در این بین غلام رضا تاجگردون از جمله نمایندگانی بود که در موافقت با مسکوت ماندن این لایحه به مدت دو ماه تلاش نمود و سعی نمود با هماهنگ کردن برخی نمایندگان این موضوع را برای دو ماه مسکوت گذارد.
کد خبر: ۶۱۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 10 June 2018
از صبح امروز یکی از لوایح جنجالی چند سال اخیر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت تا جایی بسیاری از نمایندگان در حال "برو و بیا" ، یارگیری ، داد و بیداد و حتی پهن کردن طومار در صحن علنی و بر روی جایگاه هیات رئیسه بودند. اما در این بین غلام رضا تاجگردون از جمله نمایندگانی بود که در موافقت با مسکوت ماندن این لایحه به مدت دو ماه تلاش نمود و سعی نمود با هماهنگ کردن برخی نمایندگان این موضوع را برای دو ماه مسکوت گذارد.
 
در روز متشنج مجلس حرف تاجگردون به کرسی نشست
 
تشنج در مجلس
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس زمانی که وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد، متشنج گردید. چند نماینده عضو فراکسیون ولایی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کردند.

این اقدام با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد، وی خطاب به این افراد گفت: مجلس جای این کارها نیست. مجلس جای بیان، گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید و در نهایت یکدیگر را قانع کنید تا مجلس رای دهد.

در این هنگام طوماری جلوی لاریجانی انداخته شد که او آن را پایین انداخت و به این اقدام اعتراض کرد که پژمانفر خطاب به او گفت، شما خلاف آیین نامه عمل می کنید. لاریجانی در پاسخ به او گفت این کارهای شما خلاف آیین نامه است به جای آن صحبت کنید نه این که مجلس را از نظم عادی خارج کنید.
تلاش تاجگردون برای مسکوت ماندن لایحه
نماینده گچساران در مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام هنوز اقدام جدی‌ای از سوی اروپا نداشتیم و پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم فرصتی است تا دولت تضامین لازم را از اروپا بگیرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان متقاضی تعویق بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در مصوبات اخیرش سه لایحه دولت را به تصویب رساند و همراهی خودش را اثبات کرد، اما امروز چیزی که مهم است اینکه ما نیازمند یک وحدت عمومی برای عبور از این مسئله هستیم که باید آن را به دست آوریم.
 
در روز متشنج مجلس حرف تاجگردون به کرسی نشست

دلایل برای مسکوت ماندن لایحه 
وی افزود: پیشنهاد مسکوت ماندن این لایحه فرصتی برای دیپلمات‌های کشورمان است که بتوانند با اروپا مذاکره کنند چرا که بعد از خروج آمریکا از برجام ما هنوز اتفاق جدی از سوی اروپا نداشتیم و این پیشنهاد یک فرصت است تا دولت به اروپا بگوید ایران باید تضامین لازم را برای ادامه برجام دریافت کند، چرا که ایران تاکنون هر آنچه را که باید انجام می‌داده، انجام داده است.

تاج‌گردون تصریح کرد: از نمایندگان می‌خواهیم این لایحه را مسکوت بگذارند تا وحدت عمومی بین نمایندگان مجلس و دولت پیش آید.

در ادامه این جلسه، علی نجفی خوشرودی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به عنوان مخالف مسکوت ماندن لایحه مذکور، اظهار داشت: عضویت ما در لایحه مذکور جلوی ضرر قطعی را خواهد گرفت و منافع محتمل را برای ایران ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: تصویب امروز ما بهانه خوبی را به دست دشمنان ما و رژیم صهیونیستی و عربستان می‌دهد، با توجه به خروج آمریکا از برجام، شکافی بین روابط اروپا و آمریکا ایجاد شده، اما مسکوت ماندن این لایحه یعنی عدم تصویب این سند می‌تواند مواضع اروپا و آمریکا را یکبار دیگر به هم نزدیک کند.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۸ درصد بدون تعامل با دنیا حاصل نخواهد شد و امنیت ملی ما فقط در حوزه منطقه‌ای نهفته نیست، امروز ۵ میلیون جوان بیکار داریم که دولت باید با عضویت در چنین کنوانسیون‌های بین‌المللی اقدام به جذب فناوری و سرمایه کند تا مشکل جوانان نیز حل شود.
تصویب مسکوت ماندن دو ماهه لایحه

سپس در پی سخنان موافقان و مخالفان، نمایندگان با ۱۳۸ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، با مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه موافقت کردند. بر این اساس بررسی این لایحه در مجلس ایران دست‌کم دو ماه به تعویق خواهد افتاد.

پس از تصویب این امر، علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفت: «در این زمینه آقای بروجردی هم گفته که ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد، دو ماه وقت است که ملاحظات را اعمال کنند». به گزارش فارس، رئیس مجلس قبل از رأی‌گیری نیز اعلام کرده است که دولت مخالفتی با مسکوت ماندن بررسی لایحه ندارد.

با نهادهای امنیتی هماهنگ شده است

این در حالی است که عباس عراقچی، در جلسه علنی امروز مجلس و در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم گفت که با پیوستن ایران به این کنوانسیون "هیچ تهدید امنیتی" متوجه ایران نخواهد بود. معاون وزیر خارجه ایران گفته بود که روسیه، عراق و حتی سوریه نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند. عراقچی در عین حال به "سوءاستفاده کشورهای غربی" از مفهوم تروریسم اشاره کرد و گفت که این کشورها در عین حال "گروه‌های مقاومت را تروریست قلمداد می‌کنند"، اما جمهوری اسلامی "برای مقابله با این تهدید همه‌جوره" اندیشیده است.

به گفته عراقچی، پس از بیش از دو سال "کار کارشناسی" تمامی نهادهای دولتی و حکومتی، همچون "وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه"، شورای عالی امنیت ملی ایران در نهایت "گواهی" داده است که "با حق شرط‌ها و تحفظ‌هایی که گذاشته‌ایم، هیچ تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد".

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار