اهالی روستا به خبرنگاران گفتند به سبب وضعیت زمین و صخره بودن آن، امکان حفر چاه فاضلاب در روستا وجود ندارد و ساکنان از محیط بیرونی روستا و فضای آزاد برای این مورد استفاده می کنند و مشکلات زیادی از جمله خطر ابتل ابه بیماری های مسری و واگیردار را به جان می خرند.
کد خبر: ۵۷۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳ 03 March 2018

مقصد هجدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر روستای محروم سرهنگ از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه بود.

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، جاده پر پیچ و خم قلعه رئیسی، درغک، اسفندان را با همراهی امدادگران گمنام جمعیت هلال احمر به مدیریت سیدعادل رهبریان در زمانی نزدیک به ۲ ساعت پیمودیم تا به روستای سرهنگ برسیم. 
در همان نگاه اول وضعیت پل ورودی این روستا و عبور با مشقت خودروهای شاسی بلند هلال احمر حکایت از محرومیت و سختی زندگی در این روستا داشت. 

طبق معمول کاروان های گذشته جمعیت منتظر بودند و بالبخند و دست تکان دادن به نیروهای امدادی خستگی سفر را زدودند.
مدرسه ای برای اجرای کاروان از قبل هماهنگ شده بود و لحظه به لحظه بر جمعیت ۱۶۵نفری روستا که دارای۴۵ خانوار است افزوده می شد. 
امدادگران ابتدا دارو و بسته های موادغذایی و البسه را در کلاس های مدرسه جاگذاری کردند و لحظاتی بعد تیم پزشکی اعم از پزشک عمومی، ماما و کادر داروخانه شروع به درمان مراجعان بصورت کاملا رایگان کردند. رایگان بودن ویزیت و توزیع دارو ،مردم دیگر روستاهای همجوار را به سرهنگ کشاند و با تمهیدات سید عادل رهبریان تمامی مراجعان مورد معاینه پزشک قرار گرفتند.

حسین بسیا عضو شورای اسلامی روستا در گفتگو با خبرنگاران از مشکلات موجود در روستا و از وضعیت بسیار بد منازل مسکونی که با چوب ساخته شده اند و در زمستان به علت بارش باران و در تابستان به دلیل هجوم حیوانات گزنده، مردم آسایشی ندارند صحبت کرد.
نکته ای که موجب حیرت همه شده بود و عضو شورا و سایر ساکنان روستا نیز گوشزد کردند، نبود سرویس بهداشتی در تمامی روستا بود!
اهالی روستا به خبرنگاران گفتند به سبب وضعیت زمین و صخره بودن آن، امکان حفر چاه فاضلاب در روستا وجود ندارد و ساکنان از محیط بیرونی روستا و فضای آزاد برای این مورد استفاده می کنند و مشکلات زیادی از جمله خطر ابتل ابه بیماری های مسری و واگیردار را به جان می خرند.
حسین بسیا از جاده ارتباطی روستا صحبت کرد و ازمسئولان گلایه مند بود.وی افزود: پل ورودی روستا از مسیر اسفندان سه سال قبل ساخته شده است اما به دلیل پوشانده نشدن همچنان بدون استفاده است و حتی امکان فروریختن دیواره های ان وجود دارد.
عضو شورای اسلامی روستای سرهنگ ادامه داد: برای تکمیل این پل پیمانکار حتی دستمزد کارگران این روستا را نداد.
حسین بسیا گفت: پل روستا از ناحیه منطقه سردو نیز وضعیت مشابهی دارد و عملا روستای سرهنگ با اولین بارش باران دسترسی به هیچ جایی ندارد که این امر و قطعی راه ارتباطی سبب از بین رفتن چندین نفر از ساکنان درگذشته شده است.
بسیا این را هم گفت که تمامی خانوارها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و تنها منبع درآمدشان از طریق یارانه و یا دامداری و کشاورزی است که آنهم با این شرایط تعریف چندانی ندارد.
اما نوبت به دیگر ساکنان روستا که رسید با سوز و ناله سعی در شرح انچه بر انها می رود نمودند.
نورالله یکی از ساکنان روستا باز هم به مشکلات ناشی از نبود سرویس بهداشتی در منازل مسکونی اشاره کرد و درخواست داشت صدای آنها را به مسئولان برسانیم.
آرمیده نیز از قطعی برق در شب های زمستان با اولین بارش باران گلایه داشت. قطعی خطوط ارتباطی همراه اول، نبود اینترنت، وضعیت بیکاری پرشمار جوانان، کمک بنیاد مسکن برای ساخت مسکن و آسفالت نمودن جاده درون روستا از دیگر مواردی بود که مردم روستای سرهنگ با خبرنگاران درمیان گذاشتند.
مشکل نبود سرویس بهداشتی را با رییس مرکز بهداشتی اسفندان که درمیان گذاشتیم این مسئول گفته های مردم را تایید کرد و از پیگیری خود در گذشته و نگرفتن پاسخ خبرداد.
اسپرم گفت: با توجه به صخره ای بودن بافت زمین برای ایجاد چاه فاضلاب نیاز به دینامیت است.
اما با همه این روایت های تلخ رضایتمندی زنان روستا از حضور ۲ عضو شورای مشارکت های مردمی بانوان خیرین سلامت کهگیلویه جای خوشحالی داشت.
رییس شورای مشارکت های مردمی بانوان خیرین سلامت کهگیلویه در همین باره گفت: در راستای اهداف شورای مشارکت های مردمی بانوان خیرین سلامت  در حوزه آموزش مسائل بهداشتی -درمانی به بانوان روستاهای محروم و دور افتاده،با همکاری جمعیت هلال احمر کهگیلویه و حمایت همه جانبه رهبریان هیجدهمین کاروان سلامت را همراهی کردیم.
ذولفا پاسدار با اشاره به اقدامات انجام گرفته بیان کرد: آموزش های  لازم در حوزه بهداشت-درمان به بانوان ارائه شد و بیش از ۳۰ بسته بهداشتی درمانی بین بانوان روستای سرهنگ بخش دیشموک توزیع شد.
پاسدار ادامه داد: در خصوص نقش آفرینی بهتر بانوان در بحث مدیریت سلامت روان خانواده ها نیز مشاوره هایی در این خصوص به بانوان ارائه گردید.
 وی با تشکر از همکاری سید عادل رهبریان رییس جمعیت هلال احمر کهگیلویه و همچنین تلاش ها و هماهنگی های خانم تابش نژاد روابط عمومی شورا تصریح کرد: همکاری شورای مشارکت های مردمی بانوان خیرین سلامت کهگیلویه با جمعیت هلال احمر کهگیلویه در جهت بالا بردن سطح سلامت جسم و روان بانوان در روستاهای محروم و دور افتاده کهگیلویه ادامه می یابد. 
برای تکمیل این گزارش با رییس جمعیت هلال احمر به گفت وگو نشستیم.
سید عادل رهبریان اظهار داشت: هدف از اعزام کاروان های سلامت، ارائه خدمات پزشکی به روستاهای دور افتاده ای است که امکان مراجعه به پزشک و بیمارستان بویژه در فصل زمستان که راه های ارتباطی روستاها بسته است می باشد.
وی با قدردانی از دکتر داوری مدیرشبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تصریح کرد: در این کاروان ۱۷۲ نفر از اهالی روستای سرهنگ و ۴۵ نفر از ساکنان روستاهای مجاور توسط پزشک و ماما ویزیت و به ‌صورت رایگان دارو در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
وی گفت: علاوه بر ویزیت و توزیع داروی رایگان، ۷۲ بست حمایتی شامل مواد غذایی و بهداشتی و مقداری البسه نیز به ساکنان روستا اهدا شد.رییس جمعیت هلال احمر کهگیلویه گفت: در این سفر به میزان ۴۰ میلیون ریال داروی رایگان ویزیت و مبلغ ۲۰ میلیون ریال مواد غذایی در بین مردم توزیع شد.
سید عادل رهبریان از حمایت و پشتیبانی همه جانبه امان الله جهان بین مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در اجرای این کاروان ها قدردانی کرد به گونه ای که اگر حمایت جناب جهان بین نبود، این کاروان صورت نمی پذیرفت.

هجدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر باهمه تلخی ها و خوشی ها به پایان رسید اما نگاه های مظلوم مردمان روستا و دستان پینه بسته ننه راضیه و ننه راضیه های دیگر روستاهای کمتر برخوردار کهگیلویه مسئولیت هلال احمر کهگیلویه و سایر نهادهای خدمات رسان را دوچندان کرده است و البته می طلبد که سایر مسئولان ذیربط میز مسئولیت را در دهدشت رها کنند و به میان مردم این روستاها بروند و از همه مهم تر تریبون داران به جای داد زدن برجام و پسا برجام و پیشا برجام صدای محرومیت مردم این روستاها را فریاد بکشند.

خبرنگار سید مصطفی گنجی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار