کد خبر: ۶۱۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰ 02 June 2018
در حالی که حمایت از تولید و تولیدکننده سیاست اصلی نظام و شعار دولتمردان است، در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد اقدامات ناامیدکننده‌ای از سوی مسئولان و علیه بخش خصوصی هستیم که با هیچ معیاری قابل سنجش و پذیرش نیستند؛ ماجرای قطع آب گلخانه 3 هکتاری نره‌گاه و شنیدن حرف طرفین واقعیات اقتصادی این استان را نمایان می‌کند.

عباسعلی موسوی کسی است که نام او با گلخانه و گل در استان کهگیلویه و بویراحمد عجین شده است؛ او نخستین گلخانه گل‌رز را به این استان آورده تا به عنوان بنیان‌گذار تولید در این بخش صاحب جایگاه باشد.

او صدها جوان را در مجموعه گلخانه‌های خود صاحب کار کرده و اکنون رئیس اتحادیه گلخانه‌داران استان کهگیلویه و بویراحمد است.

روز شنبه هفتم خرداد ماه اکیپی هماهنگ از شرکت امور آب منطقه‌ای و شرکت توزیع نیروی برق اقدام به قطع برق این گلخانه و پلمپ چاه کشاورزی او کردند.

به گفته آقای موسوی، مأموران آب به او گفته‌اند که شما بنا دارید در تابستان برنج بکارید و بنابراین ما از هم‌اینک اقدام به پلمب چاه می‌کنیم.

کشت برنج بهانه‌ای برای برخورد با من بود/ آقای معاون از قبل، تهدیدش را کرده بود

کمبود آب و خشکسالی‌های نگران‌کننده، حفاظت ازمنابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف آن را ضروری کرده است اما این سیاست باید حساب شده و با همراهی کشاورزان و تولیدکنندگان باشد.

این در حالی است که چاه آب گلخانه موسوی دارای مجوز قانونی است ولی ده‌ها چاه غیرمجاز و مجاز در اطراف او بدون مشکل در حال فعالیت هستند.

موسوی می‌گوید که علاوه بر فضایی که به گلخانه‌ها اختصاص دادم حدود 15 هکتار زمین کشاورزی دارم که آب آن‌ها از جدول قدیمی آب روستای نره‌گاه از ده‌ها سال قبل تأمین می‌شود و ارتباطی با چاه ندارند.

او گفته که کشت برنج یک بهانه‌ای بوده که هم‌اینک دست مسئولان این شرکت افتاده تا به قول خودشان او را بر زمین بزنند.

موسوی افزود: امروز باید اعتراف کنم که آقای فرهادی و داوودی در آب منطقه‌ای توانستند به آنچه از سال‌ها به دنبالش بودند، برسند و من را با سرمایه‌ام به خاک سیاه بنشانند و هفت روز آب را روی گل‌هایی قطع کنند که یک ساعت بی‌آبی را تحمل نمی‌کنند.

برای جرمی که هنوز مرتکب نشدم، مجازاتم کردند

او گفته که اگر شرکت آب منطقه‌ای برنامه‌ای دارد مثل همه جای کشور و دنیا بیاید با کشاورزان جلسه بگذارد و برنامه جایگزین ارائه کند نه اینکه به تعطیلی تولید کمر همت ببندند و با یک سرمایه‌گذار لج و لج‌بازی کنند.

موسوی، این اقدام مسئولان را بی‌تدبیری خواند و گفت که این اقدام آنها تنها کارآفرین برتر ملی در بخش کشاورزی را به ورشکستگی کشاند و صدها جوان را از کار خود بیکار کرد.

آنها روز شنبه بدون اطلاع، به گلخانه‌های من لشکرکشی کردند و به جرم اینکه در آینده می‌خواهم برنج بکارم آب را روی گلخانه سه‌هکتاری و مرغداری 20 هزار قطعه‌ای بستند!

اگر من برنج می‌کاشتم  می‌آمدید و همان مزرعه برنج را از بیخ و بن نابود می‌کردید اما هنوز این کار را نکردم چگونه به خود اجازه دادید آب را روی این حجم از گلخانه و یک مرغداری و حتی مزرعه تحقیقاتی دانشگاه نیز ببندید؟

به من می‌گویند برو و در شهر خودت تولید کن!

موسوی ادامه داد: با این استرس و فشاری که به من آوردند، به علت آنکه قبلا عمل باز قلب انجام دادم، دچار ناراحتی شدم و راهی بیمارستان شدم اما کارگران و تیم من اینجا با صدها تانکر آب و آب قرضی از گلخانه همسایه تلاش کردند گلخانه و به ویژه سالن قلمه خشک نشوند که باز مأموران آب منطقه‌ای با تهدید صاحب آن گلخانه و نامه مکتوب به او گفتند که اگر به موسوی آب بدهید، آب شما را نیز قطع می‌کنیم؟ آنها گفتند که ما می‌خواهیم گلخانه موسوی خشک شود تا ببینیم می‌خواهد کجا شکایت کند؟

موسوی تصریح کرد: معاون آب منطقه‌ای به من گفته که اگر شما اهل تولید هستید به شهر خودتان در سمیرم بروید، من اینجا چاه شما را پلمب می‌کنم.
 
مدیرانی که برای

نامه فیلی و مدیرکل اقتصادی هم، بی‌فایده بود

این کارآفرین برتر کشوری با بیان اینکه کمرم را با این زبان روزه شکستند، ابراز داشت: همکاران من به آقای فیلی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل اقتصادی و مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری مراجعه کردند آنها هم مکاتبه و تلفن کردند و سریعا خواستار وصل آب این گلخانه‌ها شدند اما گوش بدهکاری نبود.

 او گفته که با وجودی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد وعده برخورد با مسئولان بی‌تفاوت و بی‌دغدغه نسبت به تولید را داده است، شاهد هستییم که بسیاری از مدیران بدون توجه به سیاست‌های دولت و استاندار، خودشان تیر خلاص را به تولیدکننده می‌زنند که این زیبنده نظام اسلامی نیست.

وی افزود: قراردادی یک میلیارد و 600 میلیون ریالی با استان کردستان برای تحویل قلمه بستم که باید چند روز دیگر این قلمه‌ها را تحویل می‌دادم که با این اقدام آب منطقه‌ای باید همه نهال‌ها و قلمه‌هایم را دور بریزم.

تولید قلمه گل، 6 ماه به عقب افتاد/لج‌بازی می‌کنند

موسوی با بیان اینکه 20 سال است که عمرم و سرمایه‌ام را برای رونق صنعت گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد  گذاشتم، تأکید کرد: متأسفانه لج‌بازی یک مدیر یا یک نفر در شرکت آب منطقه‌ای، همه زحمات را بر باد داده و حتی اگر فردا هم آب مجتمع کشت و صنعتم را وصل کنند باز باید 6 ماه دوباره زحمت بکشم تا به خط تولید برسم.

هم تولید مهم است هم حق و حقوق دولت

این اظهارات در حالی است که علی داوودی‌مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید تولید برای ما مهم است اما حق و حقوق دولت و رعایت قانون و مقررات نیز مهم است.

او معتقد است که گلخانه آقای موسوی بدهی‌های خود را پرداخت نکرده و به مقررات بی‌توجهی کرده است.

بارها در نهادهای نظارتی پاسخگوی تعاملاتم بودم/ باید قانون اجرا شود

داوودی‌مهر با بیان اینکه با سایر کشاورزان و تولیدکنندگان منطقه نره‌گاه که دارای چاه مجاز هستند، از طریق اداره شهرستان بویراحمد توافق شده است، ادامه می‌دهد: آقای موسوی به هیچ عنوان حاضر به همکاری و توافق نشد و همکاران من مجبور به پلمب چاه او کردند.

داوودی در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌شد اقدام بهتری کرد تا اکنون قلمه‌های گران‌قیمت این تولیدکننده خشک و نابود نمی‌شدند، گفت: بالاخره قانون و مقررارتی در این زمینه وجود دارد و من بارها برای ارفاقی که در اینگونه موارد داشتیم ازسوی مراجع ذی‌ربط مورد پرسش قرار گرفتیم و باید پاسخگو باشیم.

وی گفت علاوه بر بدهی‌های نظارتی این گلخانه، آب‌فروشی نیز در پرونده این تولیدکننده گزارش شده و در شرایط خشکسالی فعلی، نیازمند برخورد قاطع با این‌گونه تخلفات هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که این پرونده در شهرستان بویراحمد پیگیری می‌شود اما به لحاظ حمایت از تولیدکنندگان به آقای یاری‌جو گفته‌ام که بدهی وی را اقساطی کند اما گویا او حاضر به قبول این بدهی نیست.

این تولیدکننده، کنتور هوشمند آب نصب نکرد/ بیش از ظرفیت تولید می‌کند

اسلام یاری‌جو، رئیس اداره منابع آب شهرستان بویراحمد نیز در همین زمینه با بیان اینکه نهایت مدارا را با این تولیدکننده داشتیم، گفت: خود آقای موسوی اهتمامی برای حل مشکلش ندارد و به کمک ارتباطاتی که دارد تلاش می‌کند بدهی‌های خود را پرداخت نکند.

یاری‌جو افزود: او علاوه بر آب‌فروشی و کاشت محصولاتی مانند برنج، کنتور هوشمند نیز روی چاه خود نصب نکرده و همه این‌ها تخلف محسوب می‌شوند.

او گفت که آقای موسوی بیش از مجوز خود تولید کرده و اقدام به احداث یک یا چند گلخانه دیگر هم کرده است.

اگر موسوی بدهی‌اش را بپذیرد و اقساطی کند، آماده حل مشکل هستیم

رئیس اداره منابع آب شهرستان بویراحمد در پاسخ به این سؤال که چگونه سایر چاه‌های اطراف بدون نصب کنتور هوشمند باز هم فعالیت دارند اما چاه آقای موسوی پلمب شده، گفته که آنها اگر کنتور نصب نکردند اما هزینه آن را پرداخت کردند و آقای موسوی تخلفات متعددی دارد.

یاری جو با بیان اینکه آماده حل مشکل این تولیدکننده هستیم، تصریح کرد: هیچ نامه‌ای از استانداری و مقامات استانی برای رفع مشکل آقای موسوی دریافت نکرده است و کسی هم با او صحبتی نداشته است.

این در حالی است که عباس‌علی موسوی بدهی خود را مربوط به اتهام آب‌فروشی می‌داند و می‌گوید حتی یک لیوان هم آب‌فروشی نداشتم که بخواهم جریمه سنگین 19 میلیون تومانی آب منطقه‌ای را پرداخت کنم.

او گفته که آبی که در اختیار دارم کفاف زمین 15 هکتاری‌ام را نمی‌کند چه برسد به اینکه بخواهم به دیگران هم آب بدهم.

توضیحات کامل این کارآفرین برتر کشور و اولین سرمایه‌گذار تولید گل‌رز کهگیلویه و بویراحمد را در مصاحبه با وی ببینید و بخوانید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار