یکی از مهمترین جنبه های این پروژه ، بررسی های علمی و فنی احداث این پروژه بوده است که در همین راستا به همت بسیج اساتید دانشگاه یاسوج جلسه ای با عنوان " هم اندیشی اساتید دانشگاه یاسوج در مورد بررسی جنبه های علمی و فنی پتروشیمی بویراحمد به همت بسیج اساتید " برگزار گردید.
کد خبر: ۶۲۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 08 July 2018
پتروشیمی "دنا بویراحمد" شاید یکی از معدود پروژه هایی است که از همان ابتدای شروع با انواع و اقسام محدودیت ها ، ناهماهنگی ها ، عدم همکاری ها و بعضا سیاسی کاری ها مواجه شده است و البته دراین بین سماجت و جدیت سرمایه گذار آن تاکنون آنگونه که از اخبار و شواهد نمایان است ، این پروژه را مطابق با برنامه پیش میبرد. باقری که در خصوص به سرانجام رساندن این پروژه بسیار مصمم نشان می دهد تاکنون سعی کرده است به همه ی گروه ها ،چه اقتصادی،چه رسانه ای وحتی گروه های فشار سیاسی و قومیتی با حوصله پاسخگو باشد.
اما یکی از مهمترین جنبه های این پروژه ، بررسی های علمی و فنی احداث این پروژه بوده است که در همین راستا به همت بسیج اساتید دانشگاه یاسوج جلسه ای با عنوان " هم اندیشی اساتید دانشگاه یاسوج در مورد بررسی جنبه های علمی و فنی پتروشیمی بویراحمد به همت بسیج اساتید " برگزار گردید.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،رئیس بسیج اساتید دانشگاه یاسوج گفت: دانشگاه در اقناع جامعه پیرامونی نقش زیادی دارد و پتروشیمی بویراحمد در راستای همین اقناع جامعه توسط اساتید دانشگاه از جنبه های مختلف بررسی شد.
علی مرادی با بیان اینکه از نماینده ادارات و اساتید دانشگاه دعوت کردیم تا پتروشیمی بویراحمد به صورت علمی بررسی شود، اظهار داشت: این جلسه با جریانات سیاسی همراه نیست و برای اقناع افکار عمومی است.
وی افزود: ما از اساتید دانشگاه خواستیم که از دیدگاه علمی خود به بررسی موضوع بپردازند تا یک نگاه علمی به موضوع داشته باشیم.
 
کالبد شکافی پتروشیمی

راه نجات این منطقه ایجاد پتروشیمی است
عضو هیات علی دانشگاه نیز در این جلسه با بیان اینکه ما دو راه در کشور داریم یا خام فروشی کنیم یا برای نفت و گاز ارزش افزوده ایجاد کنیم، گفت: در راس صادرات غیرنفتی کشور محصولات پتروشیمی است و در حوزه پتروشیمی در برنامه ششم یکصد میلیارد دلار باید سرمایه گذاری صورت گیرد و در آخر برنامه ششم حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات باید از محصولات پتروشیمی ها داشته باشیم.
دکتر اصغر لشنی زادگان افزود: یکی از برنامه های نظام برای رسیدن به این میزان صادرات، ایجاد پتروشیمی در مناطق مختلف ایران است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی دو نوع صنایع بالادستی و پایین دستی وجود دارد، خاطرنشان کرد: پتروشیمی بویراحمد جزء صنایع بالادستی پتروشیمی هاست که صنایع پایین دستی بسیاری در کنار آن شکل می گیرد.
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه ما نباید انتظار داشته باشیم که پتروشیمی بویراحمد تمام مشکلات اشتغال در استان را حل کند، تصریح کرد: انچه که مشکلات اشتغال را حل می کند، صنایع پایین دستی این پتروشیمی است که ایجاد شغل در آن برخلاف صایع بالادستی، حدود ۵ میلیون تومان برای هر شغل است.
لشنی زادگان تصریح کرد: سرمایه گذاری پتروشیمی بویراحمد با دلار کنونی حدود ۲۰ هزار میلیاردتومان است که اگر ما بخواهیم یک گام از محرومیت به سمت توسعه حرکت کنیم باید چنین سرمایه گذاری هایی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات پتروشیمی بویراحمد مستقیما صادر می شود، عنوان کرد: متانول هم ماده اولیه ای است که از طریق آن صدها محصول دیگر تولید می شود.
استاد دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه پتروشیمی بویراحمد زیرشاخه های بسیاری دارد تصریح کرد: هر صنعتی مسائل و مشکلات محیط زیستی خودش را دارد و سازمان محیط زیست هم استاندردهای خودش را دارد که براساس آنها پایش و بررسی زیست محیطی انجام می دهد.
در استان های دیگر فرش قرمز پهن می کنند
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: نظام برنامه اش تسعه صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی محصولات است و پتروشیمی بویراحمد موهبت بزرگ وزارت نفت برای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد است.
لشنی زادگان با بیان اینکه برای گاز در صنایع بالادستی پتروشیمی حدود یک دلار ارزش افزوده ایجاد می شود و در صنایع پایین دستی نیز حدود ۱۰ دلار برای آن ارزش افزوده ایجاد می شود، اظهار کرد: ما باید مزیت های نسبی کشور را در ایجاد صنایع در نظر بگیریم، مزیت نسبی کشور ما نفت و گاز است آیا ما باید سراغ الکترونیک یا صنایع هایتک برویم اینها فقط اسمشان قشنگ است و با مزیت های نسبی کشور ما سازگار نیست.
وی افزود: ما ماده ای گرانبها به نام نفت داریم اما ارزان و خام می فروشیم پس به پتروشیی نیاز داریم تا از خام فروشی جلوگیری کنیم.
استاد گروه شیمی دانشگاه یاسوج در استان های دیگر برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن می کنند، بیان کرد: یک زمانی اداره ای مدعی زمین دانشگاه یاسوج بود و لار به ما زنگ زد که فقط وسایلتان را بیاورید لار تا هر سرمایه ای بخواهید در اختیارتان بگذاریم اما دانشگاه نیاز این استان بود و حالا تصور کنید اگر دانشگاه یاسوج نبود چه اتفاقی می افتاد.
 
 
کالبد شکافی پتروشیمی

پتروشیمی بویراحمد تمام مجوزها را دارد
مدیر نظارت بر طرح های سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با بیان اینکه پتروشیمی بویراحمد تمام مجوزها را دارد گفت:  جواز تاسیس این پروژه به دستور مستقیم وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ صادر شد.
شایان افزود: بعد از صدور جواز تاسیس مجوزهای زیست محیطی و پیوست سلامت و سایر مجوزها اخذ شد و عملیات فنس کشی آغاز شد که امروز پس از اتمام این عملیات، عملیات تسطیح و خاکبرداری مجموعه نیز آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه کل تولیدات پتروشیمی بویراحمد در سال دو میلیون و ۸۵۰ هزار تن است، عنوان کرد: این طرح با سرمایه گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان با مشارکت فاینانسور خارجی و با پیش بینی اشتغال ۱۳۰۰ نفر مستقیم است.

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ها با فاینانسور امضا شده و نماینده فاینانسور هم از در محل پروژه حضور یافتند و موافقت ها انجام شده است.

پتروشیمی بویراحمد مجوز زیست محیطی دارد
نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه این پروژه مجوز زیست محیطی دارد، گفت: پتروشیمی ها و پالایشگاه ها موظفند استانداردهایی را رعایت کنند که سازمان حفاظت محیط زیست نیز براساس استانداردهای موجود نمونه برداری و نطارت می کند.
دیانتی افزود: اگر آلودگی تشخیص داده شود، هر کارخانه و صنعتی باشد باید آن را رفع کند و ما ارزیابی های دقیقی در مورد صنایع مختلف داشته و خواهیم داشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
استاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
|
United States
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
بهتر است اساتید دانشگاه یاسوج در موارد زیر افکار عمومی را اقناع کنند:1-با توجه به خشکسالی ها و کم آبی های موجود در ایران و استان مصرف روزانه آب پتروشیمی را برای مردم توضیح دهندوهمچنین توضیح دهند که در اثر مصرف آب این پتروشیمی حدود 50 هزار تا 100 هزار فرصت شغلی در کشاورزی مناطق پاتاوه و سایر نقاط بویراحمد سفلی از بین می رود.2-پتروشیمی فوق فاقد پیوست سلامت از طرف وزارت بهداشت می بتشد.3-پسماندهای پتروشیمی فوق باعث آلوده کردن آب مناطق مارگون تا بهبهان در خوزستان می شود.4-گازهای آزاد شده از پتروشیمی باعث ازبین رفتن درختان و بوته و افزایش سرطان در مردم می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار