شب گذشته شاید به جرات بتوان گفت حتی یک نفر در شهریاسوج در زیر سقف نخوابید و تقریبا همه با دلهره به بیرون از خانه ها رفتند و تا صبح در هوای سرد شهر دامنه دنا در کوچه و خیابان و پارک ها به سر بردند.
کد خبر: ۶۰۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵ 07 May 2018
شب گذشته شاید به جرات بتوان گفت حتی یک نفر در شهریاسوج در زیر سقف نخوابید و تقریبا همه با دلهره به بیرون از خانه ها رفتند و تا صبح در هوای سرد شهر دامنه دنا در کوچه و خیابان و پارک ها به سر بردند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از روز گذشته شایه ای عجیب که هیچ مبنای علمی هم ندارد در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و اعلام می کرد ، امشب زلزله ای قدرتمند تر از زلزله قبلی در یاسوج رخ خواهد داد از آنجا که تاکنون هیچ کس ادعای پیش بینی زلزله را نکرده است و یا نتوانسته چنین ادعایی را به اثبات برساند ، توجهی به آن نشد اما واقعیت دیگری هم بود و آن قریب الوقوع بودن پس لرزه هایی از پی زلزله مهیب چند روز گذشته و این تا حدودی مردم را هوشیار نگه داشته بود.
حدود نیم ساعتی ز نیمه شب گذشته بود که به ناگاه همان پس لرزه ای که همه از آن وحشت داشتند رخ داد و با یک تکان شدید آن هایی را که در خواب بودند و کسان زیادی را که محو تماشای فوتبال اروپایی بودند ، سراسیمه به خیابان ها و کوچه ها کشاند.
صحبت از شهامت و نترسی برای حادثه ای که نه به قدرت شما نه به شهامت شما نه به آمادگی شما چندان وقعی نمی نهد بسیار سخت و نامعقول است! هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. همین بود که همه را با وضعیت های یکسان (از لحاظ ظاهر) به خیابان کشاند و هر کس در پی پیدا کردن مکانی روباز می گشت که فقط جانش در امان باشد! سرما ، ثروت و ... همه و همه در جایی که بود ، ماند و کسی سراغش را هم نمی گرفت!
ساعاتی پس از زلزله آژیرهای آمبولانس های اورژانس بودند که پشت سر هم سر و صدا می کردند ! البته به نظر می رسید شدت و مدت لرزه در حدی نباشد که موجب تخریب خانه ها شده باشد اما هنوز در این زمینه گزارشات کامل نیست چرا که چند روز پیش بسیاری از خانه ها (حدود 5 هزار خانه) ترک برداشته بودند و برخی حتی نیاز به بازسازی دارند ، ممکن است در این زلزله دوم دوام نیاورده باشند، اما آنچه موجب آژیرهای ممتد در شهر شده بود ، انتقال مصدومانی بود که همه از وحشت و سراسیمه در حال خروج بوده اند و دچار حوادثی اکثرا شکستگی و پیچ خوردگی مفاصل دست و پا شده بودند! 
آنچه که تاکنون در مورد مصدومان از طرف مسئولین آمار ارئه شده است چیزی بالغ بر 60 نفر است که همگی از دستپاچگی در هنگام خروج دچار حادثه شده اند.
اما در این حادثه اتفاقات دیگری هم به چشم می آمد !
کالایی که در نیمه های شب پرفروش ترین شد
برخی افراد که از وحشت ماندن در خانه ها به بیرون هجوم آورده بودند اما چادر اسکان(مسافرتی) هم نداشتند در همان ساعات پس از نیمه شب به یک مغازه چادر مسافرتی فروشی هجوم بردند و در آن وقت شب ، خرید و فروش چادر مسافرتی ، به پر رونقترین ، بازار تبدیل شده بود!
پس از انتشار شایعه حتمی بودن زلزله عده ی زیادی بر این شایعه باور کردند و به بیرون از خانه ها رفتند که پس از وقوع زلزله ، بسیار از باور خود بر شایعه خرسند شدند اما نوک حملات متوجه معاون عمرانی استاندار بود که بر اساس وظیفه سعی در آرام نمودن مردم داشت و در مصاحبه ای اعلام کرده بود مردم مطمئن باشند که این یک شایعه است . 
نکته دیگر دانشجویان دختری بودند که از ترس همگی به پارک های کنار خوابگاه های خود آمده بودند اما متاسفانه برخی افراد سعی در ایجاد مزاحمت داشتند که خوشبختانه نیروی انتظامی به موقع حضور یافت و فضای امنی برای این دانشجویان ایجاد کرد.
اتوبوس ها و آمبولانس ها به همراه پرسنل اورژانس در مناطق مختلف شهر مستقر و در حال پیگیری و اقدام در مورد گزارشات بودند.
در این شب به واقع می شد وحشت را در چهره اکثریت دید و البته هنوز هم بازار شایعات داغ است اما آنچه را که با اطمینان گفت این است که ، اولا پیش بینی زلزله یک امر اثبات شده نیست و تقریبا کسی تاکنون نتوانسته است چنین موضوعی را اثبات نماید.
ثانیا تقریبا همه ی کارشناسان بر این عقیده هستند که وقوع زلزله های پرقدرت در یک منطقه ، گسل های منطقه را احتمالا فعال می کند و هشدار می دهند که همه در آمادگی کامل به سر ببرند پس عقل ایجاب می کند هوشیار باشیم.
ثالثا در چنین اتفاقاتی آنچه باعث بالا رفتن تلفات می شود ، دستپاچگی و سراسیمه اقدام نمودن است . به گونه ای که در زلزله ای مانند دیشب که قائدتا نباید هیچ مصدومی داشته باشد تاکنون بنا بر آمار رسمی بیش از 60 مصدوم داشته است!
و نکته دیگر اینکه یاسوج که بسیار بی قواره و خارج از ضابطه رشد ساختمان سازی و افزایش بی  رویه جمعیت را در خود دارد در حالی که در زمینه زیرساخت های پدافند غیر عامل و مدیریت بحران کمترین را داراست ، هر لحظه پتانسیل وقوع یک فاجعه انسانی را در خود دارد .
 و نهایتا اینکه متاسفانه مدیریت بحران در میان مسئولان و در میان مردم به گونه ایست که اگر همین دو زمین لرزه کمی پرقدرت تر و یا دارای مداومت بیشتری می بودند ، احتمالا با یک فاجعه انسانی روبرو می شدیم!!!
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار