تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد؛
صبح امروز جمعه 97/2/21 جشنواره استانی تلاش و خلاقیت طرح آی مت (I_maths ) ویژه کودکان سه تا هفت سال همزمان با سراسر کشور برای اولین بار در شهرستان کهگیلویه در مهد کودک نوین و پیش دبستانی نوید بهاری در شهر دهدشت برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 11 May 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، الهام رستمی در مورد برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره در واقع جشنواره خلاقیت های فردی کودکان سه تا هفت سالی است که در دوره های طرح "آی مت" در شهر دهدشت ثبت نام نمودند.

وی در خصوص طرح " آی مت" بیان کرد: طرح "آی مت" در واقع طرح آموزش مقدمات ریاضی با شعر، بازی، قصه گویی ویژه کودکان سه تا هفت سال است. طرح "آی مت" تقریباً حدود 4 سال است که در کشور آغاز به کار نموده و در شهر دهدشت در حال حاضر به مدت 3 سال است که از طریق نمایندگی "مهد کودک نوین" و "پیش دبستانی نوید بهاری" در حال اجراست. به دلیل ترس از درس ریاضی که معمولا در وجود کودکان نهفته است بر همین اساس طرح "آی مت" در سطح دنیا راه اندازی شد و برای اولین بار در کشور مالزی آغاز به کار کرد و در واقع میتوان گفت که بنیانگذار طرح " آی مت" کشور مالزی است. بعد از آزمایش هایی که روی کودکان انجام شد و جواب مثبت دریافت شد این طرح در 11 کشور جهان راه اندازی شد و خوشبختانه کشور ایران یکی از کشورهایی است که از ابتدای مقدماتی با این طرح آغاز به همکاری کرد.

مدیر مهد کودک نوین و پیش دبستانی نوید بهاری عنوان کرد: فرزند خودم اولین کودک طرح "آی مت" در شهرستان کهگیلویه بوده است به طوری که در پایه ی اول ابتدایی با وجود آنکه فقط 4 ترم از طرح "آی مت" را گذرانده بود در فهمیدن درس ریاضی هیچگونه مشکلی نداشت این در حالی بود که بنده تا آن زمان حتی برای یکبار هم با فرزندم درس ریاضی را کار نکرده بودم.

این مدیر در ادامه افزود: طرح "آی مت" فقط مختص به درس ریاضی نیست، هر چند که ریاضیات پایه و اساس خیلی از نیازهای روزمره ی یک فرد است اما در طرح "آی مت" ما کاری می کنیم که کودک بتواند با اعتماد به نفس بهتری شیوه زندگی خود را پیش ببرد. موضوع دیگری که در طرح " آی مت" کودک آموزش می بیند، روش های حل مسائل در زندگی است به طوری که به کودک یاد می دهد که در حل یک موضوع از چند روش متفاوت استفاده کند. در طرح "آی مت" مربی صرفآ یک راهنما و یک همراه با کودک است. در این طرح به هیچ وجه مستقیمآ به کودک آموزش داده نمی شود فقط با قصه گویی، بازی، شیوه های متفاوت و مورد پسند کودک با توجه به سن کودک، طوری با کودک رفتار می شود که کودک خودش به جواب مسئله برسد. این موضوع به کودک آموزش می دهد چنانچه در سن بزرگسالی با مشکلی مواجه شود راه های مختلفی را برای حل آن امتحان کند تا به جواب مثبت برسد. پس "آی مت" صرفآ برای ریاضیات نیست!

وی ادامه داد: در استان ما خصوصآ در شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت استقبال خیلی خوبی از طرح "آی مت" شد. در طی این 3 سال علیرغم آنکه والدین گرامی اطلاع درستی از طرح "آی مت" نداشتند اما به خوبی از این طرح استقبال کردند. نکته بسیار مهم در آموزش طرح "آی مت" اینست که در این طرح با توجه به سن کودک، نحوه ی یادگیری نیز طبقه بندی شده است. به این صورت که کودکان همسن و سال در یک کلاس و در کنار همدیگر آموزش می بینند.

الهام رستمی در مورد مربیان آموزشی طرح "آی مت" یاد آور شد: هر کسی نمیتواند مربی طرح "آی مت" شود! در بسیاری از مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی علیرغم آنکه در این خصوص بسیار تآکید می شود، اما متاسفانه دیده می شود افرادی که در این زمینه تحصیلات مرتبط ندارند و گاهی اوقات اصلآ تحصیلاتی ندارند بدون از آنکه حتی دوره های آموزشی لازم را طی کرده باشند، به عنوان مربی آغاز به کار می کنند! این ایراد بزرگی است و با این کار صدمات جبران ناپذیری به آینده وارد می کنیم. به این دلیل می گویم آینده، چون کودکان امروز نسل آینده ی کشور را می سازند.

وی افزود: شخصیت اصلی کودک در سنین 3 تا 6 سال شکل می گیرد و چنانچه ما بتوانیم در این سنین رفتارهای درست را نهادینه کنیم نهایتآ تا گام آخر خوب پیش می رویم. در طرح "آی مت" مربی باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مرتبط روانشناسی و علوم تربیتی را داشته و حتمآ نیاز است که در مراکز "آی مت" ایران در شهرهای شیراز و تهران زیر نظر کارشناسان مجرب دوره های لازم را طی نموده سپس بعد از گذراندن آزمون و دوره های عملی و 50 ساعت دوره کارورزی نهایتآ می توانند با اخذ قرارداد شروع به فعالیت نمایند. در حال حاضر در شهرستان کهگیلویه فقط تعداد 2 یا 3 مربی طرح "آی مت" داریم که بحمدلله در این مرکز شروع به فعالیت نمودند و والدین گرامی نیز از عملکرد آنها رضایت خیلی خوبی داشتند.

الهام رستمی بیان داشت: والدین گرامی می توانند طرح " آی مت" را جایگزین برنامه ریزی های بی هدف و بدون برنامه خود کنند و در پیشرفت با برنامه و اصولی کودک خود سهیم باشند. هر یک از دوره های طرح "آی مت" در مدت 2 ماه و نیم الی 3 ماه بوده و هزینه آن تنها مبلغ 140 هزار تومان است. این طرح در سطح کشوری در طول هفته در دو جلسه یکساعته برای کودک برگزار می شود. والدین گرامی می توانند با برنامه ریزی درست تنها با پس انداز شبی 2 هزار تومان در آینده از صرف کردن بسیاری از هزینه ها چشم پوشی کنند.

این مسئول افزود: ما برای کودکان این شهرستان برنامه های بسیار جالبی داریم و برای آنها بهترین ها را می خواهیم فقط امیدواریم که از طرف والدین حمایت شویم. نمی خواهیم به جهت آنکه استان و شهرستان ما محروم است پس کودکان این شهرستان محدود شوند و به شدت با این مقوله مخالف هستیم. در این شهرستان استعدادهای بسیار زیادی وجود دارد که می توانند در آینده جزو نخبگان کشوری باشند.

خانم رستمی در ادامه گفت: امروز جمعه اولین آزمون طرح "آی مت" در سطح کشور در حال برگزاری است. جناب" آقای شهریار رضوی مقدس" موسس، تنها مجری و دبیر اجرایی طرح "آی مت" در شهرستان هستند و تمام تلاش خود را به کار بستند که این طرح را به بهترین وجه ممکن در سطح شهرستان برگزار نمایند. ما آمادگی کامل داریم با والدینی که کودک یکساله تا دانشجو دارند همکاری کنیم. طرح های بسیار جالبی داریم و امیدوارم روزی برسد که نام شهر دهدشت و شهرستان کهگیلویه را در سطح کشور به یک برند مبدل کنیم. از والدینی که در حال حاضر صحبت های من را می خوانند و می شنوند خواهش می کنم لطفآ با برنامه ریزی پیش بروید و کودکان خود را یاد دهید که آنها نیز با برنامه پیش بروند.

گفتنی است "خانم الهام رستمی" طی سالیان اخیر مسئولیت های مختلفی در سطح شهرستان کهگیلویه داشتند و در حال حاضر دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان کهگیلویه هستند که کار با کودک را نیز بسیار دوست دارند.

در ادامه، شهریار رضوی مقدس بیان داشت: از مسئولین آموزش و پرورش و بهزیستی شهرستان درخواست می کنیم که در خصوص اجرای این طرح همکاری لازم را با ما داشته باشند.

وی افزود: "آی مت" طرحی است که میتواند بر روی اعتماد بنفس، خلاقیت و شکل گیری شخصیت کودک سنین 3 تا 7 سال تآثیرات مثبتی بگذارد.

موسس و دبیر اجرایی طرح "آی مت" شهرستان کهگیلویه از مسئولانی که در حوزه علوم تربیتی کودک کار می کنند درخواست نمود که برای شناسایی و معرفی طرح"آی مت" همکاری لازم را با این مرکز داشته باشند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: برگزیدگان جشنواره شهرستانی به مرحله استانی و سپس مرحله ی کشوری راه پیدا می کنند، در ضمن ما آمادگی کامل داریم که طی انعقاد قراردادی اجرای طرح "آی مت" را به مهد کودک های دیگر نیز واگذار نماییم.

نکته بسیار مهم این گزارش این بود که والدین زیادی در محل برگزاری جشنواره ی تلاش و خلاقیت که در مهد و پیش دبستانی نوید بهاری برگزار شد، تجمع کرده بودند.

آقای بزرگواری یکی از والدینی که کارمند نیز هستند در خصوص طرح "آی مت" گفت: در خصوص حل مسائل و یادگیری های ذهنی و خصوصآ اعتماد بنفس فعلی فرزندم در مقایسه با زمان قبل از مهدکودک، پیشرفت قابل چشمگیری داشته است.

وی افزود: من خودم تا سال اول دوران راهنمایی توانایی اینکه بتوانم اعداد را بصورت لاتین بنویسم، نداشتم اما فرزند کودکم با وجود آنکه فقط مهد کودک آمده است خیلی راحت تا عدد 20 را بصورت لاتین می نویسد و این از تآثیرات بسیار خوب طرح "آی مت" است.

یکی دیگر از والدین در خصوص تآثیرات بسیار مهم و ارزشمند طرح "آی مت" عنوان کرد: در استان خوزستان هم اکنون شاغل هستم به همین خاطر برای رشد و پیشرفت فرزندم به مهد کودک های زیادی مراجعه کردم تا اینکه بصورت اتفاقی تبلیغات این مهد را خواندم و تصمیم گرفتم کودکم را در این مهد کودک ثبت نام نمایم. فرزند من جزو اولین نفرات طرح "آی مت" شهرستان است، اینقدر از پیشرفت فرزندم راضی هستم که اگر مجددآ به گذشته برگردم باز هم این مهد را انتخاب می کنم.

 

(( گزارش و عکس: سید مصطفی گنجی ))

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار