مدیر گمرک کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد
احمدی : از استاندار به جهت داشتن دغدغه در زمینه صادرات، تشکر می کنم اما باید بگویم، که اداره‌ گمرک متولی صادرات و واردات نیست و تنها کار گمرک تشریفات صادرات و واردات است.
کد خبر: ۵۶۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹ 08 February 2018

مدیر کل گمرک کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت روز جهانی گمرک در جمع اصحاب رسانه حاضر و از آخرین اقدامات و دغدغه‌های گمرک در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد بهنام احمدی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تبریک روز جهانی گمرک اظهار کرد: گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۸۶ با سه رویه صادرات کالا، قاچاق کالا و امانات پستی فعالیت خود را آغاز کرد که تا سال 92 کالاهای قاچاقی تحویل گمرک می‌شد اما بعد از قانون جدید در سال ۹۳ این وظیفه به سازمان اموال تملیکی محول شد.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق ماده ۴۷قانون، گمرک وظیفه ارزش‌گذاری کالا و بررسی اسناد و ارائه نظر را بر عهده دارد، گفت: الکترونیکی شدن تمام رویه‌ها در گمرک اتفاق مبارک و بزرگی بود که صورت گرفت و صادرات از این طریق صورت گرفت.

احمدی افزود : اداره‌گمرک متولی صادرات و واردات نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید تشویق کند تا شرکت‌های صادرات محور در استان شکل‌ بگیرد.
این مسؤول با بیان اینکه با ۳۷ سازمان متولی سر و کار داریم که حلقه آخر این سازمان‌ها، تجارت خارجی است، گفت: تمام زیرساخت‌های صادراتی در گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شده و مشکلی برای صادرات نیست، ضمن اینکه مجوز واردات کالا برای گمرک استان اخذ شده و انبار اختصاصی برای این منظور در نظر گرفتیم اما به جزء شرکت سینره واحد دیگری مراجعه نکرده که شرکت سینره به دلیل نداشتن فیبرنوری با موانعی مواجه است.
آقای استاندار گمرک متولی صادرات نیست
وی در ادامه بیان کرد: از استاندار به جهت داشتن دغدغه در زمینه صادرات، تشکر می کنم اما باید بگویم، که اداره‌ گمرک متولی صادرات و واردات نیست و تنها کار گمرک تشریفات صادرات و واردات است. اما با این وجود و تنها برای اینکه در بحث صادرات مشارکت داشته باشیم، ما به گمرک شهرکرد التماس کردیم که اگر شرکت صادراتی که مایل باشد از استان کهگیلویه و بویراحمد صادرات انجام دهد، به ما معرفی کنید، تا آمار ما هم کمی بالاتر برود.
احمدی با تاکید بر اینکه ظرف ۵ دقیقه ما ترخیص صادرات کالاها را برای شرکت‌ها صادر می‌کنیم، افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد تمایلی برای صادرات کالاهایشان ندارند، و گاهاً آنها بیان می‌کنند، چرا ما خودمان را به دردسر بیندازیم، از طریق دلال‌ها و سایر شرکت‌های استان‌های دیگر تولیداتمان را صادر می‌کنیم.
میزان صادرات کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون صادرات صنایع دستی، سیب درختی، عسل، آب معدنی، فرش، مواد لبنی و گلیم از گمرک استان صادر نشده است، به این دلیل که شرکت صادراتی نداریم و زیرساخت‌های صادراتی نیز در استان ضعیف است.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد به میزان صادرات استان در ۱۰ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۹۳۱ تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار  ۱۹۴ دلار شامل پودر و عصاره شیرین بیان، لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات سپاهان موکت به کشورهای آلمان، آفریقا، عراق، پاکستان، امارات متحده عربی، و اندونزی صادر شد.

این مسؤول عنوان کرد: محصولات صادراتی به لحاظ وزنی ۲۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۷ درصد رشد داشته است و با توجه به اینکه صادرات کشور در ۱۰ ماهه ۹۶ رشد داشته محصولات صادراتی استان نیز افزایش یافته است.
مشکلات صادرات در استان
احمدی به برخی از مشکلات برای صادرات کالا در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ محصولات سیمان یاسوج و بهنوش گچساران به دلیل عدم توان رقابت با شرکت‌های داخلی و خارجی حذف شدند، همچنین نبود سرمایه‌گذار قوی و شرکت‌های صادرات محور، نبود شرکت حمل و نقل بین‌المللی، عدم استفاده از کامیون‌های ترانزیت بین‌المللی، تعرفه بالای کامیون‌داران و وضعیت کوهستانی بودن استان مشکلات عمده در حوزه صادرات است.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نبود شرکت‌های صادرات محور در استان افزود: تاکنون محصولاتی مانند صنایع دستی، سیب، عسل و مواد لبنی از گمرک استان صادر نشده و اغلب این محصولات از گمرک سایر استان‌ها و با نام همان استان‌ صادر می‌شود که در حال رایزنی برای صادرات این محصولات از خود استان هستیم.
احمدی افزود: متأسفانه برخی از واحدهای صنعتی برای صادرات کالاها و محصولات تولیدی خود از طریق گمرک استان استقبال نمی‌کنند.

وی نبود شرکت صادرات محور، نبود شرکت حمل و نقل بین‌المللی، تعرفه بالای کامیون‌داران، استقبال نکردن واحدهای صنعتی و تولیدی استان برای صادرات کالای خود از طریق گمرک استان، نبود سردخانه، مراکز بسته‌بندی و نبود پایانه صادراتی را از مهمترین مشکلات صادرات در این استان عنوان کرد.

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گمرک تشریفات صادرات و واردات کالا را انجام می‌دهد، تصریح کرد: گمرک متولی صادرات و واردات کالا نیست. بلکه سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی این بخش است.
احمدی افزود: شرکت صادرات محور و سرمایه‌گذار قوی در سطح این استان وجود ندارد که باید برخی دستگاه‌ها ازجمله اتاق بازرگانی و استانداری زمینه ایجاد این امر را فراهم کنند.
وی گفت: یک واحد صنعتی صادرات محور استان، که در صادرات استان نقش مهمی ایفا می‌کند، هم‌اکنون با مشکلاتی همچون فیبرنوری، اینترنت و برق مواجه است.
احمدی گفت: تنها استانی که طی ۱۰ ماهه امسال در بین استان های کشور واردات نداشته، استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که از طریق گمرک این استان وارادتی صورت نگرفت.

وی رویه مجاز گمرک استان را صادرات و واردات کالا، ترانزیت داخلی، امانت پستی، پرونده قضایی و خروج موقت دانست و گفت: ۱۹ مورد دستگاه خروج موقت برای زائران عتبات عالیات صورت گرفته است، ضمن اینکه در رویه واردات کالا نیازمند باسکول و سایر زیرساخت‌ها هستیم که در همین راستا از زحمات مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قدردانی می‌کنم.

این مسؤول بیان کرد: برای طی مراحل واردات کالا نیازمند زمین هستیم که یک هکتار زمین در شهرک فرودگاه به همین منظور در نظر گرفته شده که مبلغ ۵۰۰میلیون تومان توسط استان و ۵۰۰ میلیون تومان توسط گمرک ایران برای این زمین اختصاص داده می‌شود و بعد از تحویل اقدامات قطعی واردات کالا که منجر به ایجاد اشتغال می‌شود از سر گرفته می‌شود.

وی به سامانه تجارت فرا مرزی در گمرک استان اشاره کرد و یادآور شد: سامانه کارشناسی مجازی و سامانه جامع قضایی در این گمرک راه‌اندازی شده است.

احمدی به پرونده‌های قاچاق کالا که به گمرک استان استعلام شده اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶۷ پرونده قاچاق کالا که عمدتا پوشاک، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد خوراکی بوده از گمرک استان استعلام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار