ابتلا به دیسک کمر دانست و تصریح کرد: شغل هایی همچون دام پروری، کشاورزی، رانندگان، کارمندی و کارهای یدی همچون کارگری ساختمان از جمله پرخطر ترین مشاغلی هستند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

دکتر صالحی جوانان را به علت طراوت مهره های ستون فقرات از اصلی ترین گروه های در معرض خطر عنوان کرد و گفت: بلند کردن اجسام سنگین، نشستن های طولانی مدت، بدن سازی به صورت غیر اصولی و انجام حرکات سنگین در حین تمرینات ورزشی از دیگر عوامل خطر ساز در ابتلا به دیسک کمر است.

دیسک کمر چگونه درمان می شود؟

وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد دیسک های کمر به روش های درمانی بدون جراحی پاسخ می دهند، یادآور شد: استراحت، پیاده روی در مسیر صاف، خوابیدن به پهلو به صورت جنینی همراه با قرار دادن بالشت هایی در زیر دو زانو، استفاده از دستشویی های فرنگی، آب درمانی، فیزیوتراپی و استفاده از داروهای درمانی از راه های درمان غیر جراحی بیماری دیسک کمر است.

آیا جراحی ضروری است؟

دکتر صالحی جراحی آخرین راه درمانی موثر در درمان دیسک کمر دانست و افزود: عدم پاسخ مثبت و بهبودی دیسک کمر به مدت 4 تا 8 هفته به درمان های فوق الذکر نیاز به جراحی را تسریع می کند.

وی ابراز داشت: بیماران مبتلا به دیسک های اورژانسی همراه با ضعف عضلات و نیز بیمارانی که دچار بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع هستند، به عمل های جراحی نیاز دارند.

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج،در پایان عمل های جراحی را به دو دسته عمل های جراحی لیزری و عمل های جراحی باز تقسیم کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به تشخیص پزشک متخصص دیسک های خفیف به وسیله لیزر و دیسک هایی با آسیب شدید به وسیله عمل های جراحی باز و میکروسکوپی صورت می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار