کارشناس ارشد پرستاری بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، گفت: دوران سالمندی مانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است، با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی سرشار از انرژی و تلاش ولی دوران سالمندی همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت های فیزیکی است.
کد خبر: ۵۸۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ 10 April 2018
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج؛ معصومه داوودی افزود: سالمندان از نظر سنی به دو گروه سالمندان جوان محدوده سنی 60 تا 75سال که از نظر جسمی فعال و از نظر ذهنی هوشیار هستند و نیز سالمندان پیر بالاتر از 75 سال که از نظر جسمی شکننده و دارای انواع اختلالات جسمی و روانی هستند، تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: در مراقبت و نگهداری از شخص سالمند باید به نکات مهمی توجه کرد تا علاوه بر مواظبت، از برخی از مشکلات در این سن پیشگیری کرد.

 داوودی اظهار داشت: مصرف کافی مایعات٬ عدم استعمال دخانیات٬ رژیم غذایی مناسب٬ کنترل منظم وزن و فشارخون٬ انجام برنامه های ورزشی منظم به ویژه پیاده روی٬ داشتن دوره های کوتاه استراحت در فعالیت های طولانی٬ استفاده از عینک آفتابی در مقابل نور خورشید و رعایت بهداشت دهان از جمله مراقبت های لازم برای افراد سالمند است.

وی برنامه غذایی دوران سالمندی را شامل طیف متنوعی از مواد غذایی دانست و تصریح کرد: در دوران سالمندی تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار است بگونه ای که فرد سالخورده نباید هر رژیم غذایی را دنبال بگیرد.

وی اضافه کرد: این افراد باید هر روز به طور مرتب صبحانه بخورند، در برنامه غذایی خود میوه و سبزیجات تازه داشته و نیز در هر وعده حجم غذای کافی مصرف نمایند.

کارشناس ارشد پرستاری بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، گفت: این افراد باید از مصرف بیش از حد نمک و مواد غذایی شور و چرب خودداری کنند.

وی با بیان اینکه خشکی پوست افراد سالمند را اذیت می کند، افزود: در این صورت باید با مشورت پزشک از نرم کننده‌ مناسبی برای پوست سالمند استفاده شود، زیرا امکان دارد شخص سالمند به دیابت مبتلا باشد که برای نگهداری از او باید به رژیم غذیی مخصوص و نیز داروهای آنان آگاهی داشت.

داوودی اذعان نمود: برخی بیماری ها مخصوص ایام پیری هستند بگونه ای که پای افراد دیابتی امکان دارد دچار زخم شود که باید به خوبی از پاهای افراد سالمند مراقبت نمود.

وی با اشاره به اینکه افتادن و لیز خوردن از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین حوادث خانگی دوران سالمندی است، تصریح کرد: سالمندان اغلب دچار پوکی استخوان هستند و در صورت زمین خوردن استخوان‏هایشان زودتر دچار شکستگی می‏شود و طول دوره درمان هم اغلب طولانی است که برای پیشگیری از حوادث احتمالی بهتر است احتیاط‏های لازم را انجام داد.

داوودی بیان کرد: اغلب سالمندان در حمام در اثر سرگیجه یا بر هم خوردن تعادل لیز می‏خورند و دچار آسیب و حادثه می‏شوند، بنابراین انجام اقدامات ایمنی در خانه اهمیت زیادی دارد و بهتر است کف حمام را با کف‌پوش‏های پلاستیکی پوشانده، صندلی و چهارپایه مناسبی در حمام قرار داده شود و در کنار شیر آب و دوش حمام هم برای حفظ تعادل دستگیره و میله نصب شود.

کارشناس ارشد پرستاری بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج ادامه داد: بعد از حمام، پله‏ ها یکی از نقاط پرخطر است بنابراین راه پله‏ ها باید نور کافی داشته و همچنین برای حفظ تعادل، بهتر است میله‏ هایی در دو طرف پله نصب و نیز می‏توانید برای دید بهتر، کناره‏ ها و لبه پله‏ ها را با نوارهای شب‏رنگ بپوشانید.

وی تصریح کرد: بهتر است تمام قسمت کف اتاق‏ها با فرش و موکت پوشیده شده باشد، زیرا سرامیک و سنگ به خصوص بعد از تمیز شدن یا خیس شدن لیز می‏شوند.

وی تاکید نمود: در قسمت‏های بدون فرش و موکت حتما از کف‌پوش‏های پلاستیکی ضداصطکاک و برای زیر قالیچه‏ ها و موکت‏ها از پلاستیک‏های مخصوص کم کردن اصطکاک یا همان ترمز فرش استفاده کنید.

داوودی افزود: در خانه ‏هایی که سالمند در آن زندگی می‏کند باز بودن مسیرها و راه‏های عبور و مرور خیلی مهم است؛ مبلمان، بوفه، میز و مجسمه ‏ها و چراغ‏ های پایه دار را از سر راه بردارید.

وی با بیان اینکه در سنین بالا دید افراد کمتر می‏شود و بهتر است در همه جای خانه به‌خصوص حمام، راهرو و پله ‏ها نور و روشنایی کافی وجود داشته باشد، ابراز داشت: فراموش نکنید سالمندانی که روی صندلی چرخ‌دار هستند یا قدشان خمیده شده و از عصا استفاده می‏کنند، محدوده دسترسی کمتری دارند و باید ارتفاع دستگیره ‏ها و سطح میزها و کابینت‏ها برای آنها متناسب شود.

وی جدی ترین خطر را برای سالمندان در انزوا قرار گرفتن از سوی اطرافیان و جامعه دانست و یادآور شد: صحبت با سالمندان می بایستی در كمال آرامش، وضوح، بدون كنایه و در جهت هدایت و كمك او باشد زیرا هرگونه سرزنش و بی احترامی، دنیای درون آنها را آشفته می كند و در روابط با اعضا خانواده تاثیر منفی می گذارد.

داوودی اذعان کرد: اختلالاتی از قبیل بینایی و شنوایی بایستی در سالمندان با دادن عینک و سمعک کاهش یابد و هر گونه بیماری جسمی سریع تشخیص و درمان شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افسردگی از شایعترین و جدی ترین مسائل احساسی و عاطفی در سنین سالمندی است و مواردی از قبیل؛ ورزش منظم، فعالیت های فکری و اجتماعی، مورد احترام جامعه و خانواده بودن و حفظ نقش سالمند به عنوان راس هرم در سیستم خانواده در پیشگیری از افسردگی آنها بسیار موثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار