صدا و سیما در تنفس برنامه تصاویری از چند فروشگاه و آشپزخانه نشان می داد که چند شیشه رب گوجه در فروشگاه شکسته بود و چند بشقاب هم در یک آشپزخانه یا خانه! و البته یک ترک خانه که تقریبا مانند یک موی بود!
کد خبر: ۶۰۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 11 May 2018
حضور علی محمد احمدی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد هنوز به یک سال نرسیده است که حوادث تلخ از پی هم وی و تیمش را به شدت درگیر خود کرده است .
از جدل های سیاسی و قومیتی سردمداران این دو گروه که خود مشغولیات ذهنیتی زیادی برای تیم مدیریتی ارشد استان بوجود آورده است که بگذریم حادثه دنا و پیچیدگی های عجیب برای جمع و جور کردن آن هنوز به پایان نرسیده ، وقوع زلزله های پی در پی و بدتر از آن بازار شایعات و سراسیمگی مردم و کمبود امکانات همه و همه مدیریت برای احمدی را بسیار سخت و نفس گیر کرده است. اگر بخواهیم در دایره انصاف سخن بگوییم ، علیرغم مشکلات بسیار بزرگ و گاها لاینحلی که در این دو حادثه وجود داشته است اما مدیریت اوضاع از طرف استاندار و اطرافیانش نسبتا خوب بوده است . موضوعی که در برخی از ناهماهنگی ها و عدم موفقیت ها ، بسیار مهم و کلیدی به نظر می رسد ، عملکردبرخی مدیران است که در بیشتر مواقع سردرگم هستند و عملا خنثی! و نیاز به دخالت شخص استاندار را در ریزتزین موارد هم الزامی می نماید.
استاندار و لزوم بهره برداری از فرصت ها
علی محمد احمدی معتقد است در شرایطی که حادثه یا بحرانی برای استان بوجود می آید همه دستگاه ها باید ضمن توجه به خنثی سازی تبعات منفی آن و مدیریت سریع بحران و امدادرسانی فوریتی آن اما باید این حوادث را که نمی توان جلوی وقوع آن ها را گرفت ، به دید یک فرصت هم بنگریم تا برخی مشکلات و معضلات استان در زمینه مقابله با اینگونه حوادث را با هدایت چشم و فکر مسئولان کشوری به سمت آن ها ، مرتفع کرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در برنامه نگاه روز سیمای دنا گزارش کاملی از اقدامات در زلزله های اخیر ارائه داد و در بخشی از این گزارش گفت : امیدواریم هرگز چنین اتفاقاتی رخ ندهد اما گاهی چنین اتفاقاتی باعث ایجاد فرصت هایی می شود تا مشکلات و کمبودها را به مراجع بالاتر انتقال دهیم . به عنوان نمونه اکنون می‌توانیم از این فرصت برای مقاوم سازی ساختمان ها در مناطق روستایی و شهری به خوبی استفاده کنیم.(گزارش کامل استاندار از آنچه در زلزله های اخیر گذشت)
کاملا مشخص است با وجود همه دغدغه های ذهنی و انتقادات حق و ناحقی که به استاندار می شود اما وی افقی مهم را در این حوادث می بیند و آن استفاده حداکثری از شرایط موجود برای ارتقاء وضعیت استان است که متاسفانه در بیشتر مدیران استان چنین نگاه هایی با افق دورتر مشاهده نمی شود.
 
دغدغه استاندار و تصاویر آشپزخانه ای صدا و سیما! / آموزش یا ساز و نقاره!
 
ضعف صدا وسیما در دو حادثه بزرگ استان
در خصوص حادثه دنا و ضعف های تیم مدیریت بحران و دستپاچگی بسیاری از مسئولان ، تحلیل های زیادی منتشر شد و در این جا نیازی به یادآوری ضعف ها نیست اما برخی موارد وجود دارد که در دو حادثه مشابه است و لزوم تکرار آن به قصد چاره اندیشی در خصوص این مشکلات ، ضروری به نظر می رسد.
شاید مهمترین دستگاهی که در دو بحران اخیر بیشترین تاثیرگذاری را می توانست داشته باشد ، صدا و سیما بوده است که علیرغم تولید برنامه ها و حضور خبرنگاران زحمت کش آن به صورت میدانی و در محل حوادث اما کمترین تاثیرگذاری را در مدیریت بحران داشته است.
ذکر چند نمونه از ناکارآمدی صدا و سیما در این حوادث می تواند به برخی اشکالات در تولید برنامه های این رسانه مهم اشاره و مسئولان آن را به بازنگری و دقت بیشتر در تولید محتوا یاری کند.
در حادثه دنا همه دیدند که خبرنگاران و فیلمبرداران صدا و سیما شبانه روز در محل حاضر و به تولید خبر می پرداختند اما کمترین نامی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای چانه زنی های بعدی در بخش های ملی نبود و نهایتا اکثر اخبار دست اول یا از زبان استاندار یا از زبان دیگر مسئولان اصفهانی منتشر می شد که نهایتا با اعتراض مدیر کل روابط عمومی استانداری به ستاد بحران کشور و انتشار جزئیات این سوء استفاده های مسئولان اصفهانی در تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تا حدودی باعث مدیریت موضوع شد(بازی برخی مسئولان اصفهانی با احساسات خانواده جانباختگان حادثه دنا)
نکته دیگری که در دو حادثه اخیر به شدت مشهود بود ، سعی بر انحصار طلبی صدا و سیما در ارائه اخبار بود ، در این دو حادثه مجریان درون استودیو! که کمترین اخبار را از وضعیت میدانی داشتند به شدت از مردم تقاضا می کردند که اخبار صحیح را فقط از صدا و سیما پیگیری کنند و به هیچ جای دیگری اعتماد نکنند ! در صورتیکه در حادثه دنا بیشترین تکذیبی ها مربوط به اخبار صدا و سیما بود چرا که خبرها را از کانال های مجازی نامعتبر به اسم خود پخش می کرد و متاسفانه سریعا با زیرنویس تکذیبیه آن را به کرات منتشر می کرد! در صورتیکه به جرات می توان گفت اخبار تکذیبی در رسانه های مجازی به اندازه انگشتان یک دست هم نرسید.
حقیقتا صدا و سیما در دو حادثه اخیر در مدیریت تولیدی های خبرنگاران خود بسیار ضعیف عمل کرده است . در زلزله اخیر و آنچه مد نظر استاندار در خصوص لزوم استفاده حداکثری از فرصت این وضعیت برای توسعه استان بود ، کمترین همکاری را صدا و سیما داشته است که مطمئنا عمدی هم نیست بلکه از ضعف در تشخیص و اقدام است . در لحظاتی که استاندار از این زلزله علیرغم ناگواری آن ، به عنوان یک فرصت برای جذب اعتبار و تسهیلات صحبت می کرد ، صدا و سیما در تنفس برنامه تصاویری از چند فروشگاه و آشپزخانه نشان می داد که چند شیشه رب گوجه در فروشگاه شکسته بود و چند بشقاب هم در یک آشپزخانه یا خانه! و البته یک ترک خانه که تقریبا مانند یک موی بود! در حالیکه دیگر مناطق در حوادث مشابه بیشترین تاثیرگذاری را در گزارشات تصویری خود برجامعه می گذارند.
 
کم سلیقگی صدا و سیما و عدم توانایی در به تصویر کشیدن چیزی که به خواسته استاندار برای جذب حداکثری اعتبارات مربوط شود واضح بود. احمدی با تاخیری کردن گزارش نهایی زلزله در حال تلاش برای گرفتن حداکثر اعتبارات است اما صدا و سیما در ارائه گزارشاتی که نشان از وضعیت مردم و خسارات ناشی از این وضعیت باشد کاملا عاجز بوده است. ضمن اینکه آنگونه که از صحبت های مسئولان مشخص است بالای 3 هزار خانه نیاز به بازسازی دارد . یعنی همه ی این ساختمان ها فقط همان دو ترک کوچک است ؟
نکته دیگری که استاندار در گزارش خود با برنامه نگاه روز به شدت بر آن تاکید داشت ، اشاره به موضوع مصدومان و دلیل اصلی آن یعنی عدم آموزش بود. در این برنامه علی محمد احمدی به یکی از مهمترین مشکلات استان در مواجهه عمومی با حوادث اشاره کرد و گفت: از حادثه زلزله اخیر ۹۹% مصدومیت‌ها به دلیل تعجیل و واهمه بود چراکه مردم در این زمینه آموزش ندیده بودند که اگر آموزش بود بسیاری از این موارد و مصدومیت ها به وجود نمی آمد.
حال برنامه های صدا و سیما را در دو حادثه اخیر بررسی کنید به جزء چند مورد برنامه که متناسب با وضعیت موجود بود ، بقیه برنامه ها از محتوای متناسب با شرایط ، تقریبا خالی بود. در موضوع کنترل فضای روانی جامعه صدا و سیما سریعا به سراغ نواختن ساز و نقاره می رود و یا اینکه به پخش موسیقی های بختیاری و چند نماهنگ کلیشه ای استان می پردازد ! در زمینه آموزش هم هیچ برنامه کاربردی و تاثیرگذاری را متاسفانه تولید نمی کند! و در حادثه زلزله های اخیر مشخص شد که مردم این استان تا چه اندازه با مواجه شدن در این شرایط بیگانه هستند. البته در این زمینه مسئولین هلال احمر معتقدند که برنامه های آموزشی مرتب و مداومی داشته اند اما باز هم مشخص است که هیچ تاثیری نداشته است و یا آن ها و یا مسئولین صدا و سیما نتوانسته اند این آموزش ها را عمومی کنند.
مطمئنا قصد این تحلیل تخریب و یا نادیده گرفتن تلاش های زیاد همکاران خصوصا خبرنگاران پرتلاش صدا و سیما نیست اما واقعیاتی است که باید دیده و چاره اندیشی شود ضمن اینکه به مسئولین صدا و سیما پیشنهاد می شود شبکه دنا را تخصصی تر و تولیدات آن را در مناسبت های مختلف از راهبرد سرگرم کننده به راهبرد تاثیرگذاری حداکثری و آموزش سوق دهند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار