رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم در کمتر از یک سال، شرکت‌های خوب و قابل‌عرضه در سطح ملی در مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاد دانشگاهی استان ایجاد کنیم، گفت: سبد خدمات جهاد دانشگاهی خوزستان، از متنوع‌ترین مجموعه‌ها در سطح کشور است.
کد خبر: ۵۷۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵ 25 February 2018

سیدعلیرضا علوی در آئین افتتاح مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان که صبح امروز (یک‌شنبه، ۶ اسفندماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه درخواست تأسیس این مرکز برای اولین بار در دوره مدیریت دکتر شاکری‌نژاد ارائه شد، اظهار داشت: مجموعه سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان بر اساس استراتژی خود از بدو تأسیس آن، تلاش کرده که با تنوع‌بخشی به فعالیت‌های خود متناسب با شرایط روز، آن نقش‌آفرینی مورد انتظار را در استان ایفا کند و از این حیث سبد خدمات جهاد دانشگاهی خوزستان، از متنوع‌ترین مجموعه‌ها در سطح کشور است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار، از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک‌میلیون نفر از خدمات مختلف درمانی، فنی مهندسی، آموزشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان بهره‌مند شده‌اند که این امر نشان می‌دهد جهاد دانشگاهی توانسته است زیرساخت‌های خوبی برای ارائه خدمات موردنیاز جامعه فراهم کند. از این نظر ۲ اقدام جدید در جهاد دانشگاهی خوزستان انجام شد؛ یکی تأسیس مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت که امروز شاهد افتتاح آن خواهیم بود و دیگری توسعه مرکز خدمات تخصصی پزشکی که این طرح بهمن‌ماه آغاز شد و در گام اول کلینیک تخصصی دندانپزشکی اخیرأ آغاز به‌کار کرد. همچنین فاز نخست طرح توسعه این مرکز در بهار ۹۷ اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان فضای تعاملی در استان را خوب توصیف کرد و گفت: وجود چنین فضای سازنده و تعاملی در سطح مدیریتی، کمک می‌کند که بتوانیم کارهای بین‌بخشی انجام دهیم و این فرصت را فراهم می‌کند که با راه‌اندازی مراکزی مانند مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت با هم‌افزایی از پتانسیل‌های استان استفاده کنیم.

علوی همچنین به ظرفیت دانشجویی جهاد دانشگاهی خوزستان اشاره و تصریح کرد: در مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان باوجود رشته‌های مهندسی کامپیوتر از یک‌سو و رشته تجهیزات اتاق عمل در مرکز علمی کاربردی از سوی دیگر بر آن هستیم که با بهره‌گیری از ظرفیت این دانشجویان بتوانیم شرکت‌های خلاق ارائه‌دهنده خدمات پزشکی اثربخش در مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین بازار خوزستان در حوزه سلامت و خدمات پزشکی را بسیار بزرگ و گسترده دانست و خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌هایی بتوانند خدمات موردنیاز این بازار را ارائه دهند حتی می‌توانیم خودمان این خدمات را به‌صورت تضمینی از آن‌ها خریداری کنیم. همچنین جهاد دانشگاهی خوزستان با کشور عراق یک تجربه موفق آموزشی داشته است و این ظرفیت وجود دارد که خدمات پزشکی نیز به این کشور ارائه شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با ابراز امیدواری نسبت به تداوم حمایت‌های ستفا (سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی) از برنامه‌های مرکز رشد، اظهار کرد: تعامل جهاد دانشگاهی با پارک علم و فناوری استان نیز سازنده و فضا برای کار فراهم است. همچنین با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم و تردد دانشجویان، مرکز رشد در مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان مستقر شده است. از همه همکاران برای تلاش‌های آن‌ها در راه‌اندازی این مرکز قدردانی می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در کمتر از یک سال شرکت‌های خوب و قابل‌عرضه در سطح ملی در این مرکز ایجاد کنیم.

دکتر بابک مختاری، رئیس پارک علم و فناوری خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به وجود ۸۴ شرکت دانش‌بنیان در استان عنوان کرد: رتبه خوزستان از حیث تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بین رتبه ۶ تا ۸ کشور در نوسان است. حدود ۱۴۰ شرکت و واحد فناور در پارک علم و فناوری خوزستان (با احتساب مراکز رشد صفی‌آباد دزفول، خرمشهر، کانون‌های شکوفایی و خلاقیت بهبهان، مسجدسلیمان و باغملک) و ۴۰ شرکت در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز مستقر است.

وی افزود: علاوه بر آن سه مرکز رشد در دانشگاه‌های آزاد استان وجود دارد که مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز موافقت اصولی خود را از وزارت علوم اخذ کرده اما ۲ مرکز دیگر در دانشگاه‌های آزاد بهبهان و شوشتر علی‌رغم فعالیت هنوز مجوز خود را اخذ نکرده‌اند. همچنین یک مرکز رشد دارویی در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز فعالیت می‌کند که چندان سبک و سیاق مراکز رشد معمولی را ندارد و بیشتر به خدمات‌دهی به اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه می‌پردازد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در خصوص بازار محصولات دانش‌بنیان با اشاره به شروع راه‌اندازی مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور از سال ۸۱ بدون توجه به دانش‌بری صنایع و بازار این شرکت‌ها، گفت: از سوی دیگر وزارت بهداشت انحصار بزرگی دارد و ورود به بازار آن کار آسانی نیست، اما جهاد دانشگاهی به‌واسطه ساختار خود می‌تواند وارد بازار بزرگ حوزه سلامت شود و این امر می‌تواند کمک کند که مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان، طی یکی، دو سال آینده حتی خودگردان شود.

مختاری همچنین با بیان اینکه روند جهانی در بحث اشتغال و کارآفرینی در انقلاب چهارم صنعتی از سمت استاندارد شدن به شخصی‌سازی حرکت کرده است، افزود: در حال حاضر ربات‌های هوشمندی طراحی و ساخته می‌شود که تمام کارهای معمول قابل تقلید را انجام می‌دهند. در یک بررسی در خصوص مشاغل موردنیاز آمریکا، ۲ شغل بسیار موردنیاز مشاغل مربوط به خدمات سلامت به‌خصوص برای سالمندان و تجهیزات مربوط به خدمات به سالمندان بوده است زیرا در حال حرکت به سمت یک جامعه سالمند هستند و این روند در جامعه ما نیز در حال وقوع است درحالی‌که خیلی برای آن فکری نکرده‌ایم، لذا مرکز رشد می‌تواند یک آینده‌پژوهی در حوزه سالمندی در سطح استان و کشور داشته باشد و شرکت‌های مرکز می‌توانند در این حوزه هدایت شوند.

وی جهاد دانشگاهی را یک سازمان انعطاف‌پذیر خواند که چندان درگیر مسائل بروکراسی نیست و مدام سازمان‌های جدیدی را بنا به نیاز ایجاد می‌کند و تصریح کرد: ما این ویژگی را به عینه در سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان شاهد هستیم و فکر می‌کنم جهاد دانشگاهی در این حوزه نیز با توجه به تجربه تئوریک در برگزاری رویدادهای استارتاپی و کارآفرینی و شناخت کافی از اکوسیستم کارآفرینی استان، کمتر آزمون‌وخطا خواهد داشت و با کمک این تجربیات می‌تواند مرکز رشد سلامت را با هزینه و ریسک کمتر به‌پیش ببرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به تنوع بسیار بالای صنعتی، قومی و آب و هوایی و ظرفیت‌های بزرگ استان، راه‌اندازی پارک‌ها و مراکز رشد متعدد در خوزستان را به‌شرط فعالیت اصولی مایه هم‌افزایی امکانات و شکوفایی ظرفیت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: خوزستان با تولید حدود ۱۳.۵ درصد حجم تولید ناخالص داخلی کشور، وجود صنایع استراتژیک در حوزه‌های کشاورزی، پتروشیمی، نفت و گاز و …، آثار ثبت‌شده جهانی در حوزه گردشگری و دیگر مزیت‌های مهم پتانسیل آن را دارد که اگر دو سه پارک علم و فناوری دیگر نیز در آن راه‌اندازی شود اگر به‌صورت اصولی کار کنند، نه‌تنها تضاد منافعی نخواهند داشت بلکه می‌توانند با هم‌افزایی یکدیگر توسعه بیشتری ایجاد کنند.

مختاری همچنین با بیان ره‌یافت‌های خود از بازار بصره عنوان کرد: در بصره در هر مغازه‌ای وسایل مربوط به فیزیوتراپی و سلامت پیدا می‌شود؛ چراکه آن‌قدر انفجار و معلولیت در این شهر اتفاق افتاده و نیاز به این وسایل زیاد است. از سوی دیگر بصره ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به همکاری‌هایی که بین سازمان‌ها وجود دارد فکر می‌کنم مرکز رشد سلامت جهاد دانشگاهی بتواند با ورود درانی حوزه نیز تجربه موفقی داشته باشد.

وی با اشاره به رابطه خوب پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی خوزستان، خاطرنشان کرد: می‌توانیم مدل‌هایی برای حمایت از شرکت‌های مرکز رشد سلامت جهاد دانشگاهی داشته باشیم، بدون آن‌که استقلال این مرکز و وابستگی آن به جهاد دانشگاهی مورد دخالت قرار گیرد تا بتوانیم در آینده سیاست‌گذاری و آینده‌پژوهی بهتری برای توسعه فناوری و آینده شرکت‌های دانش‌بنیان استان داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سید علیرضا علوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار