آنچه در جیب یا در لای دیوارها و سوراخ های ساختمان های اطراف در این محل های خرید و فروش قرص های اعتیاد آور یافت می شود از نوع داروهای روانگردان است که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را به شدت تهدید می کند و بن مایه تمام ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی محسوب می شود.
کد خبر: ۵۹۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 13 April 2018

چند سالی است که شهر یاسوج بابزرگتر شدن  از نظر جغرافیایی و جمعیتی ، دچار برخی مشکلات و معظلات و آسیبهای اجتماعی شده است . یکی از فعالان اجتماعی و رسانه ای در گزارشی به برخی از این معظلات در سطح شهر یاسوج پرداخته است.
سید مقداد مرتضوی پور در گزارشی از مشاهدات خود در سطح شهر یاسوج نوشت : عرضه ی قرص های روانگردان در بعضی از عطاری ها و مراکز پرتردد شهر یاسوج ، سلامت جوانان این شهر را تهدید می کند.

در بیشتر اوقات شبانه روز بخصوص با تاریک شدن هوا در بعضی از مکان های پر تردد شهر یاسوج با هجوم افرادی روبرو می شوید که برای عرضه انواع قرص روانگردان اعلام آمادگی می کنند که این موضوع روان هر رهگذری را آزار می دهد.
فروش قرص های اعتیاد آور به صورت سیار در سال های اخیر در بعضی مکان های پر تردد در این شهر به امری عادی تبدیل شده و رهگذران با نجواهای برخی افراد حاضر دراین نقاط از شهر مبنی بر دعوت به خرید دارو عادت کرده اند اما زمان آن فرا رسیده که دستگاه های ذیربط داروها را از جیب داروفروشان و یا از کنج سوراخ دیوارهای اطراف بیرون بکشند.!
منظور از دارو قرص های روانگردان از جمله ترامادول است که برخی افراد مبادرت به عرضه و فروش آن می کنند و خرید آن را به همه رهگذران توصیه می نمایند که این موضوع به دغدغه و مطالبه اصلی مردم تبدیل شده است.

براساس اعلام دستگاه های مربوطه حدود 7500 نفر در استان کهگیلویه وبویراحمد مبتلا به اعتیاد هستند که براساس آمارهای غیر رسمی این تعداد خیلی بیشتر است.
آنچه در جیب یا در لای دیوارها و سوراخ های ساختمان های اطراف در این محل های خرید و فروش قرص های اعتیاد آور یافت می شود از نوع داروهای روانگردان است که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را به شدت تهدید می کند و بن مایه تمام ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی محسوب می شود.

بیشتر شهروندان یاسوجی هر روزه از این مسیرهاعبور می کنند و به کرات شاهد تلاش این افراد برای جذب مشتری هستند که به صورت آشکار انواع قرص از جمله متادون را به رهگذران پیشنهاد می کنند و این صحنه ها هر روز تکرار می شود و امنیت روانی و اجتماعی جامعه را تهدید و به مخاطره می اندازد.
به غیراز خرید و فروش قرص های روانگردان در مکان های عمومی شاهد این هستیم که بعضی از عطاری ها هم به سمت وسوی خرید و فروش این قرص های اعتیاد آور روی می آورند.
چند سالي است که ديگر داروخانه ها از عرضه داروهاي ترک اعتياد و مسکن هايي مانند ترامادول و متادون بدون نسخه خودداري مي کنند. هر چند داروخانه هايي در سطح شهر ديده مي شوند که به طمع چند ريال بيشتر اين داروها را در اختيار مراجعه کنندگان قرار مي دهند اما به ظاهر اين داروها بدون نسخه عرضه نمي شوند و بسياري از داروخانه ها متعهد به اين قانون هستند.
قرص هايي که براي درد هاي شديد و کمک به ترک اعتياد ساخته و عرضه مي شوند حالا تبديل به معضلي شده اند که سال هاست قشر وسيعي از جامعه را درگير خود کرده است. جامعه مصرف کننده نيز بسيار وسيع است اما شيوع مصرف بين جوان ها و در نهايت تاسف بين دانش آموزان گوياي خطري ست که کارش از تهديد گذشته است.
به طوری که ناصر رضایی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه وبویر احمد در خرداد 1395 اعلام کرد ضریب مصرف و اعتیاد به قرص های روان گردان در بین دانشجویان دختر این استان بیشتر از دانشجویان پسر است. دلیل این رشد نیز تبلیغات سوء و منفی برای مصرف این قرص ها بویژه 'ریتالین' است.

عطاري يا همان داروخانه سنتي جايي بود براي تهيه عرقي جات و دم نوش ها و خشک بار و غیره حالا بعضی از اين عطاری ها در سطح شهرچند قلم ديگر به اجناس خود اضافه کرده اند و فروش داروهاي سنتي بهانه اي شده براي کسب در آمد اصلي از راه فروش قرص هاي ترک اعتياد، در کنار عرضه ي غير قانوني مسکن هايي مانند ترامادول و متادون در بعضي از اين اماکن، قرص هايي دست ساز تحت عنوان قرص ترک اعتياد توسط مغازه داران تهيه و به دست مصرف کنند گان مي رسد. قرص هايي با نام گول زننده گياهي که حالا به شاخه مهمي از اعتياد تبديل شده اند. اين مواد به صورت آزاد به فروش مي رسند و بسياري از مصرف کنند گان با اين خيال که در حال مصرف مسکني بدون عوارض داروهاي شيميايي هستند با مراجعه به عطاري ها جنس خود را تهيه مي کنند.
اگرچه تلاش های نیروی انتظامی در شهر یاسوج در راستای جمع آوری توزیع کنندگان مواد مخدر قابل تقدیر است اما می طلبد نگاه ویژه تری به این مشکل که بیشتر در مکان های عمومی در حال شیوع است داشته باشند.
سید مقدادمرتضوی پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار