رئیس سازمان برنامه و بودجه قم مطرح کرد؛
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با اشاره به اینکه قم یکی از استان‌های جوان کشور است، گفت: باید برای این جمعیت جوان برنامه‌ریزی کنیم.
کد خبر: ۵۷۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ 01 March 2018

به گزارش تابناک قم، سید حسن رضوی در همایش قم آینده و آینده قم که شامگاه چهارشنبه در موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم برگزار شد با اشاره به آخرین آمار جمعیتی استان قم اظهار کرد: قم هشتمین کلان شهر کشور با یک میلیون و ۲۹۲ هزار نفر جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه استان قم در میان استان‌های کشور پنجمین رشد جمعیت سالانه را دارد، افزود: همچنین رتبه قم در تراکم جمعیت در کشور پنجم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با اشاره به اینکه قم در بافت فرسوده هم چهارمین استان کشور است، اظهار کرد: همچنین این استان رتبه نهم در باسوادی را دارد.

هشت برابر شدن جمعیت قم

به گفته وی در پنجاه سال گذشته میانگین جمعیت کشور سه برابر شده و قم هشت برابر و این آمارها نشان می‌دهد که جمعیت قم مدام رو به افزایش است.

رضوی با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت جوان قم هنوز هم یک سال جوانتر از جمعیت کشور است، خاطرنشان کرد: میانه جمعیتی ۱۵ تا ۲۵ یا ۲۵ تا ۴۰ سال چه برنامه‌هایی داریم؟

وی با اشاره به معمول بودن برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت در کشور، اظهار داشت: در آینده پژوهی کف برنامه پنج ساله است و تا ۵۰ سال را برنامه ریزی میکنند اما سقف برنامه‌ریزی‌ها در کشور ما پنج ساله است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: در برنامه ریزی معمولا پیش بینی آینده را می‌کنیم اما در آینده پژوهی باید آینده را خلق کنیم. معمولا در برنامه ریزی‌ها پیش بینی برای آینده می‌کنیم اما در آینده پژوهی به آینده‌های محتمل متعهد می‌شویم.

تصمیمات در قم شخص‌محور است

وی با بیان اینکه در استان قم اگر همین راهی که تا امروز رفتیم را برویم آینده بهتری را نخواهیم داشت، افزود: در قم بسیاری از پروژه‌های عمرانی ما شخص محور بوده و هیچ وقت از ذی نفعان سوال نپرسیدیم که اولویت‌های شما چیست.

رضوی با اشاره به اینکه باید به خروجی برنامه‌ها اهمیت داده شود، اظهار داشت: هر سال کشور دو ماه درگیر برنامه سال است اما هیچ کس به خروجی برنامه اهمیت نمی‌دهد.

وی افزود: خیلی از پروژه‌های قم که الان با مشکل مواجه است اگر از ابتدا به خروجی نگاه می‌کردیم، الان این مشکلات را نداشتیم. البته کسانی بودند که درک درستی از خروجی تصمیمات داشته باشند اما به حرف‌هایشان توجهی نشد.

 نگاه غربزده به شهرها

عضو اتاق فکر توسعه استان قم نیز در این همایش با اشاره به اینکه همه توافق دارند که شهرهای ما شهرهای خوبی نیستند، اظهار کرد: شهر ما آلوده، پر ترافیک، زشت و پر ازدحام است و کیفیت زندگی ندارد. 

شبنم فاطمی افزود: ما بخش عظیمی از اقتصاد کشور را در شهر هزینه کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. بخش عظیمی از نیروی انسانی و زمان را در این حوزه گذاشتیم اما نتیجه مطلوب هیچ‌یک از گروه‌های مردم نبود. 

وی اظهار کرد: وقتی این همه برنامه و طرح‌های توسعه‌ای و الگوهای مدیریتی راه به جایی نمی‌برد باید ببینیم اشکال کار کجاست.

این کارشناس مسائل شهری افزود: از دهه ۴۰ که حکومت وقت نگاهی به غرب داشت، تصمیم به توسعه شهرهای ایران گرفت و الگوهای شهرهای غربی وارد شهرهای ما شد. 

وی گفت: این الگوی غربی نشست روی شهرهای ما و شهرهای ما را چند تکه کرد چرا که بدون توجه به طبع بومی و انسانی و فرهنگ شهرها وارد شدند. همه اینها موجب شد محصول این طرح‌های توسعه‌ای شهرهایی نامطلوب شوند. 

فاطمی ادامه داد: همین روند طی شد تا هشت سال جنگ پیش آمد. این موضوع فرصت خوبی بود تا اندیشمندان فضاهای خالی شهر را بازسازی کنند اما این فرصت نه تنها به ما کمک نکرد که سرعت به سوی رشد نیافتگی به شدت افزایش یافت. 

باید مسائل قم را بشناسیم

وی با اشاره به اینکه مرگ شهرها از همین دوران آغاز شد گفت: شهرهای ما مرده هستند. مفهومی به نام شهر وجود ندارد و به همین خاطر است که توفیق پیدا نمی‌کند چرا که شهر جایی است که ارزش زیستن داشته و عرصه فعالیت‌های اجتماعی باشد. 

عضو اتاق فکر توسعه استان قم با تأکید بر اینکه شهرهای ما باید محصول یک نظام فکری و اندیشه‌ای باشند، اضافه کرد: امروز حجم زیاد بزرگراه‌ها و پل‌های چند سطحه در شهر قم را می‌بینیم اما شهر روز به روز بداخلاق‌تر است و فضا هر روز آلوده‌تر است. 

فاطمی افزود: باید ابتدا مسائل قم را با اجماع اندیشه ورزی بشناسیم و از طرفی باید تصویر شهر قم را در آینده داشته باشیم و در یک کلام آینده شهر قم را باید برای یک مسلمان تصویر کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار