کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج عدس یکی از حبوبات دیرهضم محسوب شده و سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کند، اذعان داشت: عدس می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری زیرا علاوه بر سیری، منبع غنی آهن گیاهی است و چنانچه با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۶۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 06 February 2018

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج گفت: حبوبات نقش مهمی را در هرم غذایی و رفع نیاز های بشر ایفا می کند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج؛ سارا جهانبازی افزود: حبوبات را می توان منبع خوبی از پروتئین های گیاهی در نظر گرفت .

وی با بیان اینکه عدس یکی از حبوبات دیرهضم محسوب شده و سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کند، اذعان داشت: عدس می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری زیرا علاوه بر سیری، منبع غنی آهن گیاهی است و چنانچه با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ادامه داد: نخود نیز از جمله حبوبات  غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است که فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شده و همچنین یبوست را برطرف می کند.

جهانبازی اذعان داشت: لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است.

وی در ادامه گفت: لپه منبع غنی فیبر بوده و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود.

فواید انواع لوبیا را بهتر بشناسید
وی با بیان اینکه لوبیا چیتی از محبوب‌ترین حبوبات است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است، ابراز داشت: لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود و میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اظهار داشت: یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد.

وی ادامه داد: لوبیا قرمز به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است.

جهانبازی ابراز داشت: لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد.

وی در خصوص لوبیا سفید نیز عنوان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج گفت: لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد.

جهانبازی با بیان اینکه لوبیا سفید منبعی غنی از پروتئین و ویتامین ای گروه  Bاست، افزود: این لوبیا سرشار از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد.

وی ادامه داد: لوبیا سیاه از دیگر انواع لوبیا هاست که سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود.

جهانبازی گفت: لوبیا سیاه از نظر مقدار اسیدفولیک از دیگر لوبیاها برتری دارد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج گفت: ماش اسیدفولیک، منگنز و سلنیوم بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است و مانند آنتی اکسدانی قوی عمل می کند

وی در پایان خاطر نشان کرد: قرار دادن حبوبات در رژیم غذایی روزانه می تواند بخش مهمی از پروتئین ها و ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن را فراهم کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار