کد خبر: ۶۱۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 30 May 2018
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای طرح اصلاح و تعدیل پروانه های برداشت آب ، یک میلیون و 56 هزار متر مکعب حجم آب مصرفی در دشت های این استان صرفه جویی خواهد شد.

محمدرضا کایدونی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری چاه های موجود در دشت های این استان از مهمترین برنامه های در دست اجراست.
وی بیان کرد: سالانه 287 میلیون متر مکعب آب از 2 هزار و 489 حلقه چاه مجاز در این استان برداشت می شود.
کایدونی گفت: طرح اصلاح و تعدیل پروانه برداشت تاکنون در 55 حلقه از چاه های دشت های استان اجرا شده است.
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 200 منبع ذخیره آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون تعیین حریم شده است.
وی تصریح کرد: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال 1378 در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
کایدونی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می شود.
وی تصریح کرد: در سال گذشته 48 دستگاه کنتور هوشمند بر چاه های کشاورزی گچساران نصب شد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب های کشور معادل 10 میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.
بدلیل بروز پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ،افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی ، 2 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار