کهگیلویه؛
صنایع دستی با قابلیت های توسعه در مناطق مختلف استان می‌تواند نقش مهمی در اشتغال جوانان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند.
کد خبر: ۶۰۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳ 06 May 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، فعالیت در زمینه صنایع دستی از سال‌های دور توسعه صنایع دستی گامی بزرگ در مسیر اشتغال روستاییان تاکنون بین مردم کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه زنان روستایی و عشایری برای تأمین بخشی از نیازهای زندگی خانواده وکسب درآمد مرسوم بوده است.

صنایع دستی عشایر استان همانند دیگر عشایر ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همچون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آنها است.

پشم و موی حاصل از دامداری عشایر برای تهیه و تولید صنایع دستی و دستبافت های متعددی استفاده می شود که عشایر این خطه می توانند علاوه بر مصرف شخصی، بخشی از آنها را به عنوان صنعتِ دستی به جامعه غیرعشایری عرضه کنند.

قالی و قالیچه، گلیم، گبه، خورجین، جاجیم، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد است.

در سال‌های اخیر صنایع دستی به‌عنوان بستری برای اشتغالزایی، درآمدزایی و ماندگاری هنرهای اصیل ایرانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

دلیل رونق صنایع دستی که مشخصه اصلی این منطقه است، زیبایی منحصر بفرد آن است که در کالاهای مشابه جدید دیده نمی‌شود.

صنایع دستی هم اینک در واقع معدنی از شغل‌های بالقوه است که برای سیاستگذاران اقتصادی با توجه به شعار سال فرصت‌ مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی استان باید بیش از صادرات آن توسط متولیان امر و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی در اولویت باشد.

احمدی افزود: اشتغالزایی در تمامی حوزه‌ها از جمله صنایع دستی در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده دارای اهمیت چشمگیری است.

وی بیان کرد: این امر نقش بسزایی در افزایش صادرات محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت و باید برای تحقق آن تلاش و برنامه ریزی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح بازارچه صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در پارک اسکان یاسوج در زمینه اشتغال زایی، جذب گردشگر و درآمدزایی هنرمندان استان کارآمد است.

محمود باقری با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی، بازار ثابت برای عرضه صنایع‌دستی است ادامه داد: هم‌اکنون فضای کافی برای فروش صنایع‌دستی در استان وجود ندارد.

باقری گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر کارآموز در حوزه صنایع‌دستی در استان در سال‌های اخیر آموزش داده‌شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فضای کافی و مطمئن برای تولید و فروش صنایع‌دستی در استان در اختیار افراد نیست افزود: دلال‌ها با خریداری این محصولات با قیمت ناچیز از فروشنده و عرضه در بازارهای دیگر، صنایع‌دستی استان را به تاراج می‌برند.

باقری اضافه کرد: توسعه گردشگری در طرح آمایش سرزمینی دارای رتبه نخست سرمایه‌گذاری است، بنابراین باید از صنایع‌دستی و گردشگری استان حمایت شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این استان بعد از زنجان دومین استان در زمینه پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی در کشور ظرف چند سال گذشته معرفی شده است.

پریسا راد با اشاره به اهتمام ویژه دولت به هنرمندان صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: هر کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان برای سه تا پنج نفر اشتغال‌ ایجاد می‌کند.

بر پایه گزارش خبرنگار تابناک از دهدشت، سالانه ۲۱۸ هزار مترمربع انواع صنایع‌دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

۳۰ تا ۳۵ هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که ۴ هزار و ۹۰۰ نفر شناسنامه دار شده اند.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۶ هزار کیلومترمربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار