محسن رضایی دبیر مجمع مصلحت تشخیص نظام از شب گذشته وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد و در همان اوایل صبح امروز به همراه استاندار و برخی از مسئولین استانی به سیسخت و کمپ مدیریت میدانی عملیات جستجو و انتقال اجساد سانحه هوایی تهران - یاسوج رفت تا از نزدیک روند این عملیات 14 روزه را بررسی کند.
کد خبر: ۵۷۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰ 04 March 2018
محسن رضایی دبیر مجمع مصلحت تشخیص نظام از شب گذشته وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد و در همان اوایل صبح امروز به همراه استاندار و برخی از مسئولین استانی به سیسخت و کمپ مدیریت میدانی عملیات جستجو و انتقال اجساد سانحه هوایی تهران - یاسوج رفت تا از نزدیک روند این عملیات 14 روزه را بررسی کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محسن رضایی هدف خود از سفر به کهگیلویه و بویراحمد را در سه موضوع بیان کرد و گفت : اولین هدف من از سفر به یاسوج حضور در میان خانواده های داغدیده بود و دومین هدف من هم با توجه به اینکه عملیات جستجو 14 روز طول کشیده و نیروی امدادگران تحلیل رفته است ، با رساندن سلام رهبری به این نیروها به آن ها قوت قلبی دهم و مورد آخر هم بتوانم تجربیاتم را در اختیار مسئولین و نیروها قرار دهم که اگر به درد آن ها خورد مورد استفاده قرار گیرد.
جمله جالب داغدارترین بستگان جانباختگان
یکی از اهداف سفر محسن رضایی بنابر گفته های خود ، دیدار و عرض تسلیت به خانواده های داغدیده بود.محسن رضایی پس از حضور در سیسخت و بررسی های میدانی عملیات جستجو ، قبل از ظهر و بعد از ظهر به دیدار برخی خانواده های حادثه دیدگان رفت. در این دیدارها محسن رضایی چند جمله را تکرار نمود و گفت : این گونه حوادث می تواند یک آزمون الهی باشد و یا اینکه حکمتی در این اتفاق باشد.
رضایی افزود : مورد دیگریکه در این حادثه مشهود بود ، تبدیل این داغ به یک داغ ملی بود که سراسر ایران در این مورد داغدار شدند و ابراز همدردی نمودند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : برای همه ما این حادثه سنگین و غم انگیز بود .
رضایی در خانواده خوبانی کسی که دختر و دو نوه خود را در این حادثه از دست داده بود حاضر شد که با روحیه بالای این پدر داغدار مواجه شد.
خوبانی پس از صحبت ها و دلداری های محسن رضایی خطاب به وی گفت : ما شما را نه به عنوان یک مسئول در این خانه نگاه می کنیم بلکه به عنوان یک لر شما را از خود می دانیم ضمن اینکه فرزندان من علاقه بسیار زیادی به شما دارند .
در ادامه این گفتگو ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به محسن رضایی گفت : آقای خوبانی که در میان مردم به عنوان کسی که بیشترین سهم از حادثه را داشته است ، نقطه امید و قوت قلبی برای همه ی ما بوده و هست و زمانی که با وی به همراه وزیر راه دیدار کردم از روحیه و صحبت های وی قوت قلبی پیدا کردیم و مصمم تر به ادامه کار پرداختیم.
لازم به توضیح است برخی خانواده ها هم تقاضاهایی داشتند که محسن رضایی قول پیگیری آن ها را داد.
حضور در میان امدادگران و ابلاغ سلام رهبری
محسن رضایی یکی دیگر ازاهداف خود در این سفر را کمک به تغییر روحیه و ایجاد انگیزه در میان نیروهای عملیات کننده عنوان کرد وی گفت : این نیروها 14 روز است که شبانه روز و در بدترین شرایط جوی در حال انجام عملیات جستجو هستند، طبیعی است که قدرت و توان آن ها تحلیل می رود بنابراین امروز با تک تک آن ها از نزدیک صحبت کرده و سلام رهبری را به آن ها ابلاغ کردم که همین خود موجب ایجاد نشاطی مضاعف شد و فورا گروه ها با آمادگی کامل عملیات خود را آغاز نمودند که خوشبختانه کارها به خوبی جلو رفت و از لحظه اولیه که پیام سلام و خداقوت مقام معظم رهبری را به امدادگران رساندم، متوجه شدم که امدادگران انرژی خاصی گرفتند.
رضایی افزود : نکته جالب برای من این بود که؛ افراد داوطلب بومی زیادی در محل حضور داشتند که وابسته به هیچ گروهی و سازمانی نبودند. جالب تر اینکه حتی برخی گروه های غیربومی نیز حضور داشتند که بارها به کوه اورست صعود کرده بودند و به صورت خودجوش خود را به محل سانحه جهت امدادرسانی رسانده بودند.
آمدم که تجربیاتم را ارائه دهم تا شاید کمکی کرده باشم
رضایی یکی دیگر از اهداف سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد ، همفکری با مسئولان استان عنوان کرد و گفت : از شب گذشته که با استاندار از شیراز به سمت یاسوج حرکت کردیم ، جزئیات حادثه را مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردم آنچه که تجربه ام بود را ارائه دهم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : در منطقه  کوه گل که بودم، وقتی توضیحات را شنیدم، گفتم که طبق توضیحاتی که شما به من دادید می بایست بسیاری از پیکرها در محل حادثه باشند، خوشبختانه این پیش بینی درست از آب در آمد، و اکثر پیکرها در دامنه های بالایی کوه بودند و به ته دره نرفته بودند.
رضایی افزود : بعد از مدتی شنیدیم که جعبه سیاه هواپیما پیدا شد. همچنین تعدادی از پیکرهای جانباختگان که گویا با کمربند به صندلی چسبیده بودند، نیز پیدا شدند که خبر خوشحال کننده ای بود.
وی گفت :سر فرصت می بایست کمیته مشترک بررسی سانحه تشکیل شود و با بررسی موضوعات مختلف حقایق را مشخص و اعلام کند.
 
 پیشنهاد رضایی برای کریدور هوایی جدید یاسوج
این فرمانده دفاع مقدس گفت : نکته مهم این است که؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه خدمتی که به نظام کرده است متاسفانه تا کنون به آن اندازه خدمات دریافت نکرده است.

محسن رضایی افزود : این مردم چه قبل از انقلاب و در مبارزه با رضا شاه و محمد رضا شاه و چه بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی در قالب تیپ ۴۸ فتح و تیپ مهندسی فارس خدمات ارزنده ای به انقلاب داشته اند.

وی ضمن تشکر از همه مسئولین استان، بیان کرد: اما می بایست کار فشرده تر و بیشتری صورت گیرد. امروز معاون عمرانی استاندار به طور خوب و مناسب هدایت میدانی عملیات را برعهده داشتند که روند مثبتی را شاهد بودم.

رضایی گفت : مسیر پروازی تهران به یاسوج باید اصلاح شود، کریدور هوایی فعلی از سمت شیراز به یاسوج تغییر مسیر می دهد که ناچارا باید از بالای قله دنا عبور کند!

وی افزود : اما اگر این مسیر از اصفهان به سمت چهارمحال و بختیاری و سپس یاسوج باشد، کوه دنا در سمت چپ و زردکوه در سمت راست خواهد بود، حالا چرا از مسیر کریدور شیراز عبور می کند، سئوالی است که باید مسئولین مربوطه پاسخگو باشند؟. اما این فاصله نزدیک برای عبور از قله دنا بسیار خطرناک است.

این یادگار دفاع مقدس در ادامه بیان کرد : اجداد ما می گفتند؛ کوه های ما لرها آهنربا دارد، بهمین خاطر بود که می گفتند هواپیماهای انگلیسی به کوه می خوردند، این آهنرباها می توانند چاله های هوایی و حالت کشندگی به سمت پایین ایجاد کنند، بنابراین بایستی برنامه ریزی شود تا در این کریدور هوایی، نیاز به عبور از ارتفاعات نباشد.

رضایی گفت :در‌حریان پوشش سانحه هوایی یاسوج رسانه استانی خیلی خوب عمل کرد، هر روز دو سه بار اخبار را گوش می کردم و فیلم ها را می دیدم، عملکرد رسانه ملی نیز بسیار خوب بود، و دست اندرکاران مربوطه کارنامه خوبی از خودشان در این سانحه نشان داد.

وی افزود : امیدواریم پیکرهای جانباختگان بزودی به پایین کوه منتقل شود و نگرانی ها برطرف شوند.از نظر حوادث ‌و رویدادها باید سیستم های فنی قوی تری در فرودگاه یاسوج مستقر شود.

این سردار پاسدار گفت :تحولات بیمارستانی ظرف سالهای آینده در کهگیلویه و بویراحمد، استان را متحول می کند. اما بنده بعنوان نماینده این مردم موضوعات و مشکلات مطرح شده را در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و پیگیری می کنم.

رضایی در پایان گفت : کمبود امکانات در چنین حوادثی مظلومیت استان را می رساند که در مقابله با چنین حوادثی امکانات زیادی وجود ندارد. اما همیشه مردم این دیار بدون ادعا بودند و در خط مقدم دفاع از نظام بوده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار