قلم ِ رسالتمند ، خطا ، سودجوئی ، خیانت و دوروئی را محکوم  و از نعل وارونه زدن مبرا و بیزار است . قلم رسالتمند ، راه را راست می رود و بازیچه ی دست ِ سیاست بازان نیرنگ باز نخواهد گردید.
کد خبر: ۶۲۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴ 04 July 2018

 آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
 
گرامیداشت ۱۴ تیرماه(روز قلم )


جنبش اول که قلم برگرفت 

حرف نخستین زسخن درگرفت

چون قلم آمد شدن آغازکرد

چشم جهان رابه سخن بازکرد



با مروری بر گذشته ، سده ها پیش ، در ایران ِ باستان تیرگان (۱۳تیرماه) یکی ازجشن های مهم ایرانیان بوده است که در این میان، پاسداشت ِ قلم انجام می گرفته است. در چنین دوره ای ،هوشنگ پادشاه پیشدادی ،نویسندگان و کاتبان را به رسمیت می شناخت و نوازش می نمود. ابوریحان بیرونی نیز روز ۱۳ تیرماه را روز ستاره ی تیر یا عطارد می دانستند ، زیرا که عطارد دبیر و کاتب ستارگان نامیده می شد. بعد از انقلاب عده ای از پیشکسوتان ادبی و قلمی  ، محمدعلی سپانلو روز ۱۳ تیر را به عنوان روز قلم پیشنهاد دادند تا اینکه ازجانب انجمن قلم ایران ۱۴ تیربه عنوان روز قلم در ایران نامگذاری شد. در واقع این نامگذاری در راستای احترام به قلم به دستان ، نویسندگان و پاسداشت کرامت و قداست قلم صورت پذیرفته است.

درباره ی نقش و جایگاه قلم به عنوان زبان عقل ، معرفت و وارث ِ واژگان ، سوگند خداوند در قرآن کریم (ن والقلم و مایسطرون) گویاترین شاهد ، دلیل و مطلع حقیقی بر شرافت و قداست ِ قلم می باشد.

از پنجره ای تماشایی تر ، تابلویی عمیق از ارزش قلم آنجا برافراشته می گردد که پیامبر در جامعه ای بدوی ، جاهل و محروم از تمدن ، موثرترین پیام را در وصف ِ ارزش ِ قلم اعلان میکنند که (هراسیری به ده نفر مسلمان نوشتن و خواندن بیاموزد ،آزاد است).

حال از رهگذر این مقدمه و سرآغاز از خویش می پرسیم که : در جامعه ی پرشتابان ِ دهکده ی جهانی امروز که مرزهای فرهنگی درنوردیده شده است  و از جوامع کاغذمدارِ قرن بیستم  به جهت رشد سریع فناوری و سایه ی سنگین و گسترده ی تکنولوژی ، نیز فاصله گرفته ایم ، نقش قلم و قلم به دست چگونه و با چه میزان اثربخشی و مسئولیت پذیری ایفا می شود؟؟؟ 
حضرت امام (ره) فرمودند : امروز مسئولیت ِ بزرگ شما ،قلم هایی است که دردست شماست.
اکنون سوال مهم اینجاست که : این قلم راستین و رسالتمند چگونه باید ظاهر گردد ، بنگارد ، بانور ِ  واژگان خویش  ،تاریکی را بزداید ، عامیانه نه ، بل عالمانه سیرکند، به جهان روشنی و امید بخشد تا بشود همان قلمی که ترشحات نیش ِ آن از خون شهدا والاترو ارزشمندتر است . (مداد العلما افضل من دما الشهدا)

به راستی اینچنین قلمی یافت می شود یا نه ؟؟؟بی شک قلمی رسالتمند ، پویا و زنده است که شیفته ی زر ، زور ، تزویر ، مطامع و منافع شخصی حاکمان و مسئولان استانی ، کشوری و حتی بین المللی  نباشد و با موازی نویسی و سیاه نویسی ، مسیر خویش را کج نرود و به قهقرا کشانیده نگردد....

قلم ِ رسالتمند ، خطا ، سودجوئی ، خیانت و دوروئی را محکوم  و از نعل وارونه زدن مبرا و بیزار است ...
قلم رسالتمند ، راه را راست می رود و بازیچه ی دست ِ سیاست بازان نیرنگ باز نخواهد گردید...به قول شاعر آزادی خواه میرزا قاسم عارف قزوینی

قلم گیر و همچون قلم راست باش

نه هرچه خیال کجت خواست باش

قلم چون گرفتی ، دوروئی مکن

غرض ورزی و کینه جوئی نکن

آری ! قلم متعهد و راستین، عزیز و مقدس است ،اهل معامله نیست ،توسعه را بر توصیه و سفارش مقدم می داند،جز راست نمی گوید و جز حقیقت نمی نگارد...این است قلمی والا که پروردگار از آن سوگند یاد کرده است ....

این است قلمی متعهد که ابوالفضل بیهقی منصفانه می گوید : چیزی نگویم و ننگارم که خوانندگان این تصنیف فرداها گویند :شرم باد این پیر را

این همان عطر ِ قلمی است که شیخی شوریده حال ، رسالتش را دربوستان و گلستان پرورده و تاثیر منیر و جهانشمول آن را باور دارد.

این است همان قلمی که شاعرِ لب دوخته ی راه آزادی و مدیر روزنامه ی پانزده بار توقیف شده ی طوفان ، یعنی ؛ فرخی یزدی را ماندگار و محبوب کرده است.
این اشک و فریاد همان قلمی است که سید اشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال ، دشمنان آزادی و وطن فروشان را به باد تمسخر و ریشخند می گیرد.

این همان قلم والایی است که دکتر شریعتی چه زیبا می گوید: قلم ، توتم من است . سوگند به قلم ! به خون سیاهی که ازحلقومش می چکد ، من با قلمم معامله نمی کنم و قلمم را به بیگانه نمی فروشم و...
در قلم ِ فرهنگ پرور و خردگرای دکتر زرین کوب و دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن دو اصل به خوبی نمایان و رعایت شده است .۱-خوب نوشتن ۲-خوب انتقال دادن
بنده معتقدم قلمی که بتواند به این دو مولفه و این دو اصل ، وصل شود و گره بخورد ، در تمام ادوار و اعصار ارج نهاده خواهد شد.
بخش وسیعی از نابسامانی ها و بدبختی های یک جامعه ناشی از عدم توجه به قلم و صاحبان قلم است. نوشتن بزرگترین دستاورد بشر می باشد. درجامعه ای که همه بنویسند و نقد کنند ، مشکلات ناگزیر به کوچ هستند و تسلیم خواهندشد.
ازجهتی دیگر درجهانی که سرخط تمام خبرهایش ،کشتار و انفحار و جنگ باشد، فقط با قلم تدبیر و اندیشه می توان این صفحه ی سیاه ، تاریک و پر از یاس را عوض کرد و تغییرداد. به قول دکتر حفیظ شریعتی ، قلم ، سلاح ِ فتح ِ قله های سربلندی است.

یکی از مسالمت آمیزترین راههای اصلاح و تغییر در جامعه نوشتن است و ترجمه ی کتاب ها و رمان هایی که میان ملل مختلف رد و بدل و دست به دست می گردد‌ و میان فرهنگ ها آشتی برقرار می کند. مانند سفرنامه ها ، رمان ها و کتاب هایی از نویسندگان مشهورایرانی نظیر (آن سوی مرزها از دکتر اسلامی ندوشن ،جنون نوشتن از رضابراهنی-بوف کور از صادق هدایت ، زوال کلنل از دولت آبادی - تهران شهربی آسمان از امیرحسین چهلتن - سووشون از سیمین دانشور- چراغ ها را من خاموش می کنم از رویا پیرزادو دیگر ....
آری ! با قلم رسالتمند و متعهد است که هویت ، فرهنگ ، تمدن و امنیت ایران زمین جاودانه خواهد ماند .قلمی که نویسنده خودرا درحضورخدا ببیند ، احساس کند و بداند که هر کدام از واژه ها وزن ، ارزش و جایگاه تعریف شده ای دارند و نباید و نشاید که جز در راه حق و حقیقت بنویسد ان شاالله

در پایان این روز ارزشمند و نمادین را خدمت تمامی نویسندگان ، صاحبان قلم ،رسانه و هنرمندان تبریک عرض می کنم .
آرزومندم خوب ببینیم ، خوب بنویسیم و خوب قضاوت کنیم .

دولتخواه سیدابوتراب رئیس انجمن قلم شهرستان چرام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
عبدالرزاق امیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
دوست عزیز و خوش قلم و خوش‌بیان من، جناب آقای دولتخواه: بسیار عالی و متعالی. قلمت همیشه روان و روانت بی‌گزند باد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
درود بر دکترامیری عزیز همکلاس آن روزهای خوب و تکرارنشدنی زاهدان .
الهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
مثل همیشه هنرمندانه نگاشته و چه زیبا اصالت قلم را بیان نموده اید.
مانا باشید و سربلند
محمدم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
درود براستادسخن وقلم جناب دولتخواه دوست داشتنی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
درود بر جوان خوشفکر و گرامی آقای محمدزاده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
قلمی که نویسنده خودرا درحضورخداوندبداند....آفرین برشجاعت ستودنی استاددرکلاس های درس باآن بیان زیبا.یادآن روزها به خیر.واقعا ازمتن ها ی شما مست می شدم (فدایی داری استاد.امیرمسعود رستمی هستم)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار