کد خبر: ۵۵۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶ 29 January 2018
فرماندار بویراحمد تاکید کرد: اجازه مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر اجرای طرح‌های مربوط به حوزه منابع آبی در این شهرستان داده نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه نشست هم اندیشی برای جلوگیری از مشکل تنش آبی در بویراحمد برگزار شد و مسئولان شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند که 2 مورد از طرح‌های آبرسانی شامل آبرسانی به مهریان و طرح تصفیه خانه اضطراری یاسوج بیش از یک سال به دلیل معارضات اجتماعی راکد مانده‌اند.
اعتبار مصوب این طرح‌ها به ترتیب افزون بر 75 و 120 میلیارد ریال است.
مسئولان شرکت آبفای روستایی استان نیز معتقد هستند که معارضات اجتماعی توسط برخی افراد مهمترین مشکل فراروی موضوع تنش آبی در برخی روستاهای شهرستان بویراحمد از جمله گنجه‌ای کهنه، مزدک و دلی رچ است.
فرماندار بویراحمد تصریح کرد: در کمترین فرصت موضوع معارضات اجتماعی توسط برخی افراد ودستگاه ها در زمینه اجرای طرح‌های آبی این شهرستان با کمک سایر نهادهای امنیتی و انتظامی و معتمدان حل خواهد شد.
شاهرخ کناری، بحران خشکسالی و تنش آبی در شهرستان بویراحمد را با توجه به افزایش روزافزون مهاجرت و وجود بالای 60 هزار حاشیه نشین یادآور شد و گفت: میانگین بارش‌ها در شهر یاسوج در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 60 میلیمتر کاهش داشته است.
کناری با اشاره به ضرورت الگوی مصرف آب ونقش آفرینی رسانه ها و سایرنهادهای فرهنگی و تاثیرگذار در این راستا گفت: بدون شک یکی از مسایل پیش بینی شده و چالش های اساسی در این شهرستان از ماه های آینده و در بهار و تابستان امسال موضوع کم آبی از جمله در شهر یاسوج است.
فرماندار بویراحمد همچنین بر ضرورت جداسازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی در شهرستان بویراحمد تاکید کرد.
کناری گفت: ساماندهی و شناسایی انشعابات غیرمجاز و اصلاح شبکه های فرسوده از دیگر راه های عملی و مهم برای حل موضوع تنش آبی در این شهرستان است که در اسرع وقت کمیته ای متشکل از دستگاه های متولی و نهادهای امنیتی و انتظامی در این راستا تشکیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: استفاده از منابع آبی پایدار از جمله سدها و آبهای سطحی مهمترین راهکار برای حل چالش کم آبی در استان به ویژه شهر یاسوج است.
علی داوودی افزود: اجرای طرح های تعادل بخشی آب و ضرورت رعایت الگوی مصرف آب از جمله در حوزه کشاورزی با مصرف بیش از 90درصد از دیگر راهکارهای عملی و مهم در این راستاست.
وی تصریح کرد: البته بنا به ضرورت و تا زمان بهره برداری از سد تنگ سرخ یاسوج شرکت آب منطقه ای در صورت نیاز و تشخیص شرکت های آبفای شهری و روستایی مبنی بر احداث چاه در مناطق مستعد و حل مشکل کم آبی مردم اقدام خواهد کرد.
داوودی افزود: موضوع جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و همچنین اصلاح شبکه های فرسوده و شکسته در شبکه های توزیع آب شهرها وروستاهای مختلف استان نیز امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای حل چالش کم آبی است.
داوودی تاکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده وکارشناسی میزان مصرف و هدرروی آب در انشعابات غیرمجاز و در ایام پرمصرف آب بیش از 2و نیم برابر میانگین مصرف آب از جمله در مصارف صنعت وکشاورزی است.
شهر یاسوج به همراه سه شهر مادوان، سوق و دیشموک از جمله شهرهای دارای تنش آبی در کهگیلویه وبویراحمد است.
شهرستان بویراحمد به مرکزیت شهر یاسوج دارای جمعیتی افزون بر 290 هزار نفر است که حدود 140 هزار نفر آن در روستاها ساکن هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار