در همایش گرامیداشت روز دهیار در شهرستان کهگیلویه عنوان شد؛
صبح امروز یکشنبه همایش بزرگداشت روز دهیار با حضور معاون مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، فرماندار کهگیلویه، بخشدار مرکزی کهگیلویه، مدیران شهرستانی و نیز دهیاران بخش مرکزی در سالن اجتماعات فرمانداری دهدشت برگزار شد.
کد خبر: ۶۲۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۹ 09 July 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، سید شرمت الله حسینی پرور با تبریک گرامیداشت روز دهیار و سپاس از زحمات آنها بیان کرد: دهیاران در خاکریز اول و به عنوان رابط بین مدیران و مردم هستند.

وی افزود: دهیاران سربازان خط مقدم هستند و از مدیران انتظاراتی دارند.

بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه دهیاران چشم انتظار مساعدت و حمایت مدیران هستند عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در تمامی زمینه ها مشکلات فراوانی است اما عملکرد دولت نشان داده است که توجه خاصی به دهیاران شده است.

وی افزود: در بخش مرکزی تنها منبع درآمدی دهیاران فقط از منابع دولتی است که در بیشتر اوقات همین مبلغ ناچیز را صرف خدمات در روستاها می کنند.

حسینی پرور اظهار کرد: مبلغ حق الزحمه دهیاران بسیار ناچیز است و تنها با ایثار و فداکاری در حال انجام وظیفه هستند و با این میزان مبلغ اندک، دهیاران پروانه وار به دور شمع خدمت می گردند.

در ادامه این همایش فرماندار کهگیلویه اظهار کرد: همین که یک روزی در تقویم رسمی کشور به نام دهیار گذاشته شد، همین خود ارزش کار دهیار و مقام دهیار را بیان می کند.

وی گفت: علیرغم آنکه محدودیت های اعتباری زیادی است اما در حوزه روستایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

علی پوزش ابراز داشت: یکی از مهمترین مسائلی که این روزها مردم در سراسر کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند مشکل کمبود آب است و همین عامل باعث ایجاد خاموشی میشود، نیاز است که دهیاران عزیز در این زمینه فرهنگ سازی کنند و کمک کار مردم و دولت باشند.

وی گفت: در سطح شهرستان کهگیلویه از مجموع 152 دهیاری تعداد 143 دهیاری فعال وجود دارد و این نشان می دهد که 80 درصد روستاهای شهرستان کهگیلویه دهیاری دارند.

پوزش بیان کرد: دولت محترم تدبیر و امید از سال 96 تاکنون تسهیلات اشتغالزایی بسیار خوبی به روستاییان داده است و دهیاران میتوانند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کنند و باعث کاهش مهاجرت شده و امید را به روستاها برگردانند.

فرماندار کهگیلویه در خصوص شفافیت مالی دهیاران عنوان کرد: یکی از وظایف بسیار مهم دهیاران بحث شفافیت مالی است و باید در دستور کار دهیاران قرار بگیرد تا چنانچه دستگاهای نظارتی در این زمینه نظارتی داشتند بتوان مستندات ارایه کرد.

وی افزود: روستاهای بخش مرکزی جمعیت بالایی دارند و پر جمعیت هستند که اکثر این روستاها در بحث ماشین آلات جمع آوری زباله با مشکل مواجه هستند و نیاز است که دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در این زمینه مساعدت ویژه ای داشته باشد.

پوزش تاکید کرد: دهیاران بحث قوم گرایی و ایجاد روابط قومی قبیله ای را کنار بگذارند و نسبت به تمامی اهالی روستا متعهد باشند.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: از سال 96 به بعد اعتباراتی تحت عنوان روستاهای فاقد دهیاری واریز می شود و سال گذشته نیز مبلغ 10 میلیارد ریال به حساب فرمانداری دهدشت واریز شد.

وی افزود: از این میزان اعتبارات حدود 7میلیارد ریال آن به حساب بنیاد مسکن شهرستان و مبلغ 2میلیارد و 800 میلیون ریال آن نیز به حساب امور عشایری شهرستان واریز شد که در مجموع هم بنیاد مسکن شهرستان و هم امور عشایری افدامات بسیار خوبی در سطح روستاها انجام دادند.

پوزش در پایان صحبت های خود عنوان کرد: در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها، دهیاران بدون از جانبداری و قومگرایی اقدام نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دهیاران همکاری می کنیم.

سیاوش زمان ابراز داشت: در تعدادی از روستاهای گردش پذیر سرویس های بهداشتی پیش ساخته ایجاد و تهمیدات لازم پیش بینی شده است.

وی گفت: در روستاهای بخش مرکزی شهرستان در حوزه صنایع دستی ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

زمان ادامه داد: در حوزه گردشگری به روستائیان بخش مرکزی نیز ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در خصوص سفره خانه های گردشگری تسهیلات پرداخت شده است.

معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: دهیاران باید تعامل بین مسئولان و مردم را به وجود آورند و نقش تسهیل گری را داشته باشند.

اکابر عنوان کرد: دفتر امور روستایی به دلیل کمبود نیرو قادر به نظارت بر همه پروژههای روستایی نیست و این وظیفه فرمانداری و بخشداری های شهرستان را سنگین تر می کند.

وی بیان کرد: موازی کاری در حوزه روستایی مشکلاتی را برای دهیاران ایجاد کرده که باید در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شود.

اکابر با بیان اینکه بحث چارت نهاد دهیاری باید پیگیری شود، عنوان کرد: شخصی با ۱۵ سال سابقه دهیاری که بعد از این همه مدت توسط شورای روستا کنار گذاشته می شود و با این سن بالا باید دنبال کار جدیدی بگردد و می طلبد که نمایندگان در این خصوص چاره اندیشی کنند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در پایان جلسه از دهیاران بخش مرکزی تجلیل به عمل آمد.

 

گزارش: سید مصطفی گنجی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار