مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: از وسعت دو میلیون و 600 هزار هکتار اراضی بیابانی این استان یک میلیون و 200 هزار هکتار آن معادل 36 درصد شامل 13 منطقه، تحت تاثیر کانون فرسایش بادی است.
کد خبر: ۶۲۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶ 18 June 2018

محمود فتاحی به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی (27 خردادماه) وسعت کانونهای فرسایش بادی استان را 532 هزار هکتار بیان کرد و افزود: این کانون ها در شهرستان های استان پراکنده هستند اما بیشتر آنها در دشت یزد- اردکان ، بافق- ابرکوه و یزد می باشند.
وی با اشاره به اینکه اینکه فعالیتهای بیابان زدایی از سال 1349 در استان آغاز شده گفت: تاکنون افزون بر 60 هزار هکتار از اراضی با گونه های مختلف به صورت جنگل دست کاشت در مناطق بحرانی و طوفانی کشت شده است. 
مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد نهال کاری 770 هکتار در مناطق کانونهای بحرانی و آبیاری هالکاری سنوات گذشته در دو هزار هکتار را از فعالیتهای بخش بیابان این اداره در سال گذشته بیان کرد و افزود: مقابله با پدیده بیان زایی در هر منطقه عزم ملی و منطقه ای می طلبد.
مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با بیان اینکه با کمبود اعتبار در این بخش مواجه هستیم اظهار کرد: اعتباراتی که برای این بخش مصوب می شود خوب است اما متاسفانه از مجموع مصوبات تنها زیر 50 درصد تخصیص می یابد.
وی افزود: در سال گذشته 100 میلیارد ریال برای بخش یاد شده مصوب شد که فقط 40 درصد آن اختصاص یافت که این اعتبار برای مقابله با بیابان زایی ناکافی است.
فتاحی با بیان اینکه روش های غیر اصولی در کشاورزی ،برداشت های بی رویه از منابع زیر زمینی و خشکسالی زمینه ساز بیابان زایی است گفت: چرای بیش از حد مراتع و حضور بیش از ظرفیت دام که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی می شود منجر به بیابان زایی می شود.
98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت 7 میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است.
170 هزار هکتار یعنی 5.1 درصد سطح استان را جنگلهای طبیعی ودست کاشت بخود اختصاص داده است.
شعار روز جهانی مقابله با بیابانزایی (27 خرداد) 'سرزمین ارزشمند است برای حفظ احیای آن سرمایه گذاری کنید' اعلام شده است.
بیابان زایی در کنار دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سه چالش مهم جامعه جهانی در قرن 21 محسوب میشود و به همین منظور سازمان ملل متحدد کمیته ای بین الدول جهت تدوین کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابان زایی راه اندازی نمود و این کمیته پس از 3 سال در جلسات مختلف سرانجام در 17 ژوئن (برابر با 27 خرداد) 1994 کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابان زایی (UNCCD) را تاسیس کرد. 
بیابان زایی عبارت از تخریب سرزمین به معنی کاهش یا از دست رفتن توان تولیدی یا اقتصادی اراضی دیم، مرتع، چراگاه، جنگل، بوته زار در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار