مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛
شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته به دلیل بی توجهی در حال تخریب بود به همت دولت دوازدهم در مسیر آبادانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۲۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۹ 07 July 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.

این بنای ارزشمند در سال های اخیر به مکانی برای اسکان معتادان و سوژه رسانه ها تبدیل شده است.

بافت تاریخی دهدشت شامل 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: دولت دوازدهم ساماندهی بافت تاریخی دهدشت را بطور جد در دستور کار قرار داده است.

محمود باقری اظهار داشت: بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی که قابلیت ثبت جهانی دارد نیازمند همت مضاعف مسئولان برای ساماندهی و احیاست.

وی افزود: تلاش می شود برای آزادسازی حریم بافت تاریخی دهدشت اقدام های لازم صورت گیرد.

باقری بیان کرد: این بنای تاریخی سال 1396 برای حفاظت به ‌عنوان پایگاه تاریخی معرفی و برای آن مسئول ویژه تعیین شد.

وی بیان کرد: بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت در سال گذشته با هزینه ای معادل سه میلیارد و 600 میلیون ریال دیوارکشی شد.

باقری ابراز داشت: با اجرای این طرح از ورود معتادان و احشام به داخل این مرکز فرهنگی ارزشمند جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یک اثر برای جذب جهانگردان و ایرانگردان و معرفی فرهنگ ایران کهن ابراز کرد: تلاش می‌شود که این بنای تاریخی با جذب اعتبار ثبت جهانی شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: حمام تاریخی کهیار در شهر تاریخی دهدشت به موزه مردم شناسی تبدیل می شود.

مسعود شفیعی اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح با 510 میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.

وی افزود: حمام تاریخی کهیار از بناهای مربوط به دوران صفوی است که در کنار امامزاده جابر (ع) در بافت تاریخی شهر دهدشت قرار دارد.

شفیعی ابراز کرد: موزه مردم شناسی شهر دهدشت با هدف آشنا کردن مردم با آثار معنوی مانند آئین رسوم و تجهیزات مورد نیاز زندگی روستایی و عشایر و قرار دادن در معرض عموم علاقه مندان ایجاد خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: 9 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت اضطراری، ساماندهی و تملک بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافته است.

شفیعی اظهار داشت: پنج میلیارد ریال از این مبلغ برای تملک و چهار میلیارد ریال به مرمت این بنای تاریخی ارزشمند اختصاص یافته است.

وی گفت: تاکنون 2 میلیارد ریال از این اعتبار تأمین شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با حضور کارشناسان دفتر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور در پایگاه پژوهشی بافت تاریخی دهدشت راهکارهای اجرایی برای آماده‌سازی بستر بافت با هدف حضور گردشگران درنظر گرفته شد.

وی ابراز داشت: ساماندهی هر چه بهتر پایگاه پژوهشی دهدشت برای گردشگران و شناساندن آن به مخاطبان اولویت میراث فرهنگی در سال جاری است.

مسئول بافت تاریخی دهدشت عنوان کرد: تاکنون حدود 200 پلاک از خانه های بافت تاریخی از مالکان خریداری شده است.

شکرالله علیزاده اظهار داشت: خریداری واحدهای مسکونی مستقر در بافت تاریخی دهدشت نخستین گام برای جهانی شدن این بنای تاریخی است.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در شهر تاریخی وجود دارد رفع معارض وخرید خانه ها اولویت بندی شده است.

علیزاده عنوان کرد: سال های 1395 و 1396 بیش از چهار میلیارد ریال برای ساماندهی، مرمت این بنای ارزشمند هزینه شده است.

وی اظهار داشت: دیوار کشی به طول 270 متر، مرمت خانه تاریخی کهیار با 50درصد پیشرفت فیزیکی و پاکسازی مسیرهای عبور گردشگران از خار و خاشاک از دیگر برنامه های در حال اجرا برای ساماندهی این بنای ارزشمند است.

وی بیان کرد: ساماندهی کامل این شهر تاریخی نیازمند 500 میلیارد ریال اعتبار است.  

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700 اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار