آنچه که بیشتر از همه وضعیت ادامه جستجو و انتقال اجساد را مبهم و سخت نموده است ، شروع بارش ها است ، بارش هایی که به گفته کارشناسان هواشناسی ، ادامه دار و در روزهای آینده بر شدت آن افزوده می شود.
کد خبر: ۵۶۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 22 February 2018
امروز پنجمین روز وقوع حادثه دلخراش سقوط هواپیمای ای تی ار شرکت آسمان است که از تهران به مقصد یاسوج حرکت کرد و تنها زمانی اندک مانده به فرودگاه و با زهم تنها با کم آوردن 30 متر ارتفاع به یکی از بلندترین قله های دنا برخورد نمود و تاکنون تمام نیروهای نظامی ، انتظامی و امدادی را به خود مشغول کرده است و متاسفانه با شرایط بد جوی حاکم شده ، هیچ چشم انداز مشخصی را برای پایان عملیات میدانی صحنه حادثه متصور نیست.
آنچه که بیشتر از همه وضعیت ادامه جستجو و انتقال اجساد را مبهم و سخت نموده است ، شروع بارش ها است ، بارش هایی که به گفته کارشناسان هواشناسی ، ادامه دار و در روزهای آینده بر شدت آن افزوده می شود. این هشدارها و وضعیت بارش  ها در محل حادثه عملا باعث توقف عملیات امدادگران شده است و لحظاتی پیش هم مدیر کل بحران کشور به امدادگران توصیه نمود عملیات را متوقف نمایند.
 
 
ویدیو اختصاصی تابناک از توضیحات لحظه شروع حادثه تاکنون / صحبت های نجار که حکایت از طولانی بودن عملیات جستجو دارد
۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۱۲:۳۸

لحظاتی پیش سردار نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در یاسوج به سر می برد پس از حضور در مراسمات بادبود و همچنین حضور در کنار خانواده های داغدیده ، به ارائه توضیحاتی در خصوص اتفاقات این حادثه از لحظه اول تاکنون پرداخت.

نجار در بخشی از سخنان خود در خصوص آمار ارائه شده از قربانیان پیدا شده گفت : علی رغم تاکیدی که کردیم که آمار واقعی باشد اما آمار متفاوتی از پیدا شدن اجساد داده می شود که برای خود ما هم منبع این آمار مسجل نشده است .

نجار افزود : با کوهنوردانی که از کوه پایین آمده اند و دانش بالایی هم دارند صحبت کردیم که آن ها کار را سخت می دانند و ممکن است کار زمانبر باشد.

معاون وزیر کشور گفت : شب گذشته بیش از 1 متر و 20 سانت متر برف باریده است. آنگونه که هواشناسی گفته است ، بارش ها ادامه دار خواهند بود ضمن اینکه پس از پایان بارش ها هم سه روز زمان می برد تا کار از سر گرفته شود.

 
لزوم تحرکی جدی خارج از صحنه سقوط/ مسئولین این هشدار را جدی بگیرند
۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۹:۳۹

اتفاق ناگوار سقوط هواپیمای شرکت آسمان به مقصد یاسوج هر چند حدود 20 درصد از مسافران آن کهگیلویه و بویراحمدی بوده اند اما استان کهگیلویه و بویراحمد خود را صاحب عزا می داند و همه ی استان از مردم و مسئولین گرفته تا تمام امکانات رسانه و غیره برای پوشش و مدیریت آن بسیج شده اند که در این پنج روز می توان گفت ، همه به نوبه ی خود هر آنچه از دستشان برآمده را انجام داده اند. البته در این بین انتقادات جدی وجود دارد که تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به جهت تمرکز مسئولین بر اقدام اولویت دار این روزها یعنی تعیین وضعیت جانباختگان ، از بیان انتقادات صرف نظر نموده و بیان آن را به پس از خاتمه بحران موکول می کند.

در این بین چند نکته ضروری است که هم رسانه ها به خصوص صدا و سیما و هم مسئولین باید به فوریت اقدام نمایند.

با توجه به اطلاعات مخابره شده ، کاملا مشهود است که زبده ترین نیروهای امدادگر نظامی و امدادی کشور که گاها به عنوان نیروهای زبده جهانی هم مطرح هستند در محل حادثه و در ارتفاع بیش از 4 هزار متری عملا زمینگیر شده و توان ادامه عملیات را ندارند که این خود نشانه ی وضعیت خطرناک در آن مکان است . پس عاقلانه ترین کار فعلا جلوگیری از بوجود آمدن فاجعه دوم و به خطر نیانداختن جان آن نیروها است.

نکته دیگر اینکه با توجه به تذکر بالا ، لازم است مسئولین استانی و صدا و سیما وضعیت را به صورت شفاف و بی تعارف با مردم در میان بگذارند و اعلام کنند که با توجه به ارتفاع محل حادثه و همچنین هشدارهای هواشناسی در خصوص در پیش بودن بارش های سنگین برای روزهای آینده ، احتمال تعویق چندین روزه و شاید هفته و هفته ها هم امکان پذیر است .

و اما نکته مهم تر که در ادامه دو نکته بالا لازم است مسئولین حتما اقدام فوریتی داشته باشد این است که ، وضعیت استان را از این وضع بلاتکلیفی خارج نمایند و مردم و خصوصا خانواده های داغدار را به روند زندگی عادی برگردانند که در این زمینه با مدیریت رسانه ای  برای عموم و مدیریت اختصاصی خانواده های داغدار از طریق علمای دین ، روانشناسان مجرب ، کارشناسان علوم اجتماعی ، ظرفیت نمایندگان و مسئولین ، اقدام نمایند چرا که مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه یابد و نباید این بلاتکلیفی و سردرگمی طولانی شود ضمن اینکه تیم بحران با بخشی از گروه ها به ادامه کار بپردازند.

آنچه که تاجگردون و هاشمی گفتند و اگر تذکرات یکساله زارعی جدی گرفته می شد!
۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۹:۲۱

از لحظات اولیه حادثه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به شدت در تلاش بودند تا هر آنچه در توان دارند را بکار گیرند که هر چه سریعتر وضعیت سانحه مشخص شود. اما در این بین و خارج از میدان حادثه ، نمایندگان حملات تندی را متوجه وزیر راه و شهرسازی نمودند و خواستار کنار رفتن آن هستند.

اگر تذکرات یکساله زارعی جدی گرفته می شد!

زارعی نماینده بویراحمد و دنا اولین نماینده استان بود که به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان ، در جلسات تهران و سپس با حضور میدانی در محل سعی در کمک به مدیریت بحران داشت. غلام محمد زارعی در اولین جلسه تهران به شدت از وضعیت عصبانب بود و به مسئولان تذکر و نهیب می زد. و پس از آن هم در همه لحظات در کنار کمپ های امدادی در منطقه حاضر بود و سعی در کمک به مدیریت موضوع داشت.

اما یکی از مشکلات موجود در محل حادثه موضوع عدم آنتن دهی خطوط تلفن همراه بود که تا همین امروز هم با وجود تلاش های مخابرات در ارسال تجهیزات سیار آنتن دهی ، بازهم وضعیت آنتن دهی چندان تغییری نکرده است.(بنابر گفته گزارشگر صدا و سیما در محل حادثه) .

این موضوع عدم آنتن دهی را یک سالی است که زارعی به شدت تذکر می دهد هر چند بنابر گفته مسئولان مخابرات استان این موضوع عدم آنتن دهی در روستاها و مناطق صعب العور استان مربوط به شرکت زیرساخت است نه مخابرات استان ، اما همان فریادهای زارعی نشان می دهد که چنین بحران هایی است که مشخص می کند ما در بخش زیرساخت ها چه مشکلاتی داریم.

عدل هاشمی : با وجود چنین اتفاقی چگونه وزیر راه خوابش میبرد/نباید سانحه هواپیمای یاسوج دچار مرور زمان شود/کوهنوردان و نیروهای امدادی در معرض خطر جدی هستند

عدل هاشمی پور هم در نشست علنی عصر دیروز (چهارشنبه، 2 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در خصوص حادثه ی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: این حادثه نیز مانند حوادث پیش آمده گذشته به جعبه سیاه وعده داده شد و مشمول مرور زمان می شود و در نهایت هیچ برخوردی با عوامل حادثه نمی شود.

سردار هاشمی پور با بیان اینکه در تعجبم که وزیر راه و شهرسازی با وجود این حادثه چگونه می خوابد، گفت: وزیر سفری دو ساعته به یاسوج داشته، اما در حال حاضر عده ای در آن مکان گرفتار و 65 نفر دیگر در آن محل جان باخته اند، آیا ارزش ندارد وزیر راه و شهرسازی در منطقه حضور داشته باشد؟!

رئیس کمیته گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از از اجساد پیدا شده تنها توانسته اند پیکر 7 نفر را از آن مکان به پایین انتقال دهند، ادامه داد: در حال حاضر امدادگرانی که در آن محل حضور دارند نیز در معرض خطر جدی قرار دارند که باید به حال آنها نیز فکری شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس مجلس و همه نیروهای 4 استان همجواری که در محل حادثه در حال تلاش هستند، تشکر می کنم.

بی تعارف تاجگردون به وزیر راه: انگیزه خدمت نداری خودت کنار برو

اما غلام رضا تاجگردون که به نوعی یکی از قدرتمندترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است با انتشار فیلمی از زمان دفاع از آخوندی و تصویری از تقاضای استیضاح وی نوشته است : برخي دوستان با انتشار اين فيلم ميگويند كه چرا در استيضاح قبلي از جناب دكتر آخوندي دفاع كردم و امروز استيضاح را راه انداخته ايم.

با تمام احترام و دوستي نسبت به جناب دكتر آخوندي به عرض برسانم منافع مردم با هيچ چيز قابل معامله نيست و به نظر اينجانب جناب دكتر آخوندي كه انسان انديشمندي هستند انگيزه لازم براي ادامه خدمت را ندارند و اي كاش خودشان استعفاء ميدادند تا اينگونه نشود.

 

روز پنجم حادثه ، توقف کامل عملیات / لزوم تحرکی جدی خارج از صحنه سقوط/ آنچه که تاجگردون و هاشمی گفتند و اگر تذکرات یکساله زارعی جدی گرفته می شد!/ در حال بروز رسانی...

توقف تا ساعت 10 صبح / ادامه یا توقف کامل بعد از ساعت 10 صبح
۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۹:۱۷

در پنجمین روز از حادثه سقوط بارش برف در دامنه ها و کولاک شدید در ارتفاعات دنا انجام هرگونه عملیات جستجو و انتقال پیکرهای سانحه هوایی را غیر ممکن کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد،اکیپهای خبری که صبح امروز به منطقه عملیاتی توقف عملیات جستجو با بارش برف در دنااعزام شدند از توقف کامل عملیات امداد و انتقال پیکرها خبر دادند.
بنابراین گزارش آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به نیروهای حاضر در منطقه توصیه کرده با توجه به شرایط نامساعد جوی و به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی هرگونه عملیاتی تا تصمیم بعدی متوقف است.
نجار افزود: تا ساعت 10 صبح امروز منتظر تغییر وضعیت هستیم و بعد از آن در خصوص توقف یا ادامه عملیات امداد و انتقال پیکرها تصمیم گرفته می شود.
به گفته خبرنگار حاضر در منطقه در حال حاضر نیروهای امدادی در کمپ ها و اقامت گاه های موقت در انتظار دستور مسئولان عملیات هستند.
تا لحظه ارسال خبر بارش برف و باران که از شب گذشته در بیشتر مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده همچنان ادامه دارد.

 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار